Ciało w ruchu
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | WSL/RTL/CwR-Z |
| Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
| Nazwa przedmiotu: | Ciało w ruchu |
| Jednostka: | Kierunek RTL rok I |
| Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru RTL Przedmioty WSL/RTL rok I sem I |
| Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
| Język prowadzenia: | Polski |
| Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter laboratorium. Celem przedmiotu są: zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami pracy aktora jakimi są ciało i umysł oraz integracja tych dwóch aspektów w wyniku różnych działań fizycznych i mentalnych; rozwijanie indywidualnych zdolności ruchowych po przez kreowanie krótkich form ruchowych. Struktura zajęć podzielona jest na bloki tematyczne i oparta została na ćwiczeniach lub połączeniu ćwiczeń z wiedzą teoretyczną w postaci krótkich wykładów, dyskusji wspartych materiałami pomocniczymi (np. film, literatura specjalistyczna, materiały interaktywne). Zakres materiału min. obejmuje: rozwijanie uważności na czynniki zewnętrzne i wewnętrzne, zwiększanie świadomości ciała i oddechu, pobudzanie wyobraźni i abstrakcyjnego myślenia, rozwijanie indywidualnej ekspresji ruchowej, rozwijanie intuicyjnego podejścia do pracy twórczej i kreacji scenicznej. Zajęcia będą miały charakter indywidualny lub grupowy. |
| Pełny opis: |
Zakres materiału wykorzystywanego podczas zajęć nakierowany jest na: - rozwijanie uważności na bodźce płynące z zewnątrz i wewnątrz ciała - poszerzanie pola świadomości oraz swobodne przebywanie w „tu i teraz” - autoanalizę i artykułowanie własnych doświadczeń pojawiających się podczas ćwiczeń - świadome wykorzystanie procesu oddychania w pracy z ciałem - rozwijanie świadomego władania ciałem oraz rozwijanie indywidualnej ekspresji ruchowej - wyostrzanie koncentracji na przepływ impulsów ruchowych - uwrażliwianie na ruch oraz sztukę tańca - rozwijanie umiejętności rozpoznawania napięć i blokad w ciele oraz uwalnianie ich - rozwijanie intuicyjnego podejścia do pracy twórczej, samokreacji, poszukiwania autorskich rozwiązań w pracy scenicznej - pobudzanie wyobraźni i abstrakcyjnego myślenia |
| Literatura: |
- Kristin Linklater: „Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową”, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012 - Thomas W. Myers, "TAŚMY ANATOMICZNE MERIDIANY MIĘŚNIOWO-POWIĘZIOWE DLA TERAPEUTÓW MANUALNYCH I SPECJALISTÓW LECZENIA RUCHEM", DB Publishing, 2015 - Marzena Wiśniewska, Karol Suszczyński, „Puppetry in the 21st Century: Reflections and Challenges”, AT im. A. Zelwerowicza w Warszawie Filia w Białymstoku, 2019 Źródło: https://atb.edu.pl/wp-content/uploads/2019/10/Puppetry_in_the_21st_Century_e-book.pdf |
| Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: R_W06: zna i rozumie metody i sposoby wykorzystania klasycznych i współczesnych form teatru lalek oraz wykazuje się znajomością stylów i metod gry aktorskiej żywego planu W zakresie umiejętności (U) student potrafi: R_U04: wykorzystać nabyte doświadczenia w realizowaniu własnych działań artystycznych opartych na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania swej wyobraźni, intuicji i emocjonalności; R_U10: opanować ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają ciągły rozwój zawodowy poprzez samodzielną pracę; W zakresie kompetencji społecznych (K) student jest gotów do: R_K01: wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania sądów i rozwiązywania problemów poznawczych praktycznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści R_K02: samooceny; R_K03: konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób; |
| Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie końcowej podlegają: - zaangażowanie - kreatywność - postępy w rozwoju studenta, studentki - umiejętność pracy samodzielnej - umiejętność pracy w grupie - efekt końcowy - frekwencja (student, studentka mogą mieć maksymalnie 2 nieobecności nieusprawiedliwione, większa ilość nieobecności może być przyczyną niezaliczenia przedmiotu) - etyka i higiena pracy oraz przygotowanie i prezentacja etiudy ruchowej na podstawie zadań postawionych podczas zajęć, która w dniu egzaminy/ zaliczenia, zostanie zaprezentowana komisji egzaminacyjnej oraz studentom innych roczników. - Nieobecność na zajęciach nie zwalnia studentów, studentek