Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Propedeutyka świadomości ciała

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/ATL/PSC-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Propedeutyka świadomości ciała
Jednostka: Kierunek ATL rok I
Grupy: Przedmioty wolnego wyboru ATL
Przedmioty WSL/ATL rok I sem 1
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Zajęcia mają charakter laboratorium. Ćwiczenia i zadania wykorzystywane podczas zajęć nastawione są na naukę po przez doświadczanie i rozwijanie świadomości ciała na potrzeby pracy scenicznej, pobudzanie myślenia abstrakcyjnego i intuicyjnego w procesie kreacji scenicznej; szukaniu indywidualnego języka ekspresji ruchowej w działaniach performatywnych.

Struktura zajęć oparta jest na ćwiczeniach indywidualnych lub/i grupowych, wymagających pogłębionej koncentracji na wykonywanych poleceniach. Udział w kursie wymaga otwarcia się na proces samo poznawczy i poznawczy, angażujący i rozwijający wszystkie zmysły, wyobraźnię oraz podążanie za intuicją, czerpanie z tych doświadczeń i wiedzy, a następnie wykorzystywanie jej w pracy twórczej.

Program nauczania bazuje na technikach masażu oraz technikach relaksacyjnych, improwizacji ruchowej.

Pełny opis:

Zakres materiału wykorzystywanego podczas zajęć nakierowany jest na:

- rozwijanie i pobudzanie uważności na własne ciało, ciało i obecność partnera, przestrzeń w której się znajdujemy

- uwalnianie ciała od wewnętrznych napięć i blokad, eksploracja stanu rozluźnienia w działaniach ruchowych

- wyostrzoną koncentrację na przepływie impulsów ruchowych

- świadome wykorzystanie procesu oddychania w pracy z ciałem

- wykorzystanie wyobraźni w pracy z ciałem i głosem

- integrację ciała, oddeechu i umysłu

- pobudzanie wrażliwości studenta na ruch oraz odkrywanie i nadawanie mu symbolicznego wymiaru

- rozwijanie myślenia abstrakcyjnego

- rozwijanie intuicyjnego podejścia do pracy twórczej

- rozwijanie świadomego władania ciałem oraz rozwijanie indywidualnej ekspresji ruchowej po przez kreowanie etiud ruchowych w oparciu o własne zdolności ruchowe

- naukę praktycznego wykorzystania nabytych podczas zajęć umiejętności

Literatura:

- Thomas W. Myers, "TAŚMY ANATOMICZNE MERIDIANY MIĘŚNIOWO-POWIĘZIOWE DLA TERAPEUTÓW MANUALNYCH I SPECJALISTÓW LECZENIA RUCHEM", DB Publishing, 2015

- Kristin Linklater: „Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową”, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy (W) student :

- K_W04: W pogłębionym stopniu zna i rozumie cechy aktora jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania

- K_W06: ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego i ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych;

- K_W11: rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w aktorstwie, śpiewie i ruchu, a także pomiędzy inspiracją a kreacją twórczą i wykorzystuje tę wiedzę dla swojego dalszego rozwoju

W zakresie umiejętności (U) student:

- K_U01: używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania, jako indywidualność  artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze

- K_U05: działa na rzecz zespołu, także pełniąc w nim wiodącą rolę; dąży do osiągnięcia porozumienia w sprawie wypracowania  wspólnego kierunku kreowania dzieła;  jest gotowy podjąć polemikę ze współtwórcami

- K_U06: posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych

W zakresie kompetencji społecznych (K) student:

- K_K02: rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych

- K_K05: świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie końcowej podlegają:

- zaangażowanie

- kreatywność

- postępy w rozwoju studenta, studentki

- umiejętność pracy samodzielnej

- umiejętność pracy indywidualnej lub/i w grupie

- efekt końcowy

- frekwencja (student, studentka mogą mieć maksymalnie 3 nieobecności nieusprawiedliwione, większa ilość nieobecności może być przyczyną niezaliczenia przedmiotu)

- etyka i higiena pracy

oraz przygotowanie i prezentacja etiudy ruchowej na podstawie zadań postawionych podczas zajęć.

- Nieobecność na zajęciach nie zwalnia studentów, studentek ze znajomości materiału, zadań, ćwiczeń, które były wykonywane podczas zajęć. Nieznajomość materiału będzie potraktowana jako nieprzygotowanie do zajęć tym samym uczestnictwo w zajęciach nie będzie możliwe.

Forma zaliczenia:

I semestr - zaliczenie

II semestr - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Graczyk
Prowadzący grup: Tomasz Graczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie
Skrócony opis:

Ćwiczenia wykorzystywane w tym semestrze nakierowane są na eksplorację własnego ciała i poznawanie jego możliwości ruchowych. Program nauczania oparty jest czerpaniu z technik masażu powięziowego, masażu relaksacyjnego, improwizacji ruchowej.

Pełny opis:

Zakres materiału wykorzystywanego podczas zajęć nakierowany jest na:

- rozwijanie i pobudzanie uważności (na ciało własne, ciało partnera)

- rozwijanie świadomego władania ciałem oraz rozwijanie indywidualnej ekspresji ruchowej

- integrację ciała, oddechu i umysłu

- uwalnianie ciała od wewnętrznych napięć i blokad (techniki relaksacyjne, masaż)

- wyostrzoną koncentrację na przepływie impulsów ruchowych

- pogłębianie świadomego wykorzystania procesu oddychania w pracy z ciałem

- pobudzanie wrażliwości studentów na ruch

Literatura:

- Thomas W. Myers, "TAŚMY ANATOMICZNE MERIDIANY MIĘŚNIOWO-POWIĘZIOWE DLA TERAPEUTÓW MANUALNYCH I SPECJALISTÓW LECZENIA RUCHEM", DB Publishing, 2015

- Kristin Linklater: „Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową”, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012

Uwagi:

Podczas zajęć obowiązuje całkowity zakaz korzystania z telefonów komórkowych oraz wnoszenia ich do sal dydaktycznych. Korzystanie z nich może być tylko w uzasadnionych przypadkach i za zgoda pedagoga.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9 (2025-04-18)