Sceny dialogowe wierszem II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/RTL/SDW2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sceny dialogowe wierszem II |
Jednostka: | Filia w Białymstoku |
Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru RTL Przedmioty WSL/RTL rok II sem IV |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta praktycznych umięjętności prowadzenia dialogu scenicznego, zrozumienia zasad i prawideł rządzących obecnością na scenie w relacji ze sobą, z partnerem i przestrzenią. |
Pełny opis: |
Przy pracy nad scenami wierszem istotne jest uwrażliwienie studentów na istotę podtekstu a zatem tego, co kryje się pod słowami; uświadomienie, że stosunek emocjonalny mówiącego jest w pracy aktora istotniejszy od brzmienia słów, czy opowiadania fabuł. Można powiedzieć, że należy mówić sobą a nie zapisanym tekstem. Studenci zyskują świadomość konieczności poszanowania formy i treści opracowywanych tekstów (umiejętność odczytywania znaczeń, niesionych przez utwór literacki) oraz uwzględnienie formy dzieła literackiego, ze względu na jej sensotwórczość (szczególnie w przypadku utworów pisanych wierszem) Semestr ten ma charakter komplementarny. Stąd brak sztywnej propozycji programowej. Jest to konieczne ze względu na różne predyspozycje poszczególnych roczników. Zaleca się wprowadzenie wiersza w dialogu (z przełomu XIX i XX wieku) i bardziej zaawansowaną pracę nad łączeniem formy z ruchem. Dobrze sprawdza się na tym semestrze tematyka wiejska; tu jednak ograniczeniem są braki repertuarowe. Dobrym rozwiązaniem jest także praca nad białym wierszem szekspirowskim. W kwestii wersyfikacji proponuje się co ośmio- bądź jedenastozgłoskowiec. Przykładowi autorzy: George Byron, Henryk Ibsen, Bolesław Leśmian, Aleksander Puszkin, Lucjan Rydel, William Shakespeare, Stanisław Wyspiański |
Literatura: |
Maria Dłuska "Próba teorii wiersza polskiego" Thomas Stearns Eliot "Poezje", "Dramaty" Johann Wolfgang von Goethe "Faust" William Shakespeare Dramaty |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (W) absolwent zna i rozumie R_WO2 repertuar związany ze specjalnością studiów. R_WO6 metody i sposoby wykorzystania klasycznych i współczesnych form teatru lalek oraz wykazuje się znajomością stylów i metod gry aktorskiej żywego planu Umiejętności (U) absolwent potrafi R_UO7 współdziałać i współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych; pełnić wiodącą rolę w pracy w grupie R_UO5 tworzyć w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu/scenariusza R_UO10 opanować ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają ciągły rozwój zawodowy poprzez samodzielną pracę Kompetencje społeczne (K) absolwent jest gotów do R_KO1 wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania sądów i rozwiązywania problemów poznawczych praktycznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści R_KO2 samooceny R_KO3 konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób. |
Metody i kryteria oceniania: |
W semestrze dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Forma zaliczenia przedmiotu - zaliczenie. Ustalenie zaliczenia odbywa się na podstawie pokazu komisyjnego, podczas którego student prezentuje fragment tekstu literackiego, nad którym pracował na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.