Technika mowy 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/TM2-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technika mowy 2 |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo rok II |
Grupy: |
Przedmioty A sem 3 rok II Przedmioty kierunkowe |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu - Uscenicznienie wymowy poprzez: uwrażliwienie na dźwięki nieartykułowane i artykułowane, poprawa wad wymowy, usprawnienie oddechu, emisji głosu w mówieniu i artykulacji, poszerzenie świadomości językowej, poszerzenie wyobraźni językowej przez różnorodne środki ekspresji, łączenie mowy z innymi środkami ekspresji aktorskiej, |
Pełny opis: |
Semestr 3 13. Gimnastyka narządów mowy – dynamika i precyzja artykulacyjna 14. Ćwiczenia kondycyjne – mowa, a intensywny ruch 15. Poziomy natężenia głośności mowy (stopniowanie, kontrast, monotonia) 16. Skala głosu i wyrównanie rezonatorów w mowie 17. Zastosowanie poziomów głośności mowy jako środka wyrazu artystycznego w prezentacji scenicznej Semestr 4 18. Poszerzanie możliwości kondycyjnych, oddechowych i artykulacyjnych 19. Ćwiczenia zbitek spółgłoskowych 20. Szybkość i sprawność artykulacyjna (różnicowanie tempa) 21. Zastosowanie zmiennego tempa mówienia jako środka ekspresji aktorskiej w prezentacji scenicznej metody kształcenia - 1. wykład problemowy 2. wykład konwersatoryjny 3. praca z tekstem i dyskusja 4. analiza przypadków 5. rozwiązywanie zadań 6. rozwiązywanie zadań artystycznych 7. praca indywidualna 8. praca w grupach 10. aktywizacja („burza mózgów“, metoda „śniegowej kuli“) 11. ćwiczenia relaksacyjne w grupie 12. konsultacje indywidualne 13. rozmowa indywidualna 14. rozmowa w grupie 15. uwagi indywidualne w obecności grupy - omówienie efektu |
Literatura: |
S.Weller Oddech, który leczy B.Toczyska, Ęlementarne ćwiczenia dykcji M. Walczak-Deleżyńska, Aby język giętki… D. Ostaszewska, J.Tambor, Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego K. Linkleater, Uwolnij swój głos M. Zaleska-Kręcicka, T. Kręcicki, E.Wierzbicka, Głos i jego zaburzenia T. Karpowicz, Kultura języka polskiego M.Kotlarczyk, Sztuka żywego słowa D. Michałowska, O polskiej wymowie scenicznej E. Michel, Ciało a emocje L. Pszczołowska, Dlaczego wierszem, Wiersz polski Fragmenty utworów: M. Reja, SZ. Szymonowica, J. Kochanowskiego, A. Mickiewicza, K.Tetmajera, J. Tischnera, J. Joyce’a, J. Gombrowicza, E. Ionesco. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (W) - Posiada wiedzę w zakresie fonetyki polskiej i norm wymowy scenicznej techniki mówienia w obrębie stylów i metod gry aktorskiej, konwencji teatralnych oraz środków technicznych w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych K_W02, K_W06, Rozumie zależności pomiędzy teoretycznymi zasadami poprawności językowej, wersyfikacji i prozodii, a praktyczną realizacją sceniczną; posiada wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania aparatu mowy niezbędną do wykorzystania środków techniki mowy podczas działań z użyciem nowoczesnych technologii oraz specjalistycznego sprzętu (mikrofon, kamera filmowa), umożliwiającą pracę w ramach wszelkich form scenicznych i studyjnych w otwartych i zamkniętych przestrzeniach o różnorodnej akustyce i kubaturze.K_W07, K_W09, Umiejętności (U) - Używa pełni umiejętności warsztatowych w technikach mówienia artystycznego, takich jak: śpiewomowa, poziomy natężenia głosu, tempo mowy, ekspresja mowy w ruchu, łącząc je i kreując własne projekty twórcze jako indywidualność artystyczna.K_U01, Dostosowuje środki ekspresji i techniki mowy do różnorodnych warunków scenicznych i studyjnych , umiejętnie wykorzystując specjalistyczny sprzęt i nowoczesne technologie w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych. K_U03, K_U05, Doskonali poprzez samodzielną pracę umiejętności warsztatowe z zakresu techniki i wyrazistości mowy, w celu poszerzania zdolności twórczych i wyrażania własnych koncepcji artystycznych, stosując techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu. K_U07, K_U08, Kompetencje społeczne (K) - Rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy na temat norm językowych, umiejętności i sprawności warsztatowych w zakresie techniki mowy; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych. K_K01 Dokonuje oceny własnej wiedzy w zakresie norm językowych, prawideł mowy scenicznej oraz umiejętności warsztatowych, potrafi sformułować konstruktywne uwagi w tym zakresie wobec innych osób, a uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych, twórczych rozwiązań. K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin w formie pokazu kolokwium ustne kolokwium pisemne prezentacja w formie etiud aktorskich kontrola przygotowanych projektów kontrola efektów samodzielnych - indywidualnych i zbiorowych prób studentów |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WA-cw
WA-cw
WT ŚR CZ WA-cw
WA-cw
PT |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jerzy Łazewski, Agata Piotrowska-Mastalerz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Uscenicznienie wymowy poprzez: uwrażliwienie na dźwięki artykułowane i nieartykułowane, korekta wad wymowy, poprawa oddechu z naciskiem na uświadomienie możliwości w oddechu brzuszno dolno żebrowym, usprawnienie emisji głosu , rozwinięcie świadomości językowej w tym zaznajomienie z normami wymowy scenicznej , rozbudzenie wyobraźni językowej poprzez wielość środków ekspresji, łączenie mowy z innymi środkami wyrazu aktorskiego, dążenie do prawdy wypowiedzi. |
|
Pełny opis: |
1. Gimnastyka narządów mowy – zmienna dynamika i precyzja artykulacyjna 2. Utrwalanie materiału głoskowego z pierwszego roku i dalsza praca nad reedukacją głosek wadliwie realizowanych 3. Ćwiczenia kondycyjne – mowa w trakcie intensywnego ruchu 4. Poziomy natężenia głośności mowy, zdolność operowania krzykiem, mówienie na płaczu i śmiechu, szeptem itd. 5. Wyrównywanie rezonatorów w mowie 6. Zastosowanie poziomów głośności mowy jako środka artystycznego w prezentacji scenicznej |
|
Literatura: |
K. Gawęda, J. Łazewski, O błędach wymowy, książeczka dla dzieci, tudzież wyższych urzędników państwowych, Białystok 2004. K. Gawęda, J. Łazewski, Uczymy się poprawnej wymowy, Białystok 2005. M. Walczak- Deleżyńska, Aby język giętki...,Wrocław 2004. |
|
Uwagi: |
Na ocenę końcową wpływają następujące elementy: 1. Biegłość artykulacyjna w spoczynku i intensywnym ruchu. 2. Umiejętność posługiwania się różną dynamiką w mowie w połączeniu z ekspresją. 3. Zaangażowanie studenta. 4. Przygotowanie do zajęć. 5. Współpraca z zespołem. 6. Realizacja uwag pedagoga. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WA-cw
WA-cw
WA-cw
WT ŚR CZ WA-cw
WA-cw
WA-cw
PT |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kaczmarska-Ferenc, Jerzy Łazewski, Agata Piotrowska-Mastalerz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kaczmarska-Ferenc, Jerzy Łazewski, Agata Piotrowska-Mastalerz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.