Teatr tańca
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/L/TrTan |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teatr tańca |
Jednostka: | Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia) |
Grupy: |
Przedmioty dla specjalności Krytyka-Historia-Teoria WOT/L Przedmioty WOT/L rok III sem. 5 Przedmioty WOT/L rok III sem. 6 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Cel ogólny – zwiększenie wiedzy studentów o historii tańca współczesnego w XX wieku, najważniejszych twórcach i dziełach. Cele operacyjne – Umiejętność wymienienia przez studenta najważniejszych twórców tańca współczesnego w XX wieku. Umiejętność opisania za pomocą narzędzi teatrologicznych spektaklu tańca. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu wprowadzenie do historii tańca współczesnego w XX wieku. Zostaną przedstawione w formie wykładów ilustrowanych fragmentami spektakli najważniejsze wydarzenia kształtujące estetykę tańca w poszczególnych dekadach w Europie oraz Ameryce. Zakres poszczególnych tematów: 1. Prekursorzy tańca współczesnego początku XX wieku : Izadora Duncan, Loie Fuller, Ruth Saint-Denis. 2. Teoretycy tańca współczesnego początku XX wieku – Rudolf Laban, Emile Jacques-Dalcroze. 3. Awangarda w tańcu europejskim – taniec futurystyczny, Bauhaus, Balety Rosyjskie, Balety Szwedzkie. 4. Premiera i znaczenie dla historii tańca Święta Wiosny Igora Strawińskiego w chor. Wacława Niżyńskiego. 6. Taniec ekspresjonistyczny w Niemczech – Mary Wigman, Kurt Jooss, Harald Kreuzberg. 7. Taniec modern w Ameryce – Marta Graham, Jose Limon, Doris Humphrey, Alvin Ailey. 8. Przełom Merce’a Cunninghama. 9. Taniec postmodern w USA – Judson Church, Grand Union, Steve Paxton i narodziny Contact Improvisation, Yvonne Rainer, Trisha Brown, etc. 10. Lata 50. i 60. w Europie – neoklasyka i Maurice Béjart. 11. Nowy taniec francuski i nowa fala tańca w Belgii – Maguy Marin, Jean-Claude Galotta, Mathilde Monnier, Anne Teresa de Keersmeaker, Wim Vandekeybus, Jan Fabre, Les Ballets C de la B, Needcompany, Meg Stuart, etc. 12. Tanztheater – Pina Bausch, Susanne Linke, Reinhild Hoffmann, Sasha Waltz. 13. Nowy taniec, taniec konceptualny – kierunki rozwoju współczesnej choreografii (Jérôme Bel, Xavier le Roy, Meg Stuart, etc). 14. Wayne McGregor i William Forysthe – eksperyment w balecie i neoklasyce. 15. Taniec współczesny w Polsce – historia rozwoju i stan obecny. |
Literatura: |
1. Podstawowa: Sally Banes „Terpsychora w tenisówkach”, tłum. Artur Grabowski, Jadwiga Majewska, PWM/IMiT 2014 Wojciech Klimczyk „Wizjonerzy ciała”, Ha!art 2010 Joanna Szymajda "Estetyka tańca współczesnego po 1993" , Księgarnia Akademicka, 2013Irena Turska, „Krótki zarys historii tańca i baletu”, PWM, wyd. drugie, 2010 "Słownik tańca współczesnego" Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2022 2. Uzupełniająca: Jadwiga Majewska (red.) „Świadomość ruchu”, Ha!art 2013 Richar Buckle, „Diagilew”, tłum. Ludwik Jerzy Erhardt, Elżbieta Jasińska-Libera, PWM 2014 Anna Królica, „Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu”, MCK Tarnów 2011 Stefan Drajewski, „Conrad Drzewiecki. Reformator polskiego baletu”, Rebis/IMiT 2014 Joanna Szymajda (red.) „European Dance since 1989. Communitas and the Other”, Routledge/IMiT 2014 red. M. Szoka, T. Makewski, "Święto wiosny. Dwie perspektywy", Łódź 2014 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: K_W05 Znać najważniejszych twórców tańca współczesnego polskiego i światowego w XX wieku. K_W10 Znać najważniejsze spektakle tańca współczesnego powstałe w XX wieku. K_W10 Rozumieć relacje tańca, teatru i sztuk performatywnych. Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: K_U04 Znać różnicę pomiędzy techniką współczesną a klasyczną. K_U05 Przeprowadzić podstawową analizę spektaklu tańca. Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: K_K01 Potrafić określić poziom swojej wiedzy o tańcu współczesnym. K_K04 Może brać udział w organizacji wydarzeń związanych z tańcem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania wstępne Wiedza ogólna z historii kultury (teatru, muzyki) w XX wieku. Znajomość j. angielskiego lub francuskiego lub niemieckiego. Obecność na zajęciach - 30% Dyskusja - 30% Referat - 40% |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Joanna Szymajda | |
Prowadzący grup: | Joanna Szymajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
brak danych
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-12 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Joanna Szymajda | |
Prowadzący grup: | Joanna Szymajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
brak danych
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Joanna Szymajda | |
Prowadzący grup: | Joanna Szymajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład konwersatoryjny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Joanna Szymajda | |
Prowadzący grup: | Joanna Szymajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład konwersatoryjny - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Joanna Szymajda | |
Prowadzący grup: | Joanna Szymajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Joanna Szymajda | |
Prowadzący grup: | Joanna Szymajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Joanna Szymajda | |
Prowadzący grup: | Joanna Szymajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.