Historia nowoczesności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/GTP/HistNow |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia nowoczesności |
Jednostka: | Kierunek Wiedzy o Teatrze |
Grupy: |
Grupa treści podstawowych WOT/M Przedmioty WOT/M rok II sem. 3 Przedmioty WOT/M rok II sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
cel przedmiotu: Uzyskać dobrą orientację w epoce Nowoczesności, jej głównych miejscach, postaciach i dziełach |
Pełny opis: |
Historia Nowoczesności Wykład - konwersatorium Dotyczy trzech zagadnień: 1. Epoka demokracji Konstelacja przybliżeń: genealogie, chronologie, geografia, style i dekady Epoki Nowoczesności (od modernité Baudelaire’a do nowojorskiej Factory Andy Warhola). Mapa Nowoczesności. Czym był proces twórczy u wielkich postaci Nowoczesności (dla Prousta, dla Rilkego, dla Musila, dla Joyce’a, dla Strawińskiego, dla Audena, dla Miłosza, dla Strehlera, dla Kantora, dla Orsona Wellesa, dla Petera Brooka, dla Nabokova…). 2. Archiwa pamięci (Formuła Baudelaire’a) Nowożytne tradycje europejskie odkryte przez Nowoczesność: alchemia, gnoza, doświadczenie melancholii, manieryzm, cywilizacja europejskiego baroku… 3. Zdradzone testamenty ? (Formuła Milana Kundery) Testamenty, jakimi są dla nas wielkie dzieła i postaci Nowoczesności |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Małgorzata Dziewulska „Artyści i pielgrzymi”, „Inna obecność” 2. Bohdan Paczowski „Zobaczyć” 3. K.A.Jeleński „Chwile oderwane” 4. Jan Kott „Aloes” 5. Jan Kott „Kadysz.Strony o Tadeuszu Kantorze” 6. Claudio Magris „Dunaj” 7. Milan Kundera „Zdradzone testamenty” 8. Tony Judt „Powojnie. Historia Europy od 1945 roku” 9. George Steiner „Rzeczywiste obecności” 10. Czesław Miłosz „Wykłady harwardzkie” 11. Roland Barthes „Światło obrazu” 12. Daniel Bell „Kulturowe sprzeczności kapitalizmu” PWN 1994 13. Czesław Miłosz „Ziemia Ulro”Roberto Salvadori ,Poszukiwanie nowoczesności, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2001.W tej książce m.in. Edward Hopper i „scena amerykańska” 14. Roberto Salvadori, . Mitologia nowoczesności, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa 2004.W tej książce m.in. Baudelaire i nowy Paryż. Budowanie nowoczesności 15. Roberto Salvadori Pejzaże miasta, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa 2006. 16. Roberto Salvadori , Sylwetki i portrety, Fundacja Zeszytow Literackich , 2010 17. Jan Błoński „O Gombrowiczu” 2. Uzupełniająca: 1.K.A. Jeleński, z tomu Chwile oderwane: autobiograficzny esej „O Ziemi Ulro po dwóch latach” i „Pod pretekstem Maneta” 2. Jan Błoński „Biedny Polak patrzy na getto” – tekst ostatnio (2009) wydany przez WL w książce zbierającej inne teksty Błońskiego i polemikę wokół. Obowiązkowa jest lektura fragmentu eseju w Zeszytach Literackich, nr 75 (dodatek), s. 61-65. 3. Tony Judt: Powojnie. Historia Europy od 1945 tłum. polskie Rebis Z tego tomu: Wstęp i Epilog 4. Karl Schlőgel W przestrzeni czas czytamy. O historii cywizlizacji i geopolityce. Tłum. polskie Wydawnictwo Poznańskie 2009 Z tego tomu studium: „Europejski ślad Diagilewa” 5. Leszek Kołakowski – do wyboru „Cywilizacja [Nowoczesność] na ławie oskarżonych” – Modernity on Endless Trial - głośny tekst Kołakowskiego z 1986 r. W tomie Moje słuszne poglądy na wszystko, Znak 1999 „Odwet sacrum w kulturze świeckiej” - wykład na genewskich Rencontres w 1973 r. W tomie Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań, Znak 2006 6. Claudio Magris Z tomu Itaka i dalej, tłum. polskie Pogranicze 2009-12-28 Z tego tomu: „Gramatyka i życie” „Cesarstwo bez fundamentów” „Uniwersalny słownik Musila” Z tomu Dunaj: Kierling, Hauptstrasse 187 – o Kafce Na krawędzi ciszy – o Celanie. 7. J. M. Coetzee Dziwniejsze brzegi. Eseje literackie 1986-1999, Znak 2008. Z tego tomu: Co to jest dzieło klasyczne? – prelekcja. S. 7-32. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 rozpoznać: postaci, dzieła, miejsca i dekady epoki Nowoczesności EM 2 odróżnić: postaci, dzieła, miejsca i dekady epoki Nowoczesności EM 3 zapamiętać: postaci, dzieła, miejsca i dekady epoki Nowoczesności Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 prezentować wybrane klasyczne dzieła Nowoczesności EM 5 posługiwać: się trafnym kontekstem historycznym i socjologicznym EM 6 konstruować dossier dla recenzji a także projektu reżyserskiego dotyczącego wybranego dzieła Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 wyrazić swój osąd dotyczący prezentowanego autora, dzieła wobec redaktorów, aktorów, dyrektorów, menagerów EM 8 identyfikować problem dzieła i jego związek ze współczesnością wobec redaktorów, aktorów, dyrektorów, menagerów EM 9 współdziałać i postępować zgodnie z wieloma racjami uczestników przestrzeni społecznej teatru i mediów |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Zaliczenie ustne po I semestrze Zaliczenie ze stopniem na podstawie eseju / referatu / projektu po II semestrze. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Piotr Kłoczowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-07 - 2018-05-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WOT-bd
PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kłoczowski, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Piotr Kłoczowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WOT-bd
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kłoczowski, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Piotr Kłoczowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WOT-bd
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kłoczowski, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Piotr Kłoczowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.