Ciało w ruchu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/RTL/CwR-Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
Nazwa przedmiotu: | Ciało w ruchu |
Jednostka: | Kierunek RTL rok I |
Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru RTL Przedmioty WSL/RTL rok I sem I |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter laboratorium. Celem przedmiotu są: zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami pracy aktora jakimi są ciało i umysł oraz integracja tych dwóch aspektów w wyniku różnych działań fizycznych i mentalnych; rozwijanie indywidualnych zdolności ruchowych po przez kreowanie krótkich form ruchowych. Struktura zajęć podzielona jest na bloki tematyczne i oparta została na ćwiczeniach lub połączeniu ćwiczeń z wiedzą teoretyczną w postaci krótkich wykładów, dyskusji wspartych materiałami pomocniczymi (np. film, literatura specjalistyczna, materiały interaktywne). Zakres materiału min. obejmuje: rozwijanie uważności na czynniki zewnętrzne i wewnętrzne, zwiększanie świadomości ciała i oddechu, pobudzanie wyobraźni i abstrakcyjnego myślenia, rozwijanie indywidualnej ekspresji ruchowej, rozwijanie intuicyjnego podejścia do pracy twórczej i kreacji scenicznej. Zajęcia będą miały charakter indywidualny lub grupowy. |
Pełny opis: |
Zakres materiału wykorzystywanego podczas zajęć nakierowany jest na: - rozwijanie uważności na bodźce płynące z zewnątrz i wewnątrz ciała - poszerzanie pola świadomości oraz swobodne przebywanie w „tu i teraz” - rozwijanie umiejętności rozpoznawania napięć i blokad w ciele oraz uwalnianie ich - autoanalizę i artykułowanie własnych doświadczeń pojawiających się podczas ćwiczeń - świadome wykorzystanie procesu oddychania w pracy z ciałem - rozwijanie świadomego władania ciałem oraz rozwijanie indywidualnej ekspresji ruchowej - wyostrzanie koncentracji na przepływ impulsów ruchowych - poznanie i przekraczanie własnych możliwości i ograniczeń hamujących rozwój fizyczny i artystyczny - uwrażliwianie na ruch oraz sztukę tańca - rozwijanie intuicyjnego podejścia do pracy twórczej, samokreacji, poszukiwania autorskich rozwiązań w pracy scenicznej - pobudzanie wyobraźni i abstrakcyjnego myślenia |
Literatura: |
- Kristin Linklater: „Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową”, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012 - Thomas W. Myers, "TAŚMY ANATOMICZNE MERIDIANY MIĘŚNIOWO-POWIĘZIOWE DLA TERAPEUTÓW MANUALNYCH I SPECJALISTÓW LECZENIA RUCHEM", DB Publishing, 2015 - Marzena Wiśniewska, Karol Suszczyński, „Puppetry in the 21st Century: Reflections and Challenges”, AT im. A. Zelwerowicza w Warszawie Filia w Białymstoku, 2019 Źródło: https://atb.edu.pl/wp-content/uploads/2019/10/Puppetry_in_the_21st_Century_e-book.pdf |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: R_W06: zna i rozumie metody i sposoby wykorzystania klasycznych i współczesnych form teatru lalek oraz wykazuje się znajomością stylów i metod gry aktorskiej żywego planu W zakresie umiejętności (U) student potrafi: R_U04: wykorzystać nabyte doświadczenia w realizowaniu własnych działań artystycznych opartych na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania swej wyobraźni, intuicji i emocjonalności; R_U10: opanować ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają ciągły rozwój zawodowy poprzez samodzielną pracę; W zakresie kompetencji społecznych (K) student jest gotów do: R_K01: wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania sądów i rozwiązywania problemów poznawczych praktycznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści R_K02: samooceny; R_K03: konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób; |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie końcowej podlegają: - zaangażowanie - kreatywność - postępy w rozwoju studenta, studentki - umiejętność pracy samodzielnej - umiejętność pracy w grupie - efekt końcowy - frekwencja (student, studentka mogą mieć maksymalnie 3 nieobecności nieusprawiedliwione, większa ilość nieobecności może być przyczyną niezaliczenia przedmiotu) - etyka i higiena pracy oraz przygotowanie i prezentacja etiudy ruchowej na podstawie zadań postawionych podczas zajęć, która w dniu egzaminy/ zaliczenia, zostanie zaprezentowana komisji egzaminacyjnej oraz studentom innych roczników. - Nieobecność na zajęciach nie zwalnia studentów, studentek ze znajomości materiału, zadań, ćwiczeń, które były wykonywane podczas zajęć. Nieznajomość materiału będzie potraktowana jako nieprzygotowanie do zajęć tym samym uczestnictwo w zajęciach nie będzie możliwe. Forma zaliczenia : I sem - zaliczenie II sem - zaliczenie Szczegółowe kryteria oceny: Ocena celująca (5,5) Studenci: - podczas zajęć wykazywali się wysokim poziomem aktywności i zaangażowania - na zajęciach wykazywali się ponadprzeciętną kreatywnością i twórczą postawą - brali udział w szkoleniach - warsztatach podnoszących ich kwalifikacje zawodowe bądź realizowali ponadprogramowe zadania - byli zawsze przygotowani do zajęć - systematycznie uczestniczyli w zajęciach - byli zawsze punktualni - w pracy grupowej wykazywali się bardzo dobrą umiejętnością współpracy - w znaczący sposób podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała Ocena bardzo dobra (5,0) Studenci: - podczas zajęć byli aktywni oraz pracowali systematycznie - na zajęciach wykazali się kreatywnością i twórczą postawą - wykazali się zaangażowaniem i wkładem pracy w doskonalenie własnych