Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PRL-Biografie-Instytucje

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/M/PRL-BI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: PRL-Biografie-Instytucje
Jednostka: Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia)
Grupy: Fakultety WOT/M
Przedmioty WOT/M rok II sem. 3
Strona przedmiotu: https://classroom.google.com/c/NzIxMTc5ODgxNDU3?cjc=7ju5hb7
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Zajęcia obejmują trzy równorzędne ścieżki, które wspólnie prowadzą uczestników przez proces badania historii teatru i tworzenia biografii. Pierwsza z nich, historyczna, koncentruje się na teatrze PRL-u, gdzie studenci będą analizować instytucje i środowisko teatralne tamtego czasu, a także badać społeczno-kulturowe realia i relacje między artystami oraz zasady funkcjonowania sceny teatralnej. Druga ścieżka to narzędzia biograficzne – uczestnicy zdobędą umiejętności niezbędne do pracy z materiałem biograficznym, poznając techniki badawcze, które pomogą im w tworzeniu pełnych i interesujących biografii. Trzecia ścieżka, czyli praca własna, pozwoli studentom na samodzielne badania, które będą rozwijane na bieżąco podczas konsultacji grupowych. Każdy z projektów zostanie osadzony w kontekście historycznym i kulturowym, a studenci będą analizować zarówno publiczne, jak i prywatne aspekty życia swoich postaci, odkrywając napięcia i zależności między tymi sferami.

Pełny opis:

Zajęcia będą składały się z trzech równorzędnych ścieżek:

1. Ścieżka historyczna – Celem tej ścieżki będzie zmapowanie świata teatru w okresie PRL-u oraz stworzenie społeczno-obyczajowego tła, niezbędnego do osadzenia pracy biograficznej. Studenci/studentki będą poznawać środowisko teatralne i instytucje funkcjonujące w tamtym czasie, przyglądać się wzajemnym relacjom pomiędzy nimi oraz analizować ówczesne reguły "gry w teatr".

2. Narzędzia biograficzne – W ramach tej ścieżki studenci/ studentki zdobędą umiejętności niezbędne do samodzielnej pracy z materiałem biograficznym. Zajęcia będą koncentrować się na technikach i metodach badawczych wykorzystywanych w tworzeniu biografii.

3. Praca własna – Na podstawie wiedzy i umiejętności zdobytych w ramach dwóch poprzednich ścieżek, studenci/studentki będą prowadzić własne badania biograficzne. Każdy projekt będzie konsultowany na bieżąco i osadzony w kontekście pracy grupowej.

Przykładowe tematy zajęć:

Ścieżka historyczna:

• Trudne powroty. Kultura na nowo po 1945 roku

• Instytucje. Gdzie i na jakich zasadach można było pracować w PRL-u.

• Możliwości i ograniczenia systemu kultury

• Ścieżki kariery. Jakie znaczenie miało w PRL-u słowo „sukces” i jak można było go osiągnąć?

Ścieżka biograficzna:

• Ciekawość jako pierwszy krok do biografii

• Co ciekawego rośnie na drzewach genealogicznych?

• Czy archiwa są straszne?

• Anegdota jako przedmiot badań

• Czego można się dowiedzieć z wywiadów i dlaczego czasem lepiej milczeć niż pytać?*

Praca własna:

• Wybór postaci do badań biograficznych i umieszczenie jej na mapie ówczesnego świata teatralnego

• Prywatne/publiczne – kim były nasze postacie w kontekście prywatnym i publicznym, jak te przestrzenie przenikały się, jakie wynikały z nich napięcia

Literatura:

BIOGRAFIE

Całek Anita, "Adam Mickiewicz – Juliusz Słowacki: psychobiografia naukowa", Kraków 2012;

Całek Anita, "Biografia naukowa: od koncepcji do narracji: interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze", Kraków 2013;

PRL

Fik Marta, Sezony teatralne: szkice, Warszawa 1977,

Fik Marta, Trzydzieści pięć sezonów : teatry dramatyczne w Polsce w latach 1944-1979, Warszawa 1981,

Fik Marta, Kultura polska po Jałcie : kronika lat 1944-1981, t.1, t.II, Warszawa 1991,

Krakowska Joanna, PRL. Przedstawienia, Warszawa 2016

Łozińscy Jan i Maja, W powojennej Polsce 1945-1948, Warszawa 2015;

Paczkowski Andrzej, Pół wieku dziejów Polski: 1939-1989, Warszawa 1995

Raszewski Zbigniew, Krótka historia teatru polskiego, Warszawa 1990.

Efekty uczenia się:

Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, teorie i metody dotyczące wiedzy teatrologicznej,

ze szczególnym uwzględnieniem historii teatru i dramatu polskiego i powszechnego.

Absolwent zna i rozumie wybrane zagadnienia szczegółowe z zakresu nauki związane z historią doktryn teatralnych, teatralnych teorii dramatu, historią teatru współczesnego i najnowszego.

Absolwent zna i rozumie podstawowe linie i tendencje rozwojowe w historii teatru i teatrze współczesnym, style i związane z nimi tradycje twórcze i odtwórcze

Absolwent potrafi wykonywać zadania oraz rozwiązywać problemy badawcze, oraz samodzielnie planować własne uczenie się.

Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu wiedzy o teatrze przez właściwy dobór i krytyczną analizę źródeł i informacji z nich pochodzących.

Absolwent potrafi planować i organizować własną pracę badawczą, pracować w zespole, współdziałać w grupie także o charakterze interdyscyplinarnym.

Absolwent potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę o teatrze w samodzielnym rozwoju.

Absolwent jest gotów do dbania o dorobek i tradycje wiedzy o teatrze oraz do upowszechniania etycznych wzorów postępowania w środowisku pracy, oraz do odpowiedzialnego podejmowania ról i zadań.

Absolwent jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy, posługiwania się nią w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.

Absolwent jest gotów do podejmowania samodzielnych prac, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania argumentacji oraz umiejętnością

organizacji pracy

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia prowadzone w sali.

Oceniana będzie obecność i aktywność.

Dopuszczane są dwie nieobecności - kolejne będzie można zaliczać na indywidualnych konsultacjach.

Warunkiem zaliczenia będzie złożenie przez studenta/ studentkę pracy na podstawie wykonanych przez siebie badań biograficznych.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Niedurny
Prowadzący grup: Katarzyna Niedurny
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WOT - dydaktyka - zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)