Podstawy interpretacji prozy [WA/A/PIP]
semestr zimowy 2022/23
WA wykład z ćwiczeniami,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy interpretacji prozy [WA/A/PIP] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/23 [2022/23-Z]
(zakończony)
WA wykład z ćwiczeniami [WA-wcw], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każda środa, 14:45 - 17:00
sala 124 Tańca Budynek główny Akademii Teatralnej w Warszawie jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 6 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | egzamin |
Prowadzący: | Marcin Hycnar |
Literatura: |
Jakub Sieczko "Pogo" |
Zakres tematów: |
1. Proza sceniczna: występowanie, wykorzystanie, charakterystyka, odmiany. 2. PARS PRO TOTO - fragment tekstu a całość utworu. 3. Pojęcie "interpretacji" tekstu scenicznego. 4. Analiza treści i formy tekstu oraz możliwości interpretacyjnych, jakie stwarza. 5. Analiza osoby narratora, jego motywacji i celu nadrzędnego wypowiedzi (kto, dlaczego, w jakich okolicznościach, do kogo i po co mówi). 6. Omówienie środków aktorskich dostępnych w procesie budowania monologu scenicznego 7. Powody i konsekwencje wyborów środków aktorskich 8. Komunikatywność przekazu 9. Forma i treść jako równoprawne elementy zdarzenia teatralnego 10. Proces twórczy, etapy i zagrożenia, praca w grupie 11. Finalizacja procesu twórczego |
Metody dydaktyczne: |
1. lektura i analiza tekstu (pod kątem treści i formy): rozmowy indywidualne, dyskusja w grupie, zadania pisemne indywidualne i grupowe 2. omówienie "drogi" budowania monologu scenicznego (wykorzystanie wyobraźni i umiejętności obserwacji oraz podstawowej wiedzy z zakresu psychologii; umiejętność wyciągania wniosków na podstawie lektury i dyskusji; wybór optymalnej/adekwatnej interpretacji; selekcja stosownych środków wyrazu aktorskiego; wybór konwencji; precyzja i forma scenicznego wykonania): - indywidualne zadania aktorskie, etiudy, - improwizacje intelektualne na wybrany temat, - improwizacje sceniczne (indywidualne i zespołowe), - budowanie monologu/dialogu scenicznego (rola rytmu i tempa) - realizacja zleconych zadań scenicznych niezależnych od warstwy dramaturgicznej, - praca koncepcyjna, zadania, etiudy, - realizacja zadań pisemnych dotyczących przeszłości, teraźniejszości i przyszłości postaci dramatycznych, - ćwiczenie umiejętności adaptacji do zmiennych założeń interpretacyjno-konstrukcyjnych, 3. próby stolikowe/czytane, próby sytuacyjne, próby generalne ze scenografią, kostiumami, ścieżką dźwiękową, 4. pokaz egzaminacyjny |
Metody i kryteria oceniania: |
Na każdym etapie pracy student/ka jest zobowiązany/a realizować powierzone zadania. Wykonanie każdego z zadań (nawet jeśli niedoskonałe) ma wpływ na ocenę końcową w przedmiocie "Podstawy interpretacji prozy". Praca nad fragmentami prozy z założenia ma być procesem ciągłym. Pokaz egzaminacyjny, jego kształt i odbiór, stanowi jeden z aspektów oceny końcowej, ale nie przeważający. Liczy się systematyczność pracy indywidualnej studenta/tki i jego/jej rozwój. Niewykonywanie powierzonych zadań w części lub całości skutkować będzie obniżeniem oceny końcowej. Nie mniej istotnym aspektem, mającym wpływ na ocenę końcową jest zaangażowanie studenta/tki, aktywność w dyskusjach, samodzielność i gotowość do realizacji powierzonych zadań, twórczy charakter indywidualnej interpretacji, pochodzącej od studenta/tki, a kierowanej przez pedagoga. Spóźnienia i nieusprawiedliwione nieobecności są podstawą do obniżenia oceny. Szacunek wobec wszystkich uczestników zajęć i umiejętność bezkonfliktowej pracy w grupie (zaangażowanie w zadania wspólne - pod względem artystycznym i technicznym) jest istotnym aspektem pracy, a ich brak lub niedobór może skutkować obniżeniem oceny. Na ocenę końcową wpływ będą mieć także: umiejętność i systematyczność opanowania pamięciowego tekstu, umiejętność zapamiętywania i zdolność powtarzania sekwencji, stanów emocjonalnych i rozwiązań interpretacyjnych oraz kreatywny aspekt budowania scenicznej obecności. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.