Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Formy muzyczne z literaturą

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WA/AW/FMuzLit-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Formy muzyczne z literaturą
Jednostka: Kierunek Aktorstwo rok III
Grupy: Przedmioty A sem 5 rok III
Przedmioty specjalności - Aktorstwo i wokalistyka
Punkty ECTS i inne: 1.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone formom i stylom muzyki klasycznej, jazzowej i szeroko pojmowanej muzyki rozrywkowej oraz ich miejscu we współczesnej kulturze. Skupione są na okresie kształtowania się tej muzyki, a także ich rozwojowi po dzień dzisiejszy, a także problemach struktury dzieła muzycznego ( faktury, systemu dźwiękowego, tonalności, harmoniki, melodyki, rytmiki, formy),. Podczas zajęć omawiane będą także podstawy metodologiczne analizy dzieła muzycznego w odniesieniu do utworów różnych epok i kierunków stylistycznych (skorelowanie myśli teoretycznej z okresem historycznym, stylem, formami i gatunkami).

Pełny opis:

1. Zagadnienia systematyki i podziału klasycznych form muzycznych (formy sonatowa, repryzowa, formy polifoniczne oraz kształtowane ewolucyjnie) oraz gatunków ( np. pochodne tanecznych)

2. Formy sceniczne, multimedialne – opera i pochodne (operetka, opera buffa, singspiel, opera balladowa, farsa, misterium, mirakle, burleska, extravaganza, musical)

3. Zagadnienia związane z pieśniami pracy, pieśniami spirituals, bluesem, muzyką gospel, ragtimem. Łączenie muzyki klasycznej z jazzową i rozrywkową. Istotą jest wychwycenie pojawiających się w jazzie wpływów muzyki europejskiej, latynoamerykańskiej; próba wskazania, ile pozostało w jazzie z szeroko rozumianej tradycji afrykańskiej.

4. Charakterystyka form składowych teatru muzycznego. Formy muzyczne a struktura tekstu. Formy pieśniowe (w tym aria). Funkcje i rodzaje recytatywu. Formy śpiewu zbiorowego: ensemble i chóry, ich podobieństwa i różnice. Formy taneczne. Słowo mówione w teatrze muzycznym. Funkcje muzyki instrumentalnej. (Ujęcie analityczne)

Semestr VI:

1. W polu zainteresowania znajdą się pierwsze zanotowane, zarejestrowane utwory, pierwsi wykonawcy, pierwsze instrumenty, najwcześniejsze ośrodki muzyki jazzowej, a także fundamentalnymi dla jazzu kwestiami improwizacji, kompozycji, jazzowej formy. Wszystko to – na podstawie szerokiego kontekstu społeczno-kulturowego, który umożliwił powstanie jedynej w swoim rodzaju muzyki jazzowej.

2. Style, formy i gatunki w muzyce jazzowej- swing, bebop, hard bop, third stream, free jazz, fusion,jazz nowoczesny, elektronika w jazzie

3. Style i gatunki muzyki rockowej, punkowej z różnymi odmianami, muzyki soulowej, funky, disco itp.,

4. Historia i znaczenie subkultur młodzieżowych.

Literatura:

Literatura przedmiotu (podstawowa):

Andrzej Schmidt, Historia jazzu, Lublin 2009.

Radosław Rabiański, Historia muzyki rozrywkowej, 2015.

Marek Bielacki, Motywy biblijne we współczesnym dramacie muzycznym, ŁSM 3, 197-206,1994.

Adrian Uljasz, Musical jako nowoczensa forma popularyzacji literatury. Adaptacje musicalowe utworów literackich w polskich teatrach, TSB nr1(22) 2019.

Barbara Pitak-Piaskowska, Imigracyjna tożsamosć Ameryki w zwierciadle musicalu, SEJ tom 7/2018

Literatura uzupełniająca:

Krystian Brodacki, Historia jazzu w Polsce, Kraków 2010

Andrzej Dorobek, Rock. Problemy, sylwetki, konteksty (szkice z estetyki i socjologii rocka), Bydgoszcz 2001

Aldona Jawłowska, Drogi kontrkultury, PIW, Warszawa, 1975

Między duszą a ciałem, pod red. W. J. Burszty i M. Rychlewskiego, Warszawa 2003

Michał Gołębiowski, Musical amerykański na tle kultury popularnej USA, Warszawa 1989

Antoni Marianowicz, Przetańczyc całą noc… Z dziejów musicalu, Warszawa 1979

Marek Bielacki, Musical: geneza i rozwój formy dramatyczno-muzycznej. WUŁ, Łódź 1994.

Efekty uczenia się:

W01/K_W02

posiada wiedzę, która umożliwia mu działanie sceniczne i wokalne ze świadomością kontekstu historycznego i kulturowego tworzywa literackiego i muzycznego, z wykorzystaniem związków z innymi dziedzinami współczesnego życia oraz samodzielnie rozwija tę wiedzę w sposób odpowiadający studiowanemu kierunkowi studiów i specjalności

W02/K_W04

zna elementy dzieła muzycznego oraz rozumie ich wzajemne relacje, orientuje się w budowie formalnej utworów w stopniu niezbędnym w pracy aktora dramatycznego i aktora teatru muzycznego

W03 /K_W05

zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe sztuk teatralnych, ze szczególnym uwzględnieniem teatru muzycznego i teatru formy oraz filmowych w różnych okresach historycznych oraz zna fachową literaturę w tej dziedzinie

U03/K_U05

posługuje się środkami wyrazu artystycznego – aktorskimi, wokalnymi i ruchowymi - w połączeniu z opanowaniem technik im służących w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych

U04/K_U06

posiada umiejętności w zakresie interpretacji utworów reprezentujących różne style muzyczne na poziomie odpowiednim do wykorzystania w pracy aktora teatru muzycznego

U05/K_U12

elastycznie przystosowuje się do warunków towarzyszących różnorodnym występom publicznym; umiejętnie nawiązuje kontakt z publicznością wykorzystując go skutecznie i odpowiedzialnie

K06/K_K05

wykazuje się pewnością siebie w relacjach interpersonalnych ; rozwija potencjał inteligencji emocjonalnej tworząc empatyczne więzi zawodowe i społeczne; w zależności od potrzeb przewodniczy działaniom zespołowym lub staje się częścią zespołu; wykazuje się dyscypliną w planowaniu i organizowaniu prac zespołowych; wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów;

Metody i kryteria oceniania:

Udział w dyskusji i aktywność na zajęciach (20%)-K_W04; K_W05; K_U5

Prezentacja śródsemestralna na wybrany przez studenta temat (40 %)-K_W02, K_K02, K_K06 K_U06

Odpowiedź ustna-semestr V /lub praca pisemna z komentarzem własnym -semestr VI z zakresu tematów omawianych na zajęciach (40%)K_W02, K_K05, K_U12

Dozwolone są 3 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze. Warunkiem otrzymania oceny końcowej jest wykonanie wszystkich zadań zleconych przez prowadzącą w każdym z semestrów. Semestr 5 – zaliczenie (Z), semestr 6 – zaliczenie z oceną (Z+O)

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-03-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WA wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Bilińska
Prowadzący grup: Aleksandra Bilińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WA wykład - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WA wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Bilińska
Prowadzący grup: Aleksandra Bilińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WA wykład - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WA wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Bilińska
Prowadzący grup: Aleksandra Bilińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WA wykład - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WA wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Janus
Prowadzący grup: Dariusz Janus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WA wykład - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WA wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WA wykład - zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)