umiejętności - byli zawsze przygotowani do zajęć - systematycznie uczestniczyli w zajęciach - byli zawsze punktualni - w pracy grupowej wykazywali się bardzo dobrą umiejętnością współpracy - w znaczący sposób podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała Ocena dobra (4,0) Studenci: - systematycznie uczestniczyli w zajęciach - zazwyczaj byli przygotowani do zajęć - wykonali postawione zadania, jednak mieli drobne problemy z techniką ich wykonania - podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała, jednak zaangażowanie i wkład pracy na zajęciach był nieadekwatny do posiadanych możliwości - przestrzegali dyscypliny pracy - przeważnie byli punktualni - w pracy grupowej wykazali się dobrą umiejętnością współpracy Ocena dostateczna (3,0) Studenci: - zazwyczaj byli przygotowani do zajęć - wykazali się niskim poziomem zaangażowania i wkładem w pracę - wymagali stałej motywacji ze strony pedagoga, a podejmowane wysiłki były krótkotrwałe - niesystematycznie uczestniczyli w zajęciach - byli niepunktualni - w zadaniach grupowych wykazali się średnią umiejętnością współpracy Ocena niedostateczna (2,0) Studenci: - bardzo często opuszczali zajęcia - będąc na zajęciach byli notorycznie nieprzygotowani - nie wykazali minimum wkładu pracy podczas zajęć - nie przywiązywali wagi do opanowanego materiału - nie przestrzegali dyscypliny pracy - w zadaniach grupowych wykazali się brakiem umiejętności współpracy. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tomasz Graczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia wykorzystane podczas zajęć dotyczyć będą podstawowych narzędzi pracy aktora (ciało i umysł) oraz zwiększania świadomości w tym obrębie. Studenci będą eksplorować poszczególne zagadnienia przedmiotu poprzez doświadczenie, analizę i autorefleksję w różnych działaniach treningowych. Skupimy się również na szukaniu źródeł inspiracji do tworzenia ruchu oraz wykorzystaniu go na potrzeby działań performatywnych - scenicznych. Ćwiczenia będą wymagały pracy indywidualnej lub w grupach. |
|
Pełny opis: |
Praca warsztatowa podzielona będzie na trzy bloki tematyczne: Blok 1: Świadomość, Blok 2: Narzędzia pracy aktora - ciało, głos, umysł, Blok 3: Trening. Wychodząc od omówienia Zachodnich i Wschodnich koncepcji na temat świadomości przybliżone zostaną również metody służące jej rozwijaniu (B1). Następnie dokonując analizy podstawowych narzędzi pracy aktora skoncentrujemy się na ćwiczeniach integrujących ciało, głos i umysł (B2, B3). Program nauczania semestru zimowego uwzględnia szukanie źródeł do kreacji ruchu (B3), będącego punktem wyjścia do tworzenia większych sekwencji tanecznych oraz etiud zaliczeniowych przedmiotu. Proces ten będzie wzbogacony: - wiedzą na temat tkanki łącznej, taśm anatomicznych w ciele, wpływu masażu powięziowego na postawę ciała oraz uwalnianie fizycznych i psychicznych napięć - masażem i ćwiczeniami relaksacyjnymi - ćwiczeniami integrującymi grupę |
|
Literatura: |
- Kristin Linklater: „Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową”, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012 - Marzena Wiśniewska, Karol Suszczyński, „Puppetry in the 21st Century: Reflections and Challenges”, AT im. A. Zelwerowicza w Warszawie Filia w Białymstoku, 2019 Źródło: https://atb.edu.pl/wp-content/uploads/2019/10/Puppetry_in_the_21st_Century_e-book.pdf |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WSL-cw
WSL-cw
PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Graczyk | |
Prowadzący grup: | Tomasz Graczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia wykorzystane podczas zajęć dotyczyć będą podstawowych narzędzi pracy aktora (ciało i umysł) oraz zwiększania świadomości w tym obrębie. Studenci będą eksplorować poszczególne zagadnienia przedmiotu poprzez doświadczenie, analizę i autorefleksję w różnych działaniach treningowych. Skupimy się również na szukaniu źródeł inspiracji do tworzenia ruchu oraz wykorzystaniu go na potrzeby działań performatywnych - scenicznych. Ćwiczenia będą wymagały pracy indywidualnej lub w grupach. |
|
Pełny opis: |
Praca warsztatowa podzielona będzie na trzy bloki tematyczne: Blok 1: Świadomość, Blok 2: Narzędzia pracy aktora - ciało, głos, umysł, Blok 3: Trening. Wychodząc od omówienia Zachodnich i Wschodnich koncepcji na temat świadomości przybliżone zostaną również metody służące jej rozwijaniu (B1). Następnie dokonując analizy podstawowych narzędzi pracy aktora skoncentrujemy się na ćwiczeniach integrujących ciało, głos i umysł (B2, B3). Program nauczania semestru zimowego uwzględnia szukanie źródeł do kreacji ruchu (B3), będącego punktem wyjścia do tworzenia większych sekwencji tanecznych oraz etiud zaliczeniowych przedmiotu. Proces ten będzie wzbogacony: - wiedzą na temat tkanki łącznej, taśm anatomicznych w ciele, wpływu masażu powięziowego na postawę ciała oraz uwalnianie fizycznych i psychicznych napięć - masażem i ćwiczeniami relaksacyjnymi - ćwiczeniami integrującymi grupę |
|
Literatura: |
- Kristin Linklater: „Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową”, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012 - Marzena Wiśniewska, Karol Suszczyński, „Puppetry in the 21st Century: Reflections and Challenges”, AT im. A. Zelwerowicza w Warszawie Filia w Białymstoku, 2019 Źródło: https://atb.edu.pl/wp-content/uploads/2019/10/Puppetry_in_the_21st_Century_e-book.pdf |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.