Interpretacja wiersza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/RTL/IW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Interpretacja wiersza |
Jednostka: | Kierunek RTL rok II |
Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru RTL Przedmioty WSL/RTL rok II sem IV |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Przygotowanie studentów reżyserii do pracy z wierszem klasycznym. Głównym celem zajęć jest zbudowanie warsztatowych umiejętności samodzielnej analizy tekstu i budowania własnej interpretacji wiersza, z poszanowaniem jego poetyki, ale bez zatracania indywidualności aktorskiej. |
Pełny opis: |
Zajęcia z przedmiotu "Interpretacja wiersza" obejmują wykłady i ćwiczenia dotyczące wiersza klasycznego z kanonu polskiej literatury romantycznej (np. "Pan Tadeusz" A. Mickiewicza, "Beniowski" J.Słowacki). Zadaniem w tym semestrze jest poznanie formy regularnego jedenasto- i/lub trzynastozgłoskowca, w oparciu o tę formę wybudowanie interpretacji aktorskiej. - wykład z zakresu poetyki - specyfika wiersza sylabicznego, sylabotonicznego, tonicznego - średniówka- wykład i ćwiczenia - ćwiczenia dotyczące wiersza klasycznego (pauzy -średniówkowe, klauzulowe, przerzutnie, funkcja intonacji, funkcja rymu). - wybór fragmentów z polskiej literatury romantycznej - analiza literacka, historyczna i kulturowa utworów - tworzenie aktorskiej interpretacji wybranych fragmentów - praca nad podtekstem, konfliktem, założonymi okolicznościami itp. - ćwiczenia łączące ruch i mowę - ćwiczebne zmiany założeń interpretacyjnych - improwizacje aktorskie - praca reżyserska nad sceną zbiorową |
Literatura: |
1. U. Hagen "Szacunek dla aktorstwa" 2. M. Czechow "O technice aktora", wyd. Arche 2000 3. D. Michałowska „Mówić wierszem”, Kraków 1999 4. A. Kulawik "Wersyfikacja i stylistyka w technice aktorskiej", Kraków 2005 5. L. Pszczołowska " Dlaczego wierszem", Warszawa 2003 |
Efekty uczenia się: |
Z zakresu wiedzy Student zna i rozumie: -repertuar związany ze specjalnością studiów.(R_W02) -fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz dysponuje poszerzoną wiedzą, która pozwoli mu na zbudowanie kontekstu historycznego i kulturowego w dziele teatralnym.(R_W04) -wzajemne relacje między teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także wykorzystuje tę wiedzę do dalszego rozwoju artystycznego.(R_W11) Z zakresu umiejętności Student: -dysponować wiedzą i umiejętnościami potrzebnymi do kreowania koncepcji artystycznych; prezentować wysoko rozwiniętą osobowość twórczą umożliwiającą ich tworzenie i realizację.(R_U01) -wykorzystać nabyte doświadczenia w realizowaniu własnych działań artystycznych opartych na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania swej wyobraźni, intuicji i emocjonalności.(R_U04) -tworzyć w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu/scenariusza.(R_U05) -podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania, planowania i realizacji swoich prac artystycznych.(R_U06) dokonuje samodzielnej analizy treściowej i formalnej utworu (R_U02) - odnajduje i umiejętnie stosuje podtekst, konflikt i okoliczności założone (R_U01,R_U10) - umiejętnie posługuje się frazą, średniówką, klauzulą, intonacją (R_U01,R_U10) - umie nawiązać kontakt z partnerem i/lub widzem (R_U07,R_U14) - posługując się prawdą emocjonalną tworzy aktorską interpretacją utworu (R_U05) -współdziałać i współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych; pełnić wiodącą rolę w pracy w grupie.(R_U07) -realizować własne koncepcje artystyczne, przy pomocy umiejętności warsztatowych i z zakresu teatru lalek, jak i teatru dramatycznego.(R_U09) -opanować ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają ciągły rozwój zawodowy poprzez samodzielną pracę.(R_U10) -nawiązać kontakt z publicznością i w sposób odpowiedzialny podejść do występów związanych z publicznymi prezentacjami artystycznymi, jak również przyswoić sobie formy zachowań związane z tymi występami.(RU14) Z zakresu kompetencji Student jest gotów do: -wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania sądów i rozwiązywania problemów poznawczych praktycznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści.(R_K01) -samooceny.(R_K02) -konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób.(R_K03) -podejmowania samodzielnych, niezależnych prac artystycznych, wykazując się przy tym: zbieraniem, analizowaniem i interpretowaniem informacji.(R_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie publicznego pokazu, podczas którego student przedstawia aktorską interpretację wybranego wiersza i/lub prezentuje pracę z aktorem nad teksem pisanym wierszem. Przy uzyskiwaniu zaliczenia pod uwagę będzie brany cały proces pracy nad tekstem w trakcie semestru, zaangażowanie studenta w pracę indywidualną i grupową, stosunek do przedmiotu, postępy w kształceniu samodzielność w pracy. Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Gajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WSL-cw
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Gajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Gajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.