Teoria teatru lalek
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/RTL/TTL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria teatru lalek |
Jednostka: | Kierunek RTL rok III |
Grupy: |
Przedmioty ogólnoakademickie RTL Przedmioty WSL/RTL rok III sem V |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z tekstami źródłowymi o charakterze teoretyczno-teatralnym, mającymi znaczącą wartość dla rozwoju i kształtowania się myśli o teatrze lalek na przestrzeni wieków. Analiza i interpretacja tekstów zapoznają studenta z różnymi formami refleksji poświęconymi tej dziedzinie sztuki. Poprzez szeroki kontekst historyczny pozwolą studentowi świadomie rozmyślać i działać w obrębie wybranych przez siebie rejonów sztuki lalkarskiej. |
Pełny opis: |
Semestr V: 1 – Wprowadzenie do zajęć. Omówienie kształtowania się poglądów na teatr lalek na przestrzeni wieków 2, 3 – Podejście symboliczne do teatru lalek, lalka w kulturze • Henryk Jurkowski, Victoria Nelson 4, 5, 6, 7 – Podejście estetyczne do teatru lalek • Heinrich von Kleist, Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, Hans Christian Andersen, Samuel Foote, Edward Gordon Craig, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Leon Schiller, Siergiej Obrazcow, Janusz Galewicz, Henryk Jurkowski, Victoria Nelson 8 – Podejście fenomenologiczne do teatru lalek, fenomenologia lalki • Lotar Buschmeyer, Fritz Eichler 9, 10 – Podejście semiotyczne do teatru lalek, lalka jako znak • Tadeusz Kowzan, Jurji Łotman, Otokar Zich, Peter Bogatyrew, Beata Pejcz 11, 12 – Podejście antropologiczne do teatru lalek, powrót do korzeni • Henryk Jurkowski, Jan Jacek Pawlik, Richard Schechner, Włodzimierz Szturc, Marta Steiner, Eugenio Barba, Leszek Kolankiewicz 13, 14 – Podejście performatywne do teatru lalek, lalkarz performer • Henryk Jurkowski, Halina Waszkiel, Marzenna Wiśniewska, Marco De Marinis 15 – Repetytorium |
Literatura: |
Literatura wykorzystywana podczas zajęć: - Henryk Jurkowski, Aktor w roli demiurga, Akademia Teatralna im. Al. Zelwerowicza w Warszawie, Warszawa 2006. - Henryk Jurkowski, Metamorfozy teatru lalek w XX wieku, Errata, Warszawa 2002. - Henryk Jurkowski, Szkice z teorii teatru lalek, POLUNIMA, Łódź 1993. - Henryk Jurkowski, Lalka w kulturze (maszynopis). Literatura studiowana samodzielnie przez studenta: - Henryk Jurkowski, Myśl estetyczna teatru lalek, „Teatr Lalek” 1970, nr od 1 do 4. - Edward Gordon Craig, O sztuce teatru, WAiF, Warszawa 1985 (wybrane rozdziały). - Leon Schiller, Teatr żywy i teatr marionet, [w:] „Pamiętnik Teatralny” 1987, nr 1-2. - Siergiej Obrazcow, Moja profesja, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1961 (wybrane rozdziały). - Stanisław Ignacy Witkiewicz, O czystej formie i inne pisma o sztuce, PIW, Warszawa 2003 (wybrane rozdziały). - Victoria Nelson, Sekretne życie lalek, przekład Anna Kowalczyk-Pawlik, Universitas, Kraków 2009. - Richard Schechner, Przyszłość rytuału, Volumen, Warszawa 2000 (wybrane rozdziały). - Wiesław Hejno, Lalkarz, Wrocławski Teatr Lalek, Wrocław 2002. Literatura uzupełniająca: - Jurij Łotman, Lalka w systemie kultury, „Teksty” 1979, nr 6. - Henryk Jurkowski, Lalka w rytuale, „Konteksty” 1998, z 2. - Heinrich von Kleist, O teatrze marionetek, „Teatr Lalek” 1970, nr 1. - Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, Szary i brązowy, „Teatr Lalek” 1970, nr 1. - Hans