Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teorie współczesnego teatru i strategie dramaturgiczne XXw.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/RTL/TWTSDXXw-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teorie współczesnego teatru i strategie dramaturgiczne XXw.
Jednostka: Kierunek RTL rok III
Grupy: Przedmioty wolnego wyboru RTL
Przedmioty WSL/RTL rok III sem VI
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zdobycie przez studentów/tki podstawowej wiedzy na temat wybranych przemian w postrzeganiu i uprawianiu teatru XX wieku i ich społeczno-kulturowych uwarunkowań w Polsce i na świecie; a także – dzięki orientacji w stylach, stylistykach etc. – zdobycie podstawowych umiejętności analizy i interpretacji dzieła teatralnego.

Pełny opis:

Lista tematów:

Nadmarioneta w teatrze E. G. Craiga

Teatr Czystej Formy S. I. Witkiewicza

Teatr Futurystów i eksperymentalny teatr Bauhausu

Teatr lalek S. Obrazcowa i J. Skupy

Teatr Artystów Cricot J. Jaremy

Teatr D34 F. Buriana, Laterna Magika J. Svobody

Teatr dla dzieci J. Dormana

Teatr Cricot 2 T. Kantora i Teatr Cinema Z. i K. Szumskich

Teart J. Szajny

Teatr bezsłownej prawdy L. Mądzika

Sztuka projekcji A. Pawłowskiego, J. Krechowicza, J. Berdyszaka, T. Wierzbickiego.

Teatr pogranicza sztuk R. Wilsona i W. Kentridge’a

W ramach wykładów studenci/tki przygotują wystąpienie dotyczące jednej z powyższych teorii/strategii (w formie manifestu, wykładu performatywnego lub in.). Zajęcia odbywać się będą wyłącznie w systemie stacjonarnym.

Literatura:

Literatura obowiązkowa, m. in.:

– Stanisław Ignacy Witkiewicz, "Wstęp do teorii Czystej Formy w teatrze", "Skamander" R.1 (T.1), 1920, z.1, (część 1), z.2 (część 2) i z.3 (część 3). Biblioteka Cyfrowa Uniwersytetu Warszawskiego;

– Edward Gordon Craig, "O sztuce teatru", wybór: Grzegorz Sinko, tłum.: Maria Skibniewska, wstęp i noty: Zygmunt Hübner, Warszawa 1964;

– Kazimierz Braun, "Wielka Reforma Teatru w Europie: ludzie, idee, zdarzenia", Ossolineum, Wrocław 1984;

Agnieszka Jelewska, "Craig mit sztuki teatru", Warszawa 2007.

– Krzysztof Pleśniarowicz, "Przestrzenie deziluzji", Universitas, Kraków 1996;

– "Przeciw konwencjom", red. Marta Fik, Wydawnictwo Krąg, Warszawa 1994;

– "Świadomość teatru", red. Wojciech Dudzik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007;

– seria „Teorie Współczesnego Teatru”, red. Konstanty Puzyna, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.

Literatura uzupełniająca:

– John Louis Styan, "Współczesny dramat w teorii i scenicznej praktyce", Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1995.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Po zakończeniu kursu student powinien:

– znać i rozumieć podstawowe nurty i tendencje w historii teatru polskiego i europejskiego w wieku XIX i XX oraz mieć orientację w poświęconym im piśmiennictwie;R_W4

– orientować się w dokonaniach wybranych wybitnych artystów teatru; R_W5

– być świadomy zależności między teoretycznymi i praktycznymi elementami studiów.R_W14

Umiejętności

Po zakończeniu kursu student powinien:

– rozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza i potrafić samodzielnie ocenić tekst literacki i możliwości jego adaptacji na potrzeby teatru;R_U2

– mieć umiejętność myślenia o scenariuszu w sposób umożliwiający mu twórcze odejście od zapisanego tekstu;R_U13

– umieć swobodnie wypowiadać się o rozmaitych formach i typach inscenizacji i poddawać je analizie.R_U14

Kompetencje personalne i społeczne

Po zakończeniu kursu student powinien:

– być zdolny otwartego i twórczego odbierania dzieł teatralnych;R_K2

– potrafić sformułować konstruktywną krytykę w stosunku do działań i realizacji innych osób;R_K4

– być zdolny do podjęcia refleksji na temat społecznych i kulturowych uwarunkowań własnej profesji. R_K5

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie w formie wykładu performatywnego, manifestu lub innej.

Praktyki zawodowe:

(brak)

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-12 - 2024-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Konrad Szczebiot
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-10 - 2025-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Martyna Groth
Prowadzący grup: Martyna Groth
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)