Grzegorzewski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/Grz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Grzegorzewski |
Jednostka: | Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia) |
Grupy: |
Fakultety WOT/M Przedmioty WOT/M rok II sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Studenci zdobywają podstawową wiedzę na temat osoby i twórczości Jerzego Grzegorzewskiego – wszechstronnego artysty teatru: reżysera, scenografa i dramaturga, dyrektora-wizjonera, jednej z najciekawszych indywidualności polskiego teatru drugiej połowy XX i początku XXI wieku; i zapoznają się z zachowaną dokumentacją wybranych spektakli (filmową, fotograficzną, fonograficzną). Poprzez kontakt z materiałami archiwalnymi (dokumentami pracy, dzieła, recepcji) uczą się w praktyce, jak można dokonać krytycznej rekonstrukcji dzieła teatralnego i dowiadują się, do czego może ona posłużyć. Ćwiczenia z analizy i interpretacji wybranych rozwiązań inscenizacyjnych mogą okazać się przydatne dla przyszłych krytyków i badaczy współczesnego teatru formy (i nie tylko). |
Pełny opis: |
1. Grzegorzewski – poeta teatru. Artysta i dzieło 2. Legenda i antylegenda 3. Kompozycja przestrzenna. Obiekty scenograficzne 4. Struktura muzyczna. Warstwa dźwiękowa 5. Techniki dramaturgiczne. Scenariusz autorski 6. Aktorska indywidualność vs. Czysta Forma 7. Osieroceni artyści i samozwańczy uczniowie 8. Próba analizy i interpretacji wybranej inscenizacji Jerzego Grzegorzewskiego Zajęcia trwają trzy godziny i odbywają się raz na dwa tygodnie. |
Literatura: |
Proponowana literatura: Materiały źródłowe: – Jerzy Grzegorzewski, Warjacje. Scenariusze autorskie z lat 1978–1991, red. Ewa Bułhak, Mateusz Żurawski, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2012 [2013]; – Jerzy Grzegorzewski, Improwizacje. Scenariusze autorskie z lat 1994–2005, red. Ewa Bułhak, Mateusz Żurawski, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2013 [2014]; – Jerzy Grzegorzewski, Rekonstrukcje. Wybrane adaptacje prozy z lat 1963–2005, red. Ewa Bułhak, Mateusz Żurawski, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego – Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza, Warszawa 2015 [2018]; – Jerzy Grzegorzewski, Że też musiała Pani zadać to pytanie!, red. Antonina Grzegorzewska, Jerzy Wojciechowski, Galeria aTAK, Warszawa 2015; – Palę Paryż i wyjeżdżam. Wywiady z Jerzym Grzegorzewskim, red. Ewa Bułhak, Świat Literacki, Izabelin 2005; – Skrywana obecność, reż. Jerzy Kalina, Studio Filmowe WIR, 2003; – Stanisław Radwan, Coś, co zginęło, szuka tu imienia. Muzyka dla teatru Jerzego Grzegorzewskiego, Narodowy Instytut Audiowizualny, Warszawa 2011; – Barbara Sieroslawski, Inwentaryzacja. Przedmioty scenograficzne Jerzego Grzegorzewskiego zachowane w magazynach Teatru Narodowego w Warszawie. Stan na rok 2007, Teatr Narodowy, Warszawa 2008. Opracowania: – Ewa Bułhak, Legenda Grzegorzewskiego, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2020 (w przygotowaniu); – Kubły, kubły, miliony kubłów w zupie!, red. Paweł Płoski, Mateusz Żurawski, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, Warszawa 2008; – Danuta Kuźnicka, Obszary zwątpień i nadziei. Inscenizacje Jerzego Grzegorzewskiego 1966‒2005, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2006; – Elżbieta Morawiec, Jerzy Grzegorzewski. Mistrz światła i wizji, Arcana, Kraków 2006; – Małgorzata Sugiera, Między tradycją i awangardą. Teatr Jerzego Grzegorzewskiego, Universitas, Kraków 1993; – Zbigniew Taranienko, Trzask pękających parawanów. Jerzy Grzegorzewski w Teatrze Studio, Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza, Warszawa 2006; – „Didaskalia” 2005 nr 67/68, 2011 nr 102; – „Notatnik Teatralny” 2006 nr 42; – „Teatr” 2004 nr 1/2, 2005 nr 7/8. Wybór materiałów dodatkowych (w tym materiałów audiowizualnych) przeznaczonych do ćwiczeń uzależniony jest od konsultacji ze studentami. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Po zakończeniu kursu student powinien: – [EM1] orientować się w biografii i dorobku artystycznym Jerzego Grzegorzewskiego [K_W05]; – [EM2] znać i rozumieć miejsce teatru Jerzego Grzegorzewskiego na tle polskiego teatru drugiej połowy XX i początku XXI wieku [K_W11]; – [EM3] znać i rozumieć zasadę konstrukcji dzieła teatralnego ‒ od koncepcji, poprzez opracowanie inscenizacji, po realizację sceniczną ‒ na przykładzie działalności Jerzego Grzegorzewskiego [K_W13]. Umiejętności Po zakończeniu kursu student powinien: – [EM4] umieć wyszukiwać, selekcjonować i weryfikować materiały źródłowe, przydatne do krytycznej rekonstrukcji dzieła teatralnego [K_U02]; – [EM5] umieć samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła teatralnego [K_U05]; – [EM6] umieć aktywnie uczestniczyć w dyskusji, zaprezentować i uargumentować własne stanowisko, przedstawić wątpliwości i sugestie, prowadzić merytoryczną polemikę [K_U07]. Kompetencje personalne i społeczne Po zakończeniu kursu student powinien: – [EM7] mieć orientację w realiach pracy w instytucjach kultury, grupach badawczych etc. zajmujących się historią teatru i posługujących się materiałami archiwalnymi [K_K04]; – [EM8] mieć świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumieć potrzebę dalszej edukacji i ustawicznego samokształcenia [K_K01]. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem dopuszczenia studenta do zaliczenia jest jego obecność (dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona nieobecność w ciągu semestru) i aktywny udział w zajęciach. Ocena studenta jest uzależniona od wykonywania zadanych ćwiczeń oraz krótkiej pracy pisemnej, przygotowywanej na koniec kursu. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WOT-k
PT |
Typ zajęć: |
WOT konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mateusz Żurawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT konwersatorium - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WOT-k
WOT-k
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Żurawski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Żurawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT konwersatorium - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.