Etyka pracy w teatrze 3
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/EPwT3-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka pracy w teatrze 3 |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo rok III |
Grupy: |
Przedmioty A sem 5 rok III Przedmioty kierunkowe |
Punkty ECTS i inne: |
0.50
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter warsztatowy. Pierwsza część zajęć prowadzona jest w formie konwersatorium. Polega na analizie zagadnień związanych z etyką pracy w teatrze, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej dynamiki wokół ruchu #MeToo oraz krytyki instytucjonalnej badającej relacje władzy, podległości i autonomii w różnych modelach produkcji, zarządzania i kooperacji zarówno w instytucjach teatralnych, jak i szkolnictwie artystycznym. Druga cześć zajęć na charakter warsztatów antydyskryminacyjnych i antyprzemocowych prowadzonych przez ekspertkę. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter warsztatowy. Pierwsza część zajęć prowadzona jest w formie konwersatorium. Polega na analizie zagadnień związanych z etyką pracy w teatrze, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej dynamiki wokół ruchu #MeToo oraz krytyki instytucjonalnej badającej relacje władzy, podległości i autonomii w różnych modelach produkcji, zarządzania i kooperacji zarówno w instytucjach teatralnych, jak i szkolnictwie artystycznym. W ramach zajęć analizie poddane zostaną poszczególne studia przypadków nadużyć władzy i dyskryminacji ujawnione w ostatnich latach w świecie sztuki, w tym zwłaszcza teatrze światowym i polskim. Przedmiotem naszego zainteresowania będą możliwe do odczytania z dyskursu publicznego (oświadczenia medialne, komentarze, publicystyka, teksty analityczne, opracowania naukowe) mechanizmy towarzyszące zarówno nadużyciom władzy w przestrzeni sztuki, jak i reakcjom na ich ujawnienie na poziomie instytucjonalnym i społeczno-medialnym. Interesować nas będą także procesy, które zostały uruchomione w odpowiedzi na ujawnioną skalę nadużyć, w szczególności systemowe działania podjęte w teatrze brytyjskim i belgijskim. Analizie poddane zostają również strategie, po które sięgnęli twórcy i twórczynie teatru, odnosząc się w swoich pracach do kwestii przemocy i dyskryminacji w sztuce (m.in. Markus Öhrn „3 Episodes of Live”, Michał Telega, „Aktorki, czyli przepraszam, że dotykam”, „NOSEXNOSOLO” Agnieszki Jakimiak). Przyjrzymy się także inicjatywom podejmowanym w ramach szeroko pojętej krytyki instytucjonalnej, zmierzającym do wypracowania nowego modelu instytucji opartej na demokratyzacji procesów decyzyjnych, etyce troski, dowartościowaniu tzw. pracy reprodukcyjnej, uznaniu podmiotowości i autonomii wszystkich pracowników. Druga cześć zajęć na charakter warsztatów antydyskryminacyjnych i antyprzemocowych prowadzonych przez ekspertkę. |
Literatura: |
• „Bezkarnie. Etyka w teatrze”, red. Waldemar Rapior, Scena Robotnicza, Poznań 2019. • Monika Kwaśniewska, „Między hierarchią a anarchią. Teatr – instytucja – krytyka”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019. • Sarah Ahmed, On complaint, https://www.youtube.com/watch?v=4j_BwPJoPTE&t=2570s [dostęp: 20.08.2020] • Teksty zamieszczone w numerze tematycznym „Polish Theatre Journal” 2019 nr 1-2; https://www.polishtheatrejournal.com/index.php/ptj/issue/view/19/showToc - Agata Adamiecka-Sitek, „Zmiana – teraz? Wywołując to, co nieuniknione”. - Alina Czyżewska, „W teatrze nie ma demokracji. Serio?”