Christian Andersen, Dyrektor teatru marionetek, [w:] Baśnie, t. 3, PIW, Warszawa 1985. - Samuel Foote, Tragedia modna, [w:] Henryk Jurkowski, Antologia klasycznych tekstów teatru lalek. Renesans – Barok – Romantyzm, PWST, Wrocław 1999. - Edward Gordon Craig, Lalki i poeci (fragmenty), „Teatr Lalek” 1970, nr 1. - Henryk Jurkowski, Aktor i jego nieożywiony sobowtór, „Didaskalia” 2001, nr 43/44. - Siergiej Obrazcow, Aktor, reżyser i lalka, „Teatr Lalek” 1960, nr 11. - Jewgienij Speranski, Aktor teatru lalek, „Teatr Lalek” 1966, nr 35. - Jewgienij Speranski, Kim jest aktor lalkarz?, „Teatr Lalek” 1966, nr 37/38. - Stanisław Ignacy Witkiewicz, Teatr i inne pisma o teatrze, PIW, Warszawa 1995 (wybrane rozdziały). - Eugenio Barba, Teatr euroazjatycki, czyli Szansa, „Dialog” 1993, nr 8; Antropologia teatru: geneza, definicja, „Dialog” 1993, nr 12. - Janusz Galewicz, Próba określenia widowiska lalkowego jako jednej ze sztuk pięknych, „Teatr Lalek” 1965, nr 33. - Henryk Jurkowski, Repertuar a środki wyrazu teatru lalek, „Teatr Lalek” 1968, nr 3-4. - Marco De Marinis, Performans i teatr. Od aktora do performera i z powrotem? [w:] Performans, performatywnośc, performer. Próby definicji i analizy krytyczne, pod red. Ewy Bal i Wandy Świątkowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013. - Henryk Jurkowski, Lalkarzy – aktor lalkarz – performer, „Teatr Lalek” 2015, nr 1. - Halina Waszkiel, Lalkarz-performer, [w:] [w:] Performans, performatywnośc, performer. Próby definicji i analizy krytyczne, pod red. Ewy Bal i Wandy Świątkowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: - jest wyposażony w rzetelne podstawy ogólnej wiedzy z zakresu teorii teatru lalek, ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy w zakresie związków sztuki lalkarskiej z teorią i doktrynami wywodzącymi się ze sztuki teatru dramatycznego, R_W03 - zna i rozumie koncepcje teoretyczne wpływające na rozwój teatru lalek oraz ma orientacje w tekstach źródłowych opisujących zagadnienia z nimi związane, R_W07 - poprzez zdobytą wiedze teoretyczno-teatralną wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji między teorią a praktyką, co przekłada się na dalszy, świadomy rozwój artystyczny, R_W11 W zakresie umiejętności (U) student: - posiada umiejętność świadomego posługiwania się terminologią związaną z teorią teatru lalek w odniesieniu do realizacji własnych projektów artystycznych, R_U03 - umie swobodnie wypowiadać się w kwestiach związanych z teorią teatru lalek, R_U12 W zakresie kompetencji społecznych (K) student: - w samodzielnej pracy umie formułować krytyczne argumentacje wynikające z wiedzy teoretyczno-teatralnej, R_K01 - świadomy swojej teoretyczno-teatralnej wiedzy posiada zdolność do konstruktywnej krytyki w stosunku do innych osób pracujących w tych samych przestrzeniach sztuki teatru lalek, R_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Semestr V - zaliczenie z oceną na podstawie obecności, aktywności na zajęciach, przygotowanej prezentacji wybranego tematu oraz kończącej przedmiot rozmowy podsumowującej semestr pracy. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kamil Kopania | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT WSL-bd
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Kopania | |
Prowadzący grup: | Kamil Kopania | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.