Sceny dialogowe wierszem [WA/A/ScDW]
semestr letni 2024/25
WA wykład z ćwiczeniami,
grupa nr 1
Przedmiot: | Sceny dialogowe wierszem [WA/A/ScDW] |
Zajęcia: |
semestr letni 2024/25 [2024/25-L]
(w trakcie)
WA wykład z ćwiczeniami [WA-wcw], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
każda środa, 14:45 - 17:00
sala 109/110 Budynek główny Akademii Teatralnej w Warszawie jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 5 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | egzamin |
Prowadzący: | Anna Moskal-Wierzbicka |
Literatura: |
William Shakespeare Juliusz Słowacki wybrane sceny wierszem |
Zakres tematów: |
Zapoznanie studentów z umiejętnością posługiwania się formą wiersza w dialogu scenicznym Pełny opis: Zagadnienia poruszane podczas zajęć: Umiejętność swobodnego dialogowania wierszem w scenie z partnerem scenicznym, przestrzeganie poznanych na pierwszym roku zasad mówienia wierszem przy jednoczesnym prowadzeniu akcji w sytuacji 1. oddech po końcu wersu 2. przestrzeganie średniówki 3. posługiwanie się przerzutnią 4. wprowadzanie pauzy 5. utrzymanie napięcia emocjonalnego w scenie 6. konflikt w scenie dialogowej 7. rytm, dynamika sceny i zmiany sytuacyjne w rytmie wiersza 8. poszukiwanie prawdy i środków aktorskich służących do jej wyrażenie, posługując się FORMĄ jaką jest wiersz 9. kontekst literacki i kulturowy interpretowanych scen 10. próba budowania postaci w dialogu wierszowanym 11. próba odnalezienia tonu i stylu w materiale warsztatowym 12. umiejętność odnalezienia się w roli poprzez kostium |
Metody dydaktyczne: |
Wykłady Adaptacja i skróty Próby czytane i analiza scen w kontekście całego utworu Inspiracje artystyczne, literackie, malarskie, muzyczne, teatralne i filmowe Przesłuchania Ćwiczenia w parach scenicznych Ćwiczenia zbiorowe we wspomnianych zakresach Przeglądy całości Efekty uczenia się: Wiedza: - znajomość budowy wiersza [KW_05] - zaznajomienie z kontekstem historycznym materiału wykorzystywanego podczas zajęć [KW_06] Umiejętności: - posługiwanie się wierszem w budowaniu postaci na scenie [KU_02, KU_06] - przestrzeganie średniówki, posługiwanie się przerzutnią, wprowadzanie pauzy [KU_06, KU_07] - przenoszenie umiejętności posługiwania się prozą w budowaniu postaci na scenie na umiejętność posługiwania się wierszem w tym samym celu [KU_06, KU_07] Kompetencje: - student potrafi dokonać samooceny i konstruktywnie wprowadza uwagi wobec siebie i innych osób [KK_01] - świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej [KK_05] - analizuje i wyciąga wnioski z aktów twórczych w społecznym, naukowym i etycznym aspekcie [KK_10] -potrafi wybrać i użyć kostiumu jako środka do zbudowania roli, posiada świadomość ciała i swoich warunków psychofizycznych i świadomie z nich korzysta w próbie zbudowania postaci |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Podstawą do wystawienia oceny końcowej jest egzamin w formie publicznego pokazu. Brane jest pod uwagę zdanie komisji egzaminacyjnej. Pod uwagę brana jest również praca w trakcie całego semestru: zaangażowanie, twórcze i samodzielne propozycje, progres w stosunku do poprzedniego semestru, stopień realizacji wspólnych i indywidualnych celów, przygotowanie do zajęć ( w tym posiadanie kostiumu, rekwizytów, potrzebnych elementów scenografii), szacunek do kostiumu i rekwizytu, aktywność, stosunek do partnerów, umiejętność znalezienia się w zespole i twórczy stosunek do uwag, umiejętność wprowadzania ich w działanie sceniczne, fiksowanie - czyli powtarzalność zamierzonych działań, świadomość - czyli celowość i skuteczność w podjętych i zamierzonych działaniach. Dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Trzecia nieobecność powinna być usprawiedliwiona do tygodnia w dziekanacie. Usprawiedliwiona nieobecność na więcej niż połowie zajęć zgodnie z regulaminem uprawnia wykładowcę do niedopuszczenia studenta/tki do egzaminu. |
Uwagi: |
Będziemy się porozumiewać zgodnie z zasadami komunikacji bez przemocy (NVC), które obejmuje nasz kontrakt sporządzony w dniu pierwszych zajęć w semestrze. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.