ze znajomości materiału, zadań, ćwiczeń, które były wykonywane podczas zajęć. Nieznajomość materiału będzie potraktowana jako nieprzygotowanie do zajęć tym samym uczestnictwo w zajęciach nie będzie możliwe. Forma zaliczenia : I sem - zaliczenie II sem - zaliczenie Szczegółowe kryteria oceny: Ocena celująca (5,5) Studenci: - podczas zajęć wykazywali się wysokim poziomem aktywności i zaangażowania - na zajęciach wykazywali się ponadprzeciętną kreatywnością i twórczą postawą - brali udział w szkoleniach - warsztatach podnoszących ich kwalifikacje zawodowe bądź realizowali ponadprogramowe zadania - byli zawsze przygotowani do zajęć - systematycznie uczestniczyli w zajęciach - byli zawsze punktualni - w pracy grupowej wykazywali się bardzo dobrą umiejętnością współpracy - w znaczący sposób podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała Ocena bardzo dobra (5,0) Studenci: - podczas zajęć byli aktywni oraz pracowali systematycznie - na zajęciach wykazali się kreatywnością i twórczą postawą - wykazali się zaangażowaniem i wkładem pracy w doskonalenie własnych umiejętności - byli zawsze przygotowani do zajęć - systematycznie uczestniczyli w zajęciach - byli zawsze punktualni - w pracy grupowej wykazywali się bardzo dobrą umiejętnością współpracy - w znaczący sposób podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała Ocena dobra (4,0) Studenci: - systematycznie uczestniczyli w zajęciach - zazwyczaj byli przygotowani do zajęć - wykonali postawione zadania, jednak mieli drobne problemy z techniką ich wykonania - podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała, jednak zaangażowanie i wkład pracy na zajęciach był nieadekwatny do posiadanych możliwości - przestrzegali dyscypliny pracy - przeważnie byli punktualni - w pracy grupowej wykazali się dobrą umiejętnością współpracy Ocena dostateczna (3,0) Studenci: - zazwyczaj byli przygotowani do zajęć - wykazali się niskim poziomem zaangażowania i wkładem w pracę - wymagali stałej motywacji ze strony pedagoga, a podejmowane wysiłki były krótkotrwałe - niesystematycznie uczestniczyli w zajęciach - byli niepunktualni - w zadaniach grupowych wykazali się średnią umiejętnością współpracy Ocena niedostateczna (2,0) Studenci: - bardzo często opuszczali zajęcia - będąc na zajęciach byli notorycznie nieprzygotowani - nie wykazali minimum wkładu pracy podczas zajęć - nie przywiązywali wagi do opanowanego materiału - nie przestrzegali dyscypliny pracy - w zadaniach grupowych wykazali się brakiem umiejętności współpracy. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | (brak danych) | |
| Prowadzący grup: | Tomasz Graczyk | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie |
|
| Skrócony opis: |
Ćwiczenia wykorzystane podczas zajęć dotyczyć będą podstawowych narzędzi pracy aktora (ciało i umysł) oraz zwiększania świadomości w tym obrębie. Studenci będą eksplorować poszczególne zagadnienia przedmiotu poprzez doświadczenie, analizę i autorefleksję w różnych działaniach treningowych. Skupimy się również na szukaniu źródeł inspiracji do tworzenia ruchu oraz wykorzystaniu go na potrzeby działań performatywnych - scenicznych. Ćwiczenia będą wymagały pracy indywidualnej lub w grupach. |
|
| Pełny opis: |
Praca warsztatowa podzielona będzie na trzy bloki tematyczne: Blok 1: Świadomość, Blok 2: Narzędzia pracy aktora - ciało, głos, umysł, Blok 3: Trening. Wychodząc od omówienia Zachodnich i Wschodnich koncepcji na temat świadomości przybliżone zostaną również metody służące jej rozwijaniu (B1). Następnie dokonując analizy podstawowych narzędzi pracy aktora skoncentrujemy się na ćwiczeniach integrujących ciało, głos i umysł (B2, B3). Program nauczania semestru zimowego uwzględnia szukanie źródeł do kreacji ruchu (B3), będącego punktem wyjścia do tworzenia większych sekwencji tanecznych oraz etiud zaliczeniowych przedmiotu. Proces ten będzie wzbogacony: - wiedzą na temat tkanki łącznej, taśm anatomicznych w ciele, wpływu masażu powięziowego na postawę ciała oraz uwalnianie fizycznych i psychicznych napięć - masażem i ćwiczeniami relaksacyjnymi - ćwiczeniami integrującymi grupę |
|
| Literatura: |
- Kristin Linklater: „Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową”, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012 - Marzena Wiśniewska, Karol Suszczyński, „Puppetry in the 21st Century: Reflections and Challenges”, AT im. A. Zelwerowicza w Warszawie Filia w Białymstoku, 2019 Źródło: https://atb.edu.pl/wp-content/uploads/2019/10/Puppetry_in_the_21st_Century_e-book.pdf |
