Sceny dialogowe wierszem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/ScDW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sceny dialogowe wierszem |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo rok II |
Grupy: |
Przedmioty A sem 4 rok II Przedmioty specjalności - Aktorstwo dramatyczne |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Praca nad scenami dialogowymi wierszem. Uczenie się umiejętności: prowadzenia frazy z jednoczesnym budowaniem psychologii postaci, budowania dialogu w obrębie mowy wierszowanej, kreatywności w uzyskiwaniu prawdy emocjonalnej oraz szukaniu najlepszych rozwiązań dla uzyskiwania właściwej ekspresji ruchowej. |
Pełny opis: |
Próba konstruowania scen dialogowych. Próba odnalezienia,nazwania i konsekwentnego przeprowadzenia odpowiednich intencji i stanów emocjonalnych na przestrzeni opracowywanej sceny. Akcent ćwiczenia położony jest na dialogowanie mową wiązaną Rozbudowywanie poszukiwań poprzez wyobraźnię intencji i wrażliwości postaci. Poszukiwanie ciekawych, niekonwencjonalnych sposobów rozwiązywania scen.Nawiązywanie stałego i skutecznego kontaktu z partnerem/partnerką/partnerami w dialogu. Część zajęć (około 20%) przeznaczona jest na pracę własną osób studiujących- próby korekcyjne. |
Efekty uczenia się: |
Osoba studiująca: W01 posiada gruntowną znajomość kanonu polskiego i światowego dramatu oraz gruntowną znajomość podstawowego kanonu polskiej i światowej literatury pięknej; poszerza zakres tej wiedzy poprzez indywidualną pracę i poszukiwania K_W01 W02 posiada wiedzę, która umożliwia mu działanie sceniczne ze świadomością kontekstu historycznego i kulturowego oraz fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji K_W03 W03 ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych; K_W05 W04 rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w aktorstwie, a także pomiędzy inspiracją a kreacją twórczą i wykorzystuje tę wiedzę dla swojego dalszego rozwoju K_W11 U01 analizuje tekst dramatyczny, scenariusz, lub inny materiał literacki pod kątem możliwości adaptacji, kompilacji czy innych zabiegów dotyczących konstruowania tekstu dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych K_U02 U02 działa na rzecz zespołu, także pełniąc w nim wiodącą rolę; dąży do osiągnięcia porozumienia w sprawie wypracowania wspólnego kierunku kreowania dzieła; jest gotowy podjąć polemikę ze współtwórcami K_U05 U03 doskonali poprzez samodzielną pracę umiejętności warsztatowe z zakresu emisji głosu, techniki mowy, sprawności i ekspresji ciała oraz techniki gry aktorskiej w celu poszerzania zdolności twórczych i wyrażania własnych koncepcji artystycznych K_U06 U04 posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych K_U07 U05 stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu K_U09 U06 Samodzielnie formułuje krytyczne sądy na podstawie analizy, oceny i selekcji informacji, które potrafi swobodnie czerpać z różnych dziedzin humanistyki dla realizacji własnych projektów twórczych K_U10 K01 wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów scenicznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści K_K01 K02 rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych K_K02 K03 łączy zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystując ją przy tworzeniu kompleksowych przedsięwzięć artystycznych a także przy organizacji procesu uczenia się innych osób K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie pokazu, który weryfikuje umiejętności osób studiujących w zakresie budowania relacji scenicznych i prowadzenia dialogu wykorzystujące wartości interpretacyjne w obrębie wiersza, aspekty techniczne (oddech, głos, artykulacja), plastykę i ekspresję ciała czyli szeroko pojęty rezultat artystyczny osiągnięty na egzaminie. Składową oceny procesu uczenia się w semestrze są także:: 1. frekwencja - możliwe dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze; 2. przygotowanie do zajęć - szybkie opanowanie pamięciowe tekstu w wyznaczonym przez osobę wykładającą terminie, przedstawianie propozycji scenicznych uwzględniających uwagi osoby wykładającej . 3. aktywność na zajęciach, - proponowanie rozwiązań scenicznych, rozwijanie charakterystyki postaci, budowanie kontaktu niezbędnego w dialogu z partnerami 4. umiejętność pracy w zespole - otwartość i kreatywność w pracy z kolegami, odbywanie prób z partnerami scenicznymi, szacunek dla partnerów i umiejętność jego okazywania. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WA-wcw
WA-wcw
WT ŚR WA-wcw
WA-wcw
CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład z ćwiczeniami, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jan Englert, Olga Sawicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA wykład z ćwiczeniami - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład z ćwiczeniami, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Englert, Anna Moskal-Wierzbicka | |
Prowadzący grup: | Jan Englert, Anna Moskal-Wierzbicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA wykład z ćwiczeniami - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.