Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sceny dialogowe wierszem [WA/A/ScDW] semestr letni 2024/25
WA wykład z ćwiczeniami, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Sceny dialogowe wierszem [WA/A/ScDW]
Zajęcia: semestr letni 2024/25 [2024/25-L] (w trakcie)
WA wykład z ćwiczeniami [WA-wcw], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 14:45 - 17:00
sala C.117
Miodowa 22C jaki jest adres?
każda środa, 14:45 - 17:00
sala 109/110
Budynek główny Akademii Teatralnej w Warszawie jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2025-03-24 14:45 : 17:00 sala C.117
Miodowa 22C
2025-03-26 14:45 : 17:00 sala 109/110
Budynek główny Akademii Teatralnej w Warszawie
2025-03-31 14:45 : 17:00 sala C.117
Miodowa 22C
2025-04-02 14:45 : 17:00 sala 109/110
Budynek główny Akademii Teatralnej w Warszawie
2025-04-07 14:45 : 17:00 sala C.117
Miodowa 22C
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 5
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: egzamin
Prowadzący: Anna Moskal-Wierzbicka
Literatura:

William Shakespeare

Juliusz Słowacki

wybrane sceny wierszem

Zakres tematów:

Zapoznanie studentów z umiejętnością posługiwania się formą wiersza w dialogu scenicznym

Pełny opis:

Zagadnienia poruszane podczas zajęć:

Umiejętność swobodnego dialogowania wierszem w scenie z partnerem scenicznym, przestrzeganie poznanych na pierwszym roku zasad mówienia wierszem przy jednoczesnym prowadzeniu akcji w sytuacji

1. oddech po końcu wersu

2. przestrzeganie średniówki

3. posługiwanie się przerzutnią

4. wprowadzanie pauzy

5. utrzymanie napięcia emocjonalnego w scenie

6. konflikt w scenie dialogowej

7. rytm, dynamika sceny i zmiany sytuacyjne w rytmie wiersza

8. poszukiwanie prawdy i środków aktorskich służących do jej wyrażenie, posługując się FORMĄ jaką jest wiersz

9. kontekst literacki i kulturowy interpretowanych scen

10. próba budowania postaci w dialogu wierszowanym

11. próba odnalezienia tonu i stylu w materiale warsztatowym

12. umiejętność odnalezienia się w roli poprzez kostium

Metody dydaktyczne:

Wykłady

Adaptacja i skróty

Próby czytane i analiza scen w kontekście całego utworu

Inspiracje artystyczne, literackie, malarskie, muzyczne, teatralne i filmowe

Przesłuchania

Ćwiczenia w parach scenicznych

Ćwiczenia zbiorowe we wspomnianych zakresach

Przeglądy całości

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- znajomość budowy wiersza [KW_05]

- zaznajomienie z kontekstem historycznym materiału wykorzystywanego podczas zajęć [KW_06]

Umiejętności:

- posługiwanie się wierszem w budowaniu postaci na scenie [KU_02, KU_06]

- przestrzeganie średniówki, posługiwanie się przerzutnią, wprowadzanie pauzy [KU_06, KU_07]

- przenoszenie umiejętności posługiwania się prozą w budowaniu postaci na scenie na umiejętność posługiwania się wierszem w tym samym celu [KU_06, KU_07]

Kompetencje:

- student potrafi dokonać samooceny i konstruktywnie wprowadza uwagi wobec siebie i innych osób [KK_01]

- świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej [KK_05]

- analizuje i wyciąga wnioski z aktów twórczych w społecznym, naukowym i etycznym aspekcie [KK_10]

-potrafi wybrać i użyć kostiumu jako środka do zbudowania roli, posiada świadomość ciała i swoich warunków psychofizycznych i świadomie z nich korzysta w próbie zbudowania postaci

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą do wystawienia oceny końcowej jest egzamin w formie publicznego pokazu. Brane jest pod uwagę zdanie komisji egzaminacyjnej.

Pod uwagę brana jest również praca w trakcie całego semestru: zaangażowanie, twórcze i samodzielne propozycje, progres w stosunku do poprzedniego semestru, stopień realizacji wspólnych i indywidualnych celów, przygotowanie do zajęć ( w tym posiadanie kostiumu, rekwizytów, potrzebnych elementów scenografii), szacunek do kostiumu i rekwizytu, aktywność, stosunek do partnerów, umiejętność znalezienia się w zespole i twórczy stosunek do uwag, umiejętność wprowadzania ich w działanie sceniczne, fiksowanie - czyli powtarzalność zamierzonych działań, świadomość - czyli celowość i skuteczność w podjętych i zamierzonych działaniach.

Dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Trzecia nieobecność powinna być usprawiedliwiona do tygodnia w dziekanacie.

Usprawiedliwiona nieobecność na więcej niż połowie zajęć zgodnie z regulaminem uprawnia wykładowcę do niedopuszczenia studenta/tki do egzaminu.

Uwagi:

Będziemy się porozumiewać zgodnie z zasadami komunikacji bez przemocy (NVC), które obejmuje nasz kontrakt sporządzony w dniu pierwszych zajęć w semestrze.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)