Formy muzyczne z literaturą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/AW/FMuzLit-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Formy muzyczne z literaturą |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo rok III |
Grupy: |
Przedmioty A sem 5 rok III Przedmioty specjalności - Aktorstwo i wokalistyka |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone formom i stylom muzyki klasycznej, jazzowej i szeroko pojmowanej muzyki rozrywkowej oraz ich miejscu we współczesnej kulturze. Skupione są na okresie kształtowania się tej muzyki, a także ich rozwojowi po dzień dzisiejszy, a także problemach struktury dzieła muzycznego ( faktury, systemu dźwiękowego, tonalności, harmoniki, melodyki, rytmiki, formy),. Podczas zajęć omawiane będą także podstawy metodologiczne analizy dzieła muzycznego w odniesieniu do utworów różnych epok i kierunków stylistycznych (skorelowanie myśli teoretycznej z okresem historycznym, stylem, formami i gatunkami). |
Pełny opis: |
1. Zagadnienia systematyki i podziału klasycznych form muzycznych (formy sonatowa, repryzowa, formy polifoniczne oraz kształtowane ewolucyjnie) oraz gatunków ( np. pochodne tanecznych) 2. Formy sceniczne, multimedialne – opera i pochodne (operetka, opera buffa, singspiel, opera balladowa, farsa, misterium, mirakle, burleska, extravaganza, musical) 3. Zagadnienia związane z pieśniami pracy, pieśniami spirituals, bluesem, muzyką gospel, ragtimem. Łączenie muzyki klasycznej z jazzową i rozrywkową. Istotą jest wychwycenie pojawiających się w jazzie wpływów muzyki europejskiej, latynoamerykańskiej; próba wskazania, ile pozostało w jazzie z szeroko rozumianej tradycji afrykańskiej. 4. Charakterystyka form składowych teatru muzycznego. Formy muzyczne a struktura tekstu. Formy pieśniowe (w tym aria). Funkcje i rodzaje recytatywu. Formy śpiewu zbiorowego: ensemble i chóry, ich podobieństwa i różnice. Formy taneczne. Słowo mówione w teatrze muzycznym. Funkcje muzyki instrumentalnej. (Ujęcie analityczne) Semestr VI: 1. W polu zainteresowania znajdą się pierwsze zanotowane, zarejestrowane utwory, pierwsi wykonawcy, pierwsze instrumenty, najwcześniejsze ośrodki muzyki jazzowej, a także fundamentalnymi dla jazzu kwestiami improwizacji, kompozycji, jazzowej formy. Wszystko to – na podstawie szerokiego kontekstu społeczno-kulturowego, który umożliwił powstanie jedynej w swoim rodzaju muzyki jazzowej. 2. Style, formy i gatunki w muzyce jazzowej- swing, bebop, hard bop, third stream, free jazz, fusion,jazz nowoczesny, elektronika w jazzie 3. Style i gatunki muzyki rockowej, punkowej z różnymi odmianami, muzyki soulowej, funky, disco itp., 4. Historia i znaczenie subkultur młodzieżowych. |
Literatura: |
Literatura przedmiotu (podstawowa): Andrzej Schmidt, Historia jazzu, Lublin 2009. Radosław Rabiański, Historia muzyki rozrywkowej, 2015. Marek Bielacki, Motywy biblijne we współczesnym dramacie muzycznym, ŁSM 3, 197-206,1994. Adrian Uljasz, Musical jako nowoczensa forma popularyzacji literatury. Adaptacje musicalowe utworów literackich w polskich teatrach, TSB nr1(22) 2019. Barbara Pitak-Piaskowska, Imigracyjna tożsamosć Ameryki w zwierciadle musicalu, SEJ tom 7/2018 Literatura uzupełniająca: Krystian Brodacki, Historia jazzu w Polsce, Kraków 2010 Andrzej Dorobek, Rock. Problemy, sylwetki, konteksty (szkice z estetyki i socjologii rocka), Bydgoszcz 2001 Aldona Jawłowska, Drogi kontrkultury, PIW, Warszawa, 1975 Między duszą a ciałem, pod red. W. J. Burszty i M. Rychlewskiego, Warszawa 2003 Michał Gołębiowski, Musical amerykański na tle kultury popularnej USA, Warszawa 1989 Antoni Marianowicz, Przetańczyc całą noc… Z dziejów musicalu, Warszawa 1979 Marek Bielacki, Musical: geneza i rozwój formy dramatyczno-muzycznej. WUŁ, Łódź 1994. |
Efekty uczenia się: |
W01/K_W02 posiada wiedzę, która umożliwia mu działanie sceniczne i wokalne ze świadomością kontekstu historycznego i kulturowego tworzywa literackiego i muzycznego, z wykorzystaniem związków z innymi dziedzinami współczesnego życia oraz samodzielnie rozwija tę wiedzę w sposób odpowiadający studiowanemu kierunkowi studiów i specjalności W02/K_W04 zna elementy dzieła muzycznego oraz rozumie ich wzajemne relacje, orientuje się w budowie formalnej utworów w stopniu niezbędnym w pracy aktora dramatycznego i aktora teatru muzycznego W03 /K_W05 zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe sztuk teatralnych, ze szczególnym uwzględnieniem teatru muzycznego i teatru formy oraz filmowych w różnych okresach historycznych oraz zna fachową literaturę w tej dziedzinie U03/K_U05 posługuje się środkami wyrazu artystycznego – aktorskimi, wokalnymi i ruchowymi - w połączeniu z opanowaniem technik im służących w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych U04/K_U06 posiada umiejętności w zakresie interpretacji utworów reprezentujących różne style muzyczne na poziomie odpowiednim do wykorzystania w pracy aktora teatru muzycznego U05/K_U12 elastycznie przystosowuje się do warunków towarzyszących różnorodnym występom publicznym; umiejętnie nawiązuje kontakt z publicznością wykorzystując go skutecznie i odpowiedzialnie K06/K_K05 wykazuje się pewnością siebie w relacjach interpersonalnych ; rozwija potencjał inteligencji emocjonalnej tworząc empatyczne więzi zawodowe i społeczne; w zależności od potrzeb przewodniczy działaniom zespołowym lub staje się częścią zespołu; wykazuje się dyscypliną w planowaniu i organizowaniu prac zespołowych; wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów; |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w dyskusji i aktywność na zajęciach (20%)-K_W04; K_W05; K_U5 Prezentacja śródsemestralna na wybrany przez studenta temat (40 %)-K_W02, K_K02, K_K06 K_U06 Odpowiedź ustna-semestr V /lub praca pisemna z komentarzem własnym -semestr VI z zakresu tematów omawianych na zajęciach (40%)K_W02, K_K05, K_U12 Dozwolone są 3 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze. Warunkiem otrzymania oceny końcowej jest wykonanie wszystkich zadań zleconych przez prowadzącą w każdym z semestrów. Semestr 5 – zaliczenie (Z), semestr 6 – zaliczenie z oceną (Z+O) |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
Przejdź do planu
PN WT WA-w
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Bilińska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Bilińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WA wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
Przejdź do planu
PN WT WA-w
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Bilińska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Bilińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WA wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Bilińska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Bilińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WA wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WA-w
PT |
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Janus | |
Prowadzący grup: | Dariusz Janus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WA wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WA wykład - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.