Fakultety WOT/M (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Kierunek Wiedzy o Teatrze)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2017/18-Z - semestr zimowy 2017/18 2017/18-L - semestr letni 2017/18 2018/19-Z - semestr zimowy 2018/19 2018/19-L - semestr letni 2018/19 2019/20-Z - semestr zimowy 2019/20 2019/20-L - semestr letni 2019/20 2020/21-Z - semestr zimowy 2020/21 2020/21-L - semestr letni 2020/21 2021/22-Z - semestr zimowy 2021/22 2021/22-L - semsetr letni 2021/22 2022/23-Z - semestr zimowy 2022/23 2022/23-L - semestr letni 2022/23 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2017/18-Z | 2017/18-L | 2018/19-Z | 2018/19-L | 2019/20-Z | 2019/20-L | 2020/21-Z | 2020/21-L | 2021/22-Z | 2021/22-L | 2022/23-Z | 2022/23-L | |||||
WOT/M/GTK/ET-L | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr letni 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest po pierwsze zapoznanie studentów ze stanem wiedzy na temat obecnej sytuacji ekologiczno-klimatycznej, po drugie z historią światowych ruchów pro-ekologicznych oraz ze wspierającymi je manifestacjami artystycznymi, po trzecie z najważniejszymi pojęciami i koncepcjami etyki środowiskowej (m.in. różnorodność biologiczna i kulturowa, solidarność pokoleniowa i międzygatunkowa, antropocen). Wiedza ta ma następnie służyć do wspólnej krytycznej analizy współczesnych dzieł z pola sztuk performatywnych. |
|
||
WOT/M/F/Est | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr letni 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cel przedmiotu: Przekazanie słuchaczom wiedzy na temat podstawowych pojęć i kategorii estetyki, tak by mogły stać się one podstawą dla dokonywania trafnych interpretacji dzieł sztuki oraz innych zjawisk kulturalnych, przede wszystkim w kontekście teatru i dramatu. Prezentacja najważniejszych kierunków rozwoju estetyk historycznych i współczesnych (estetyka fenomenologiczna, strukturalna, pragmatyczna). Poszukiwanie punktów odniesienia w estetyce, dążącej do opisania zjawisk obecnych w sztuce XX i XXI wieku: formalizm, postmodernizm. Stałe nawiązanie do zjawisk artystycznych związanych z pojawianiem się nowych środków przekazu (media elektroniczne), z kulturą popularną oraz z wszechobecną estetyzacją codzienności |
|
||
WOT/M/GTK/FW-L | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
semestr letni 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cel ogólny: Zapoznanie studentów ze specyfiką szeroko rozumianego kina współczesnego, jego najważniejszymi nurtami, twórcami, przemianami stylistycznymi i technicznymi, w tym także przedstawienie genealogii wybranych zjawisk. Zajęcia oparte są na dyskusji, w której punkt wyjścia stanowią omawiane filmy oraz teksty. |
|
||
WOT/M/Grz | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr letni 2018/19
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Studenci zdobywają podstawową wiedzę na temat osoby i twórczości Jerzego Grzegorzewskiego – wszechstronnego artysty teatru: reżysera, scenografa i dramaturga, dyrektora-wizjonera, jednej z najciekawszych indywidualności polskiego teatru drugiej połowy XX i początku XXI wieku; i zapoznają się z zachowaną dokumentacją wybranych spektakli (filmową, fotograficzną, fonograficzną). Poprzez kontakt z materiałami archiwalnymi (dokumentami pracy, dzieła, recepcji) uczą się w praktyce, jak można dokonać krytycznej rekonstrukcji dzieła teatralnego i dowiadują się, do czego może ona posłużyć. Ćwiczenia z analizy i interpretacji wybranych rozwiązań inscenizacyjnych mogą okazać się przydatne dla przyszłych krytyków i badaczy współczesnego teatru formy (i nie tylko). |
|
||
WOT/M/F/Ind | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
semsetr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
WOT/M/LitWsp | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr letni 2018/19
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cel przedmiotu: Przekazanie studentom podstawowych informacji na temat ważnych zjawisk literatury XX i XXI wieku w kontekście kulturowym i teatralnym. Doskonalenie umiejętności interpretacyjnych i ewentualnie adaptacyjnych. Wyksztalcenie umiejętności czytania kontekstowego. |
|
||
WOT/M/F/NSK | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
semsetr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
WOT/M/NwT | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
semsetr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
WOT/M/F/RKiT | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr letni 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zapoznanie studiujących z wybranymi, wybitnymi dziełami filmowymi i teatralnymi, wyreżyserowanymi przez kobiety. Rozmowa o filmach i spektaklach wpisana zostanie w ramy refleksji teoretycznej, która problematyzuje specyfikę twórczości kobiet, a przede wszystkim ich (nie)obecność w kanonie. |
|
||
WOT/M/GTK/Romant-L | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
