Propedeutyka świadomości ciała
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/ATL/PSC-Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
Nazwa przedmiotu: | Propedeutyka świadomości ciała |
Jednostka: | Kierunek ATL rok I |
Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru ATL Przedmioty WSL/ATL rok I sem 1 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter laboratorium. Ćwiczenia i zadania wykorzystywane podczas zajęć nastawione są na naukę po przez doświadczanie i rozwijanie świadomości ciała na potrzeby pracy scenicznej, pobudzanie myślenia abstrakcyjnego i intuicyjnego w procesie kreacji scenicznej; szukaniu indywidualnego języka ekspresji ruchowej w działaniach performatywnych. Struktura zajęć oparta jest na ćwiczeniach indywidualnych lub/i grupowych, wymagających pogłębionej koncentracji na wykonywanych poleceniach. Udział w kursie wymaga otwarcia się na proces samo poznawczy i poznawczy, angażujący i rozwijający wszystkie zmysły, wyobraźnię oraz podążanie za intuicją, czerpanie z tych doświadczeń i wiedzy, a następnie wykorzystywanie jej w pracy twórczej. Program nauczania bazuje na technikach masażu oraz technikach relaksacyjnych, improwizacji ruchowej. |
Pełny opis: |
Zakres materiału wykorzystywanego podczas zajęć nakierowany jest na: - rozwijanie i pobudzanie uważności na własne ciało, ciało i obecność partnera, przestrzeń w której się znajdujemy - uwalnianie ciała od wewnętrznych napięć i blokad, eksploracja stanu rozluźnienia w działaniach ruchowych - wyostrzoną koncentrację na przepływie impulsów ruchowych - świadome wykorzystanie procesu oddychania w pracy z ciałem - wykorzystanie wyobraźni w pracy z ciałem i głosem - integrację ciała, oddeechu i umysłu - pobudzanie wrażliwości studenta na ruch oraz odkrywanie i nadawanie mu symbolicznego wymiaru - rozwijanie myślenia abstrakcyjnego - rozwijanie intuicyjnego podejścia do pracy twórczej - rozwijanie świadomego władania ciałem oraz rozwijanie indywidualnej ekspresji ruchowej po przez kreowanie etiud ruchowych w oparciu o własne zdolności ruchowe - naukę praktycznego wykorzystania nabytych podczas zajęć umiejętności |
Literatura: |
- Thomas W. Myers, "TAŚMY ANATOMICZNE MERIDIANY MIĘŚNIOWO-POWIĘZIOWE DLA TERAPEUTÓW MANUALNYCH I SPECJALISTÓW LECZENIA RUCHEM", DB Publishing, 2015 - Kristin Linklater: „Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową”, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: -SATL_W04 W zakresie umiejętności (U) student: SATL_U03 SATL_U04 W zakresie kompetencji społecznych (K) student: SATL_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie końcowej podlegają: - zaangażowanie - kreatywność - postępy w rozwoju studenta, studentki - umiejętność pracy samodzielnej - umiejętność pracy indywidualnej lub/i w grupie - efekt końcowy - frekwencja (student, studentka mogą mieć maksymalnie 3 nieobecności nieusprawiedliwione, większa ilość nieobecności może być przyczyną niezaliczenia przedmiotu) - etyka i higiena pracy oraz przygotowanie i prezentacja etiudy ruchowej na podstawie zadań postawionych podczas zajęć. - Nieobecność na zajęciach nie zwalnia studentów, studentek ze znajomości materiału, zadań, ćwiczeń, które były wykonywane podczas zajęć. Nieznajomość materiału będzie potraktowana jako nieprzygotowanie do zajęć tym samym uczestnictwo w zajęciach nie będzie możliwe. Forma zaliczenia: I semestr - zaliczenie II semestr - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WSL-bd
|
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Graczyk | |
Prowadzący grup: | Tomasz Graczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia wykorzystywane w tym semestrze nakierowane są na eksplorację własnego ciała, poznawanie jego możliwości ruchowych, kreowanie indywidualnego języka ekspresji pozawerbalnej. Program nauczania oparty jest czerpaniu z technik masażu powięziowego , masażu relaksacyjnego, improwizacji, tanecznej oraz improwizacji kontaktowej. |
|
Pełny opis: |
Zakres materiału wykorzystywanego podczas zajęć nakierowany jest na: - rozwijanie i pobudzanie uważności (na ciało własne, ciało partnera) - rozwijanie świadomego władania ciałem oraz rozwijanie indywidualnej ekspresji ruchowej - integrację ciała, oddechu i umysłu - uwalnianie ciała od wewnętrznych napięć i blokad (techniki relaksacyjne, masaż) - wyostrzoną koncentrację na przepływie impulsów ruchowych - świadome wykorzystanie procesu oddychania w pracy z ciałem - wykorzystanie wyobraźni, własnych odczuć czy oddechu w pracy z ciałem - pobudzanie wrażliwości studentów na ruch |
|
Literatura: |
- Thomas W. Myers, "TAŚMY ANATOMICZNE MERIDIANY MIĘŚNIOWO-POWIĘZIOWE DLA TERAPEUTÓW MANUALNYCH I SPECJALISTÓW LECZENIA RUCHEM", DB Publishing, 2015 - Kristin Linklater: „Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową”, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.