Twórcze pisanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/GTP/TwPis |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Twórcze pisanie |
Jednostka: | Kierunek Wiedzy o Teatrze |
Grupy: |
Grupa treści podstawowych WOT/M Przedmioty WOT/M rok II sem. 3 Przedmioty WOT/M rok II sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: przekazanie wiedzy na temat różnych stylów współczesnej polszczyzny; przekazanie wiedzy na temat podstawowych zasad i form retorycznych; przybliżenie studentom warsztatu pisarskiego i oratorskiego; opanowanie przez studentów różnych technik pisarskich; przećwiczenie ze studentami różnych form pisarskich i formuł stylistycznych; |
Pełny opis: |
Zajęcia mają przede wszystkim charakter warsztatowy. Studenci zapoznają się z wiedzą na temat stylistyki oraz jej usytuowania w teorii żywej wypowiedzi (retoryki). Studenci ćwiczą rożne formy stylistyczne dyskutują nad przygotowanymi przez siebie tekstami na zadane tematy. Zajęcia stanowią przejście od podstawowych form pisarskich do pisarstwa artystycznego. Kończy je przygotowanie tekstu końcowego(esej,opowiadanie), który jest najważniejszym elementem oceny. 1. Co to jest styl? Co to jest retoryka? 2. Co to jest styl? Pojęcie inwencji retorycznej. 3. Styl i style 4. Alchemia wstępu: wstęp zwyczajny 5. Alchemia wstępu: wstęp ujmujący i uroczysty 6. Alchemia wstępu: wstęp nadzwyczajny 7. Zakończenie (Cele zakończenia) 8. Zakończenie (techniki zakończenia) 9. Laboratorium tropów: ćwiczenia z metafory 10. Laboratorium tropów: Ćwiczenia z porównania 11. Laboratorium figur: powtórzenia 12. Laboratorium figur: foniczna warstwa tekstu 13. Laboratorium figur: opis 14. Laboratorium figur: opis – cz. II 15. O urokach enumeracji 16. Laboratorium figur: dialog 17. Laboratorium figur: dialog – cz. 2 18. Problemy z kompozycją – kompozycja pod względem retorycznym (ordo naturalis, ordo artificialis) 19. Problemy z kompozycją - proporcje 20. Kombinatoryka tekstowa 21. Cytat, kryptocytat, parafraza 22. Aluzja literacka, aluzja kulturowa 23. Laboratorium tworzenia: esej 24. Laboratorium tworzenia: esej – cz. II 25. Laboratorium tworzenia - felieton 26. Laboratorium tworzenia: nowela 27. Laboratorium tworzenia: nowela – cz. II 28. Laboratorium tworzenia: opowiadanie 29. Laboratorium tworzenia: opowiadanie – cz. II 30. Laboratorium tworzenia: opowiadanie – cz. III |
Literatura: |
Lista lektur Arystoteles, Retoryka E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów D. Butler, H. Kurkowska, H. Satkiewicz, Kultura języka polskiego H. Bonheim, Retoryka klasyczna – dziś, „Teksty” 1976, nr 4-5 A. Budzyńska- Daca, J. Kwosek, Erystyka czyli o sztuce prowadzenia sporów U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów Wyznania młodego pisarza M. Korolko, Sztuka retoryki H. Kurkowska, S. Skorupka, Stylistyka polska M. Kundera, Zasłona H. Lausberg, Retoryka literacka A. Markowski, Polszczyzna końca XX wieku Język polski. Poradnik Profesora Andrzeja Markowskiego M. Meyer, M. M. Carrilho, B. Timmermans, Historia retoryki od Greków do dziś Ch. Perelman, Logika prawnicza. Nowa retoryka W. Pisarek, Retoryka dziennikarska R. Quennau, Ćwiczenia stylistyczne Retoryka dawniej i dzisiaj, „Pamiętnik Literacki” 1977, z. 1-2 Retoryka, red. M. Barłowska, A. Budzyńska-Daca, P.Wilczek A. Schopenhauer, Erystyka |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 Rozpoznawać i nazywać konwencje stylistyczne K_W02++ EM 2 Określać zasady i strategie kompozycyjne K_W12++ EM 3 Określać mechanizmy błędu lub niekonsekwencji stylistycznej K_W12++ Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 Posługiwać się różnymi konwencjami stylistycznymi K_U10++ EM 5 Wykorzystywać różne techniki pisarskie w celu perswazyjnym lub artystycznym K_U10++ K_U9+ EM 6 Sporządzać teksty zgodnie z zasadami retoryki K_U13++ K_U11++ Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 Współdziałać z grupą w dyskutowaniu problemów pisarskich K_K04++ EM 8 Krytykować z uzasadnieniem wypowiedzi błędne lub niepełne K_K04++ EM 9 Identyfikować błędy i niezręczności w tekście. K_K04++ |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia modułu jest : a. uczestniczenie w zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności) b. przygotowanie zadanych tekstów warsztatowych c. napisanie pracy końcowej Poza tymi obligatoryjnymi elementami przy ocenie liczy się aktywność na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Mrowcewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-07 - 2018-05-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WOT-bd
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Mrowcewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT - dydaktyka - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.