semestr letni 2019/20
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Forma zajęć: konwersatorium Celem zajęć jest analiza ideologicznych funkcji teatru w procesie wytwarzania widowni teatralnej jako reprezentacji narodowej wspólnoty w kontekście paradygmatu romantycznego, ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów cenzury instytucjonalnej, strukturalnej i afektywnej. |
|
||
WOT/M/SziK | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
WOT/M/F/SztWsp |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: Poznanie najważniejszych wydarzeń artystycznych 2 poł. XX wieku w kontekście zmian politycznych, ekonomicznych, społecznych i kulturowych po II wojnie światowej. Studentka/student powininni formułować merytorycznie trafne opinie na temat sztuki drugiej polowy XX w.; powininni znać podstawową szczegółową bibliografię i kolekcje tej sztuki na świecie, szczególnie największe, dostępne w internecie. |
|
||
WOT/M/F/TK | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr letni 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Fakultatywne zajęcia monograficzne poświęcone Tadeuszowi Kantorowi i jego fascynacji Wielką Awangardą. Tadeusz Kantor był jednym z najwszechstronniejszych i najwybitniejszych artystów XX w., bardzo głęboko wnikającym w tradycję sztuki modernizmu, a zwłaszcza awangardy francuskiej, niemieckiej, rosyjskiej i polskiej. Świadectwa tego można odnaleźć w jego twórczości plastycznej i scenicznej, w tekstach teoretycznych i licznych wywiadach. Celem fakultetu nie jest jednak wskazywanie jego inspiracji (do czego artysta odnosił się niechętnie), lecz odkrywanie przyczyn tych fascynacji. Tadeusz Kantor stanie się więc przewodnikiem po labiryncie Wielkiej Awangardy, ujawniając przy tym mniej znane oblicze własnej twórczości. |
|
||
WOT/M/F/TAnim | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
semsetr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Teatr animacji, teatr ożywionej materii, teatr lalek - specyfika gatunku. Lalki dla widzów dorosłych i najwybitniejsi twórcy tego gatunku w XX i XXI wieku. Cele przedmiotu 1. Zapoznanie się z wybranymi twórcami światowego lalkarstwa XX i XXI wieku, współczesne kierunki i zainteresowania twórców teatru lalek na świecie. 2. Przyswojenie wiedzy w zakresie ogólnego celu przedmiotu. 3. Umiejętność posługiwania się zdobytą wiedzą w szerokim spektrum potencjalnych możliwości absolwenta WOT. |
|
||
WOT/M/KHP/TM | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2018/19
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie się z różnymi wymiarami praktyk międzykulturowych w teatrze: ich genezą, uwikłaniem ideologicznym, estetyką czy skutecznością symboliczną. Studenci będą mieli okazję prześledzić rozwój idei międzykulturowości w teatrze oraz sproblematyzować samą jej ideę, m. in. poprzez przyjrzenie się jej zachodnim i niezachodnim definicjom. |
|
||
WOT/M/F/WM | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Distant range dramaturgies (dramaturgia dalekiego zasięgu), czyli artystyczna eksploracja dialogu w czasie pandemii Covid-19. Czy to możliwe, aby traktować przeszkody nie jako coś do przekroczenia, a jako coś, z czym można pracować i czym można się bawić? Poznamy różne przykłady dramaturgii dystansu (spektakle online, teatr esemesowy, teatr instrukcji, instalacje dla jednegowidza itd.) i spróbujemy stworzyć nasze własne performanse. |
|
||
WOT/M/F/Witk |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr zimowy 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest poznanie wielostronnej twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza. Znajomość jego najważniejszych dokonań w dziedzinie dramaturgii, twórczości powieściowej, malarskiej, eseistycznej, fotograficznej, teoretyczno-estetycznej, historiozoficznej i filozoficznej |
|
||
WOT/M/F/WC1 | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr letni 2018/19
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest przybliżenie uczestnikom podstaw z dziedziny choreografii oraz improwizacji ruchowej oraz zapoznanie ich z przykładowymi praktykami i narzędziami choreograficznymi, którymi posługują się współcześni przedstawiciele tego zawodu. Podczas zajęć studenci będą mieli możliwość zapoznania się z choreografią i improwizacją nie tylko teoretycznie, ale przede wszystkim w sposób doświadczalny i cielesny. |
|
||
WOT/M/F/WC2 | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
semestr letni 2018/19
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cel ogólny: Metoda dramy w animacji kultury – wprowadzenie. Cele operacyjne: • Doświadczenie dramy poprzez aktywne uczestnictwo w grach i ćwiczeniach dramowych • Przekazanie wiedzy i rozwijanie kompetencji tworzenia prostych scenariuszy zajęć wykorzystujących dramę • Przedstawienie możliwości wykorzystania ww metod w pracy z grupami międzypokoleniowymi, międzykulturowymi, młodzieżą niedostosowaną społecznie. |
|
||