Historia i teoria muzyki II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/RTL/HITM2-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia i teoria muzyki II |
Jednostka: | Kierunek RTL rok II |
Grupy: |
Przedmioty podstawowe RTL Przedmioty WSL/RTL rok II sem IV |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot „Historia i teoria muzyki” ma na celu dostarczenie studentowi Reżyserii elementarnej wiedzy z zakresu wychowania muzycