Przedmioty WSL/RTL rok III sem V (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Filia w Białymstoku)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023/24-Z - semestr zimowy 2023/24 2024/25-Z - semestr zimowy 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023/24-Z | 2024/25-Z | |||||
WSL/RTL/AZWSww-Z |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy i praktyki z zakresu arteterapii dla zagrożonych wykluczeniem społecznym. |
|
||||
WSL/RTL/DC2-Z |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami konstruowania scenariusza teatralnego, a w szczególności przybliżenie konstrukcji scenariusza opartego na trzech aktach.Zajęcia są kontynuacja i nawiązaniem do prac wykonanych przez studentów na roku I . |
|
||||
WSL/RTL/DTL2-Z |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przegląd najważniejszych zjawisk w dziejach polskiego i obcego dramatu lalkowego – w perspektywie historycznej i współczesnej, z podkreśleniem roli reżysera i z jego punktu widzenia. Analiza i interpretacja wybranych dramatów z użyciem różnorodnych metodologii badawczych i z uwzględnieniem najnowszych kierunków w dramatologii. Próba odpowiedzi na pytania: co jest, a co może stanowić repertuar współczesnego teatru lalek oraz czy jakiekolwiek względy ten repertuar ograniczają? W jaką stronę idą poszukiwania współczesnych dramatopisarzy i co mają wspólnego z teatrem lalek? Jak czytać klasykę dramatu i jak ją przetwarzać? A wszystko na przykładzie wybranych dramatów, z których każdy bądź był przez autora dedykowany lalkom, bądź był wystawiany w teatrze lalek, bądź zachęca (z różnych względów) do podjęcia podobnej próby. Kontynuacja zajęć z II roku, rozszerzenie wiedzy i umiejętności zdobytych w poprzednich semestrach. Część zajęć może być przeprowadzona online lub zdalnie. |
|
||||
WSL/RTL/H-Z |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Heurystyka to nauka zajmująca się technikami twórczego myślenia i dokonywaniem twórczych odkryć. Heurystyka proponuje metody, które służą rozwiązaniu problemu lub przynajmniej zebraniu idei prowadzących do jego rozwiązania. Celem prowadzonych zajęć jest opanowanie przez studentów niektórych technik i umiejętne stosowanie wybranych metod w określonych sytuacjach decyzyjnych w pracy reżysera. Nadrzędnym celem jest rozbudzenie fantazji, wyobraźni i kreatywności. |
|
||||
WSL/RTL/HTL2 |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zapoznanie się z historią światowego lalkarstwa od czasów antycznych do dnia dzisiejszego. W sytuacja wyjątkowych możliwość prowadzenia i uczestniczenia w zajęciach online. Przedmiot obejmuje 3 semestry: 1 - Teatr lalek w Polsce i na świecie w ostatnich dekadach, 2 - Historia teatru lalek od antyku do końca XX wieku, 3 - Historia teatru lalek w Polsce do 1989 roku. |
|
||||
WSL/RTL/LPK-Z |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nabycie umiejętności kreowania i użycia obrazu rejestrowanego z udziałem form lalkowych w projektach teatralnych, gotowość do realizacji lalkowych form filmowych; |
|
||||
WSL/RTL/POWI |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami prawa autorskiego oraz nauczenie ich przekładania przepisów prawnych na praktykę. |
|
||||
WSL/RTL/PzLS-Z |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot ma za zadanie przybliżyć sposób pracy artysty teatru w lokalnej społeczności. Poruszane będą kwestie zarówno inspirowania się kulturą lokalną na rzecz działań profesjonalnych m.in. czerpanie z ludowości, pieśni, opowieści, tańców, melodii, mitów na rzecz budowania profesjonalnych działań scenicznych jak również praca artysty w teatrze nieprofesjonalnym. Porozmawiamy o pracy artysty jako animatora, reżysera, terapeuty, pedagoga w środowisku dzieci, młodzieży, seniorów,osób stygmatyzowanych, grup zagrożonych marginalizacją, mniejszości. Ważną kwestią będzie teatr pogranicza oraz dziedzictwo kulturowe jako inspiracja działań teatralnych. Porozmawiamy o lokalnych ośrodkach kultury – zarówno instytucjonalnych jak również alternatywnych, prowadzonych przez fundacje i stowarzyszenia. |
|
||||
WSL/RTL/Psych-Z |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
WSL/RTL/SR01 |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia o charakterze konwersatoryjnym mają na celu wypracowanie przez studentów indywidualnego warsztatu reżysera teatru lalek w zakresie wstępnego przygotowania i opisania koncepcji przyszłego spektaklu teatralnego skierowanego do odbiorcy dziecięcego/młodzieżowego. Zadaniem w ramach przedmiotu "Seminarium reżyserskie. Literatura dla dzieci i młodzieży" jest reżyserskie opracowanie tekstu oraz stworzenie koncepcji przedstawienia na podstawie tekstu literackiego lub dramatu dla dzieci młodzieży. Sugerowany przez pedagoga wybór tekstów dotyczy, ważnych dla młodych odbiorców tematów: tożsamości- ja, to kto?, poszukiwania swojej odrębności- ja- inny. Zadaniem jest realizacja wybranych wątków literackich językiem metafory, przy wykorzystaniu środków teatru formy, przez który rozumieć należy zarówno teatr plastyczny, teatr ruchu, teatr lalek. |
|
||||
WSL/RTL/SR02 |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zadaniem w ramach przedmiotu "Seminarium reżyserskie. Literatura dla dzieci i młodzieży" jest reżyserskie opracowanie tekstu oraz stworzenie koncepcji przedstawienia na podstawie współczesnego dramatu dla dzieci młodzieży. Sugerowany przez pedagoga wybór dotyczy cyklu powieści o Panu Kleksie autorstwa Jana Brzechwy. Zadaniem jest realizacja wybranych wątków opowieści językiem metafory, przy wykorzystaniu środków teatru formy, przez który rozumieć należy zarówno teatr plastyczny, teatr ruchu, teatr lalek. |
|
||||
WSL/RTL/TPzA2-Z |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kształcenie umiejętności: samodzielnej analizy tekstu dramatycznego, dokonania jego podziału na mniejsze części stanowiące wyraźnie wydzielone cząstki dramaturgiczne; formułowania podstawowych (kierunkowych) „zadań aktorskich” w stosunku do poszczególnych „postaci scenicznych” przeprowadzania powyższych „zadań aktorskich” w procesie praktycznego reżyserowania niewielkiego fragmentu dramatu (sceny). Pogłębienie umiejętności zdobytych przez studenta w trakcie realizowania przedmiotu Technika pracy z aktorem na roku II. |
|
||||
WSL/RTL/TPZASL2-Z |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest nabycie (w oparciu o całościową analizę materiału dramaturgicznego) umiejętności ustalenia wzajemnych relacji pomiędzy postaciami scenicznymi i wybudowania na tej podstawie emocjonalnych i przestrzennych sytuacji w różnych improwizowanych wariantach oraz wybór i uzasadnienie najtrafniejszego rozwiązania poprzez użycie środków wyrazowych teatru lalek. Pogłębienie umiejętności zdobytych podczas pracy w tym przedmiocie w roku poprzednim. W pierwszym etapie prac (analitycznych i konwersatoryjnych) istnieje możliwość prowadzenia i uczestnictwa przy wykorzystaniu platformy TEAMS. |
|
||||
WSL/RTL/PSDKiTI-Z |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
- zdobycie podstawowej wiedzy o zasadach funkcjonowania instytucji kultury w Polsce w trzech sektorach: publicznym, prywatnym i non-profit - zdobycie podstawowej wiedzy o finansowaniu w kulturze w systemie budżetowym i poza systemem budżetowym - zdobycie niezbędnej wiedzy i umiejętności potrzebnych do opracowania koncepcji działań umożliwiających pozyskanie środków na realizację projektów kulturalnych |
|
||||
WSL/RTL/TTL |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z tekstami źródłowymi o charakterze teoretyczno-teatralnym, mającymi znaczącą wartość dla rozwoju i kształtowania się myśli o teatrze lalek na przestrzeni wieków. Analiza i interpretacja tekstów zapoznają studenta z różnymi formami refleksji poświęconymi tej dziedzinie sztuki. Poprzez szeroki kontekst historyczny pozwolą studentowi świadomie rozmyślać i działać w obrębie wybranych przez siebie rejonów sztuki lalkarskiej. |
|
||||
WSL/RTL/TWTSDXXw-Z |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zdobycie przez studentów/tki podstawowej wiedzy na temat wybranych przemian w postrzeganiu i uprawianiu teatru XX wieku i ich społeczno-kulturowych uwarunkowań w Polsce i na świecie; a także – dzięki orientacji w stylach, stylistykach etc. – zdobycie podstawowych umiejętności analizy i interpretacji dzieła teatralnego. |
|
||||
WSL/RTL/WzK-Z |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć prowadzonych głównie w formie konwersatorium jest przybliżenie przyszłemu reżyserowi języka muzycznego, określeń występujących w muzyce dotyczących formy czy stylu oraz przede wszystkim analiza funkcji muzyki w spektaklu teatralnym na postawie istniejących już sztuk teatralnych bądź też przygotowywanych przez studentów egzemplarzy reżyserskich. |
|
||||
WSL/RTL/WzSC-Z |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest: Nabycie umiejętności efektywnej i twórczej komunikacji ze scenografem oraz przybliżenie osobom studenckim problematyki projektowania scenografii teatralnej. Doskonalenie sposobów uruchomiania intuicji, zdolności kreacyjnych, pamięci i doświadczeń życiowych jako narzędzi tworzenia scenografii oraz kształtowania indywidualnego języka wypowiedzi scenicznej. Podniesienie poziomu świadomości roli komunikatu wizualnego w spektaklu. Umiejętność przetransponowania założonych idei na obraz sceniczny oraz konsekwentnego kreowania świata przedstawionego. Umiejętność czytania języka scenograficznego: planów sceny, wizualizacji, projektów, makiet. |
|
||||
WSL/RTL/WZzEE-Z |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przedstawienie studentom głównych kategorii etycznych jako narzędzi opisu i oceny działań moralnych oraz podstawowych kategorii estetycznych jako narzędzi wartościowania estetycznego. Na tej podstawie ukazany zostanie wpływ wartościowania etycznego i wartościowania estetycznego na postrzeganie świata oraz na kształtowanie się relacji międzyludzkich. |
|
||||