Przedmioty WSL/RTL rok II sem III (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Filia w Białymstoku)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2016/17-Z - semestr zimowy 2016/2017 2017/18-Z - semestr zimowy 2017/18 2017/18-L - semestr letni 2017/18 2018/19-Z - semestr zimowy 2018/19 2018/19-L - semestr letni 2018/19 2019/20-Z - semestr zimowy 2019/20 2020/21-Z - semestr zimowy 2020/21 2020/21-L - semestr letni 2020/21 2021/22-Z - semestr zimowy 2021/22 2021/22-L - semsetr letni 2021/22 2022/23-Z - semestr zimowy 2022/23 2022/23-L - semestr letni 2022/23 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2016/17-Z | 2017/18-Z | 2017/18-L | 2018/19-Z | 2018/19-L | 2019/20-Z | 2020/21-Z | 2020/21-L | 2021/22-Z | 2021/22-L | 2022/23-Z | 2022/23-L | |||||
WSL/RTL/BLZEP-Z | brak | brak | brak |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2018/19
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Praktyczne poznanie technik lalkowych od projektu po wykonanie wybranej lalki, maski. Kształcenie świadomości reżysera teatru lalek. |
|
||
WSL/RTL/DTL-Z | brak | brak | brak |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2018/19
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przegląd najważniejszych zjawisk w dziejach polskiego i obcego dramatu lalkowego – w perspektywie historycznej i współczesnej. Analiza i interpretacja wybranych dramatów z użyciem różnorodnych metodologii badawczych i z uwzględnieniem najnowszych kierunków w dramatologii. Próba odpowiedzi na pytania: co jest, a co może stanowić repertuar współczesnego teatru lalek oraz czy jakiekolwiek względy ten repertuar ograniczają? W jaką stronę idą poszukiwania współczesnych dramatopisarzy i co mają wspólnego z teatrem lalek? Jak czytać klasykę dramatu (nie tylko lalkowego) i jak ją przetwarzać? A wszystko na przykładzie wybranych dramatów, z których każdy bądź był przez autora dedykowany lalkom, bądź był wystawiany w teatrze lalek, bądź zachęca (z różnych względów) do podjęcia podobnej próby. Część zajęć może być przeprowadzona online lub zdalnie. |
|
||
WSL/RTL/EGZIP-Z | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
-ustawiczne utrwalanie nabytych umiejętności posługiwania się głosem; -dalsze zdobywanie wiedzy z zakresu nomenklatury muzycznej; -dalsze utrwalanie umiejętności w zakresie rozpoznawania przebiegu energetycznego frazy; -umiejętność połączenia elementów dzieła muzycznego w śpiewie ze sferą zadania aktorskiego; -umiejętność analizy treści muzycznej i literackiej piosenki; |
|
||
WSL/RTL/G-R2-Z | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wzmocnienie i utrzymanie jak najwyższego poziomu sprawności fizycznej i koordynacji ruchowej. Umiejętności szybkiego przygotowania organizmu do stawianych wyzwań. Ergonomia i estetyka ruchu. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i współćwiczących. Pogłębianie i utrwalanie zachowań prozdrowotnych. Kontynuacja procesu nauczania z przedmiotu Wychowanie fizyczne z roku I. Gotowość do pracy zdalnej , on-line. |
|
||
WSL/RTL/HDTPNP2 | brak | brak | brak |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2018/19
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi nurtami praktyki teatralnej oraz dziełami dramatycznym na przestrzeni dziejów teatru polskiego i powszechnego, wyjaśnienie powodów ich zaistnienia na tle historii polityki, ekonomii i kultury, zaznaczenie powiązań między nimi oraz potencjalnych inspiracji we własnej pracy artystycznej. |
|
||
WSL/RTL/HITM2-Z | brak | brak | brak |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2018/19
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot „Historia i teoria muzyki” ma na celu dostarczenie studentowi Reżyserii elementarnej wiedzy z zakresu wychowania muzycznego. Zdarza się bardzo często, że z braku przedmiotu dotyczącego wiedzy muzycznej w programie nauczania w szkole średniej, student nie posiada żadnego przygotowania w tejże dziedzinie. Realizacja programu oprócz przekazywanych wiadomości dotyczących rozwoju muzyki we wszystkich epokach historycznych, poczynając od Starożytności poprzez Średniowiecze, Renesans, Barok, Klasycyzm, Romantyzm, Neoromantyzm, Impresjonizm na stylach muzyki XX-wiecznej skończywszy, to przede wszystkim słuchanie muzyki wybranych kompozytorów na przestrzeni wieków, orientacja w stylach i formach muzycznych, oraz poznanie elementarnych określeń muzycznych, pozwalających na łatwiejszy późniejszy kontakt z kompozytorem. Kontynuacja zajęć z roku I. |
|
||
WSL/RTL/HS2-Z | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia są uszczegółowioną kontynuacją treści wykładu historii sztuki na roku I RTL. Dotyczą wybranych zagadnień z dziejów sztuk wizualnych, które będą pomocne w pracy przyszłych reżyserów teatru lalek. Odbędzie się przegląd tzw. wielkich tematów sztuk plastycznych, obecnych także w twórczości teatralnej. M.in. miłość, narodziny, śmierć, los, Bóg, natura, wojna, władza, artysta, przemiana, bunt, czas ... i inne. A także przegląd mistrzowskich dzieł najwybitniejszych artystów różnych epok. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na aspekty dekoratywne, szaty/stroje, maski, przedmioty występujące w dziełach. Zajęcia będą miały charakter dialogiczny, tzn. w części będą polegały na wymianie myśli, komentarzach, ćwiczeniach w opisie dzieł. Program obejmuje semestr zimowy i semestr letni. |
|
||
WSL/RTL/HTL-Z | brak | brak | brak |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2018/19
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zapoznanie się z historią światowego lalkarstwa od czasów antycznych do dnia dzisiejszego. Część zajęć może się odbywać online lub zdalnie. Przedmiot obejmuje 3 semestry: 1 - Teatr lalek w Polsce i na świecie w ostatnich dekadach, 2 - Historia teatru lalek od antyku do końca XX wieku, 3 - Historia teatru lalek w Polsce. |
|
||
WSL/RTL/KPS2-Z | brak | brak | brak |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2018/19
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zapoznanie studenta z : - historią rozwoju architektury teatralnej i urządzeń sceny. - historią ubioru od czasów prehistorycznych do współczesnych. Przedstawienie specyfiki i wymogów przestrzeni sceny i elementów w niej funkcjonujących dla poszczególnych form teatru lalek. Nabycie przez studenta umiejętności rysowania rzutów i widoków elementów przestrzennych umieszczanych w pudełku sceny. Kontynuacja zajęć z roku I . |
|
||
WSL/RTL/LA2-Z | brak | brak | brak |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2018/19
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem lektoratu jest prowadzenie zajęć w formie ćwiczeń i konwersatorium, podczas których nastąpi doskonalenie czterech sprawności językowych w celu opanowania ich na poziomie B2+, pozyskanie wiedzy w zakresie specjalistycznego słownictwa zawodowego związanego z profilem studiów (leksyka dotycząca słownictwa teatralnego ze szczególnym uwzględnieniem aktorstwa teatru lalek) oraz nabywanie umiejętności korzystania z technik informacyjno-komunikacyjnych w celu świadomego i krytycznego korzystania ze źródeł wiedzy. |
|
||
WSL/RTL/P2-Z | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
![]() |
brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Pływanie / Bieganie Pływanie: Nauka i doskonalenie pływania. Wyposażenie studentów w niezbędną wiedzę teoretyczną i praktyczną do uprawiania tej dyscypliny sportu, jako formy sportowej, rekreacyjnej i rehabilitacyjnej. Nauczenie bezpiecznego obcowania z wodą. Wykazanie prozdrowotnych i ratowniczych wartości przedmiotu. Gotowość do pracy zdalnej , on- line. Bieganie : Wyposażenie studentów w niezbędną wiedzę teoretyczną i praktyczną do uprawiania tej dyscypliny sportu, jako formy sportowej i rekreacyjnej. Zachęcanie do czynnego wypoczynku, na świeżym powietrzu z poszanowaniem praw przyrody, wzmacnianie swoich sił motorycznych.Gotowość do pracy zdalnej , on- line. |
|
||
WSL/RTL/PSDP | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2018/19
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta praktycznych umiejętności prowadzenia dialogu scenicznego oraz zrozumienie zasad i prawideł rządzących obecnością aktora na scenie w relacji z samym sobą, partnerem i przestrzenią. |
|
||
WSL/RTL/PSDW | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2018/19
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Studenci zapoznają się z metodami pracy nad scenami pisanymi mową wiązaną. Celem przedmiotu jest swobodna realizacja zadań aktorskich w przestrzeni utworów pisanych wierszem. |
|
||
WSL/RTL/PR3-Z | brak | brak | brak |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2018/19
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zaznajomienie z terminologią teatralną i środkami wyrazowymi teatru (w tym teatru lalek), miejscem teatru lalek wśród sztuk wizualnych, historią i współczesnością zakresu obowiązków reżysera i współtwórców wypowiedzi teatralnej. Próba zbudowania egzemplarza reżyserskiego lub partytury teatralnej. |
|
||
WSL/RTL/PR4-Z | brak | brak | brak |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2018/19
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do pracy nad egzemplarzami reżyserskimi, a także nabycie przez studenta umiejętności pisania eksplikacji reżyserskiej, w której zawarte będą oryginalne i przejrzyście określone założenia inscenizacyjne spektaklu teatralnego. |
|
||
WSL/RTL/RATD-Z | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Teoretyczno-praktyczne zajęcia poświęcone dramaturgicznym aspektom warsztatu reżysera. Poświęcone reżyserskiej analizie tekstu w oparciu o techniki dramaturgiczne z uwzględnieniem dramaturgicznych technik adaptatorskich, adaptowaniu prozy i innych tekstów niedramatycznych na dramat. Celem zajęć jest poznanie konkretnych narzędzi z warsztatu dramaturga, najważniejszych technik, sposobów, chwytów i strategii dramaturgicznych niezbędnych do stworzenia przez reżysera "skrzynki z narzędziami" (ang. toolbox) będącej podstawą jego pracy z tekstem na wszystkich etapach (od pomysłu, wnikliwej lektury, przez adaptację i egzemplarz reżyserski do finalnej inscenizacji), ze szczególnym uwzględnieniem technik adaptatorskich, narzędzi niezbędnych do teatralnej adaptacji prozy i innych tekstów niedramatycznych. Przedstawienie konkretnych narzędzi z warsztatu dramaturga uczących jak pracować z tekstem od strony praktycznej. |
|
||
WSL/RTL/T-Z | brak | brak | brak |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2018/19
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
1. Rozwinięcie umiejętności z techniki tańca klasycznego i współczesnego. Wprowadzenie techniki tańca jazzowego. Nauka kroków wybranych tańców towarzyskich. 2. Rozwijanie wyobraźni ruchowej, nabycie świadomości dotyczącej możliwości własnego ciała z uwzględnieniem m.in. aktywnej postawy, właściwego oddychania, umiejętności izolowania ruchu poszczególnych części ciała, użycia jego ciężaru, pędu i zawieszenia, prawidłowości wypływania impulsów, podejmowania ryzyka i wtapiania się w podłogę, wykorzystania siły odśrodkowej. |
|
||
WSL/RTL/TM-Z |
![]() |
![]() |
![]() |
brak | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2016/2017
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
zagadnień wyrazistej mowy: świadomego i umiejętnego posługiwania się głosem, polegającym na koordynacji oddechu – fonacji , emisji, rezonansu – artykulacji oraz na sprawności, poprawności wymawianiowej i wyrazistości mowy. wrażliwości słuchowej na wypowiadane słowo: umiejętności samokontroli słuchowej oraz umiejętności korekty własnych błędów. umiejętności stosowania zasad poprawnej i wyrazistej mowy. swobodnego posługiwania się warsztatowymi środkami ekspresji w zakresie wyrazistej mowy oraz umiejętności kreatywnego dostosowania ich do różnorodnych potrzeb artystycznych. 2. Wspieranie studenta w nabywaniu i w rozwijaniu umiejętności warsztatowych oraz inspirowanie go do nieustającego rozwoju, samokształcenia |
|
||
WSL/RTL/TPZA1-Z | brak | brak | brak |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2018/19
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kształcenie umiejętności: samodzielnej analizy tekstu dramatycznego, dokonania jego podziału na mniejsze części stanowiące wyraźnie wydzielone cząstki dramaturgiczne; formułowania podstawowych (kierunkowych) „zadań aktorskich” w stosunku do poszczególnych „postaci scenicznych” przeprowadzania powyższych „zadań aktorskich” w procesie praktycznego reżyserowania niewielkiego fragmentu dramatu (sceny) |
|
||
WSL/RTL/TPZASL-Z | brak | brak | brak |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2018/19
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest nabycie (w oparciu o całościową analizę materiału dramaturgicznego) umiejętności ustalenia wzajemnych relacji pomiędzy postaciami scenicznymi i wybudowania na tej podstawie emocjonalnych i przestrzennych sytuacji w różnych improwizowanych wariantach oraz wybór i uzasadnienie najtrafniejszego rozwiązania poprzez użycie środków wyrazowych teatru lalek. |
|
||
WSL/RTL/WTechL | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
semestr letni 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi trendami i konwencjami współczesnego teatru lalek, a także praktyka w tej dziedzinie. Dobór form, inspiracji, a także metod pracy ma zapewnić studentom kompleksową orientację w obrębie problemu, jak również dostarczyć niezbędnej praktyki do aktywnego tworzenia. |
|
||
WSL/RTL/WKTL | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia umożliwiające teoretycznie oraz praktycznie opanować klasyczne formy lalkowe, do których należy Jawajka, Kukła, Pacynka. Student poznaje rys historyczny, budowę oraz poetykę poszczególnych form. Ma możliwość zbadać i przepracować tajniki animacji, kompozycji scenicznej oraz zasady dramaturgii etiud aktorskich z wykorzystaniem lalek. Wiedza ta jest przyswajana podczas indywidualnych i zbiorowych ćwiczeń z lalką oraz podczas budowania zdarzenia scenicznego z perspektywy reżysera. W przypadku nauczania online, student rozwija indywidualne umiejętności budowania etiudy, postaci, konfliktu, relacji w sposób kreatywny wykorzystując formy klasyczne. |
|
||
WSL/RTL/WWTL | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi trendami i konwencjami współczesnego teatru lalek, a także praktyka w tej dziedzinie. Dobór form, inspiracji, a także metod pracy ma zapewnić studentom kompleksową orientację w obrębie problemu, jak również dostarczyć niezbędnej praktyki do aktywnego tworzenia. |
|
||