. - Iga Gańczarczyk, „Świadectwa i deklaracje”. - Iwona Kempa, „Co dalej w tym, co jest. W szkole i w teatrze”. - Jagoda Szelc, „Co mówimy do ludzi: o psychodynamice pracy na planie filmowym”. - Vanessa Coffey, Hilary Jones, Mccallister Selva, Thomas Zachar „Shifting the Landscape: Why Changing Actor Training Matters in Light of the #MeToo Movement”. - Grégory Gabriel, Elliot Marès „Changing the Face of French Scene: Rethinking Assumptions for a Theatre That Mirrors Society”. - Henk Havens, Bert Luppes, Lieke van der Vegt, Emma Buysse „Dutch Practice-Based Theatre Experiences. • Studium przypadku reakcji na #MeToo w teatrze brytyjskim - Amber Massie-Blomfield, A year on from #MeToo, how much has theatre really changed?, “The Stage” 15.09.2018. o Harassment and bullying in the theater industry: special report, “The Stage”, 25.01.2018 Materiały związane ze zorganizowanym przez Royal Court Theatre “Day of action” i jego efektami: Code of Behaviour i Bullying, harassment and sexual attention policy - https://royalcourttheatre.com/artistic-director-vicky-featherstone-programs-day-action-response-weinstein-revelations/ - https://royalcourttheatre.com/code-of-behaviour/ - https://royalcourttheatre.com/bullying-harassment-unwanted-sexual-attention-policy/ Lektura uzupełniająca - “Agenda for Change report.” Accessed: October 17, 2020. https://www.equity.org.uk/media/1263/agenda-for-change.pdf. - “Manifesto for casting.” Accessed: October 17, 2020. https://www.equity.org.uk/media/1380/manifesto-for-casting.pdf. - “Safe Spaces Statement.” Accessed: October 17, 2020. https://www.equity.org.uk/media/1382/safe-spaces-statement-postcard.pdf. - Encouraging safer and more supportive working practices in theatre: https://uktheatre.org/theatre-industry/guidance-reports-and-resources/safe-and-supportive-working-practices/ Sexual Harassment - https://fia-actors.com/fileadmin/user_upload/News/Documents/2020/January/FIA_Manual_Combatting_SH_EN_V2.pdf • Studium przypadku reakcji na #MeToo w teatrze belgijskim - Marta Keil, „My też”, „Didaskalia” 2018 nr 148; #metoo i Troubleyn/Jan Fabre. List otwarty do Jana Fabre’a i Troubleyn, tamże. - Ilse Ghekiere, #Wetoo: What dancers talk about when they talk about sexism https://www.rektoverso.be/artikel/wetoo-what-dancers-talk-about-when-they-talk-about-sexism - Ilse Ghekiere, Racism and sexism in art education: a subjective mapping, https://www.rektoverso.be/artikel/racism-and-sexism-in-art-education-a-subjective-mapping https://www.engagementarts.be/en/tools https://www.kunsten.be/nu-in-de-kunsten/sexism-sexual-harassment-and-abuse-of-power-in-the-arts-a-suggestion-towards-understanding-terminology/ Działania w polskim teatrze • Monika Kawśniewska, „Świadectwa czy/i spektakle”, „Dialog” 2020 nr 2. • Monika Kwaśniewska, „Dlaczego przestały milczeć? Dlaczego zostały wysłuchane. Afektywna analiza #metoo w Teatrze Bagatela”, „Didaskalia” 2020 nr 159. • Anna Majewska, „Co wiedzą wszyscy”, „Dialog” 2020 nr 2. • Anchois courage!, https://www.youtube.com/watch?v=hzGLDC-j1Iw&t=112s [dostęp: 20.08.2020] • Agata Adamiecka-Sitek, Marta Keil, Igor Stokfiszewski, "Feminizm! Nie faszyzm: Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie. Materiały do Porozumienia, ". “Didaskalia” 2019 nr 153. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 rozpoznawać i nazywać współczesne zagadnienia związne z etyką w teatrze K_W01+ EM 2 znać podstawowe pojęcia i stanowiska w dyskursie publicznym na ten temat K_W04+++ EM 3 rozpoznawać najważniejsze case'y związane z nadużyciami władzy w teatrze i konsekwencjami tychże K_W07++ Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 Analizować dyskurs publiczny związany z nadużyciami władzy w teatrze K_U05++ EM 5 Wypracować własne stanowisko wobec zagadnień realcji władzy i jej nadużyć w teatrze K_U06++ EM 6 publicznie argumentować i przedstawiać własne stanowisko K_U07++ Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 współdziałać w grupie K_K04++ EM 8 wyrażać opinie na temat pracy innych odpowiedzialnie, z szacunkiem i w sposób konstruktywny K_K06+ EM 9 współpracować twórczo przy towrzeniu koncepcji i wykonaniu działania artystycznego I badawczego K_K01++ |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia modułu jest: 1. aktywny udział w zajęciach 2. znajomość lektur i dzieł będących przedniotem anaizy 3. uczestnictwo w warsztatach |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Skarżanka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WA ćwiczenia - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.