|
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WSL-cw
WSL-cw
PT |
| Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Tomasz Graczyk | |
| Prowadzący grup: | Tomasz Graczyk | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie |
|
| Skrócony opis: |
Ćwiczenia wykorzystane podczas zajęć dotyczyć będą podstawowych narzędzi pracy aktora (ciało i umysł) oraz zwiększania świadomości w tym obrębie. Studenci będą eksplorować poszczególne zagadnienia przedmiotu poprzez doświadczenie, analizę i autorefleksję w różnych działaniach treningowych. Skupimy się również na szukaniu źródeł inspiracji do tworzenia ruchu oraz wykorzystaniu go na potrzeby działań performatywnych - scenicznych. Ćwiczenia będą wymagały pracy indywidualnej lub w grupach. |
|
| Pełny opis: |
Praca warsztatowa podzielona będzie na trzy bloki tematyczne: Blok 1: Świadomość. Blok 2: Narzędzia pracy aktora - ciało, głos, umysł. Blok 3: Trening. Wychodząc od omówienia Zachodnich i Wschodnich koncepcji na temat świadomości przybliżone zostaną również metody służące jej rozwijaniu (B1). Następnie dokonując analizy podstawowych narzędzi pracy aktora skoncentrujemy się na ćwiczeniach integrujących ciało, głos i umysł (B2, B3). Program nauczania semestru zimowego uwzględnia szukanie źródeł do kreacji ruchu (B3), będącego punktem wyjścia do tworzenia większych sekwencji tanecznych oraz etiud zaliczeniowych przedmiotu. |
|
| Literatura: |
- Kristin Linklater: „Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową”, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012 - Marzena Wiśniewska, Karol Suszczyński, „Puppetry in the 21st Century: Reflections and Challenges”, AT im. A. Zelwerowicza w Warszawie Filia w Białymstoku, 2019 Źródło: https://atb.edu.pl/wp-content/uploads/2019/10/Puppetry_in_the_21st_Century_e-book.pdf |
|
| Uwagi: |
Podczas zajęć obowiązuje całkowity zakaz korzystania z telefonów komórkowych oraz wnoszenia ich do sal dydaktycznych. Korzystanie z nich może być tylko w uzasadnionych przypadkach i za zgoda pedagoga. |
|
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WSL-cw
CZ PT |
| Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Tomasz Graczyk | |
| Prowadzący grup: | Tomasz Graczyk | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie |
|
| Skrócony opis: |
Ćwiczenia wykorzystane podczas zajęć dotyczyć będą podstawowych narzędzi pracy aktora (ciało i umysł) oraz zwiększania świadomości w tym obrębie. Studenci będą eksplorować poszczególne zagadnienia przedmiotu poprzez doświadczenie, analizę i autorefleksję w różnych działaniach treningowych. Skupimy się również na szukaniu źródeł inspiracji do tworzenia ruchu oraz wykorzystaniu go na potrzeby działań performatywnych - scenicznych. Ćwiczenia będą wymagały pracy indywidualnej lub w grupach. |
|
| Pełny opis: |
Praca warsztatowa podzielona będzie na trzy bloki tematyczne: Blok 1: Świadomość. Blok 2: Narzędzia pracy aktora - ciało, głos, umysł. Blok 3: Trening. Wychodząc od omówienia Zachodnich i Wschodnich koncepcji na temat świadomości przybliżone zostaną również metody służące jej rozwijaniu (B1). Następnie dokonując analizy podstawowych narzędzi pracy aktora skoncentrujemy się na ćwiczeniach integrujących ciało, głos i umysł (B2, B3). Program nauczania semestru zimowego uwzględnia szukanie źródeł do kreacji ruchu (B3), będącego punktem wyjścia do tworzenia większych sekwencji ruchowych. Semestr zakończy się pokazem etiud ruchowych stworzonych na podstawie postawionych zadań. |
|
| Literatura: |
- Kristin Linklater: „Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową”, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012 - Marzena Wiśniewska, Karol Suszczyński, „Puppetry in the 21st Century: Reflections and Challenges”, AT im. A. Zelwerowicza w Warszawie Filia w Białymstoku, 2019 Źródło: https://atb.edu.pl/wp-content/uploads/2019/10/Puppetry_in_the_21st_Century_e-book.pdf |
|
| Uwagi: |
Podczas zajęć obowiązuje całkowity zakaz korzystania z telefonów komórkowych oraz wnoszenia ich do sal dydaktycznych. Korzystanie z nich może być tylko w uzasadnionych przypadkach i za zgoda pedagoga. |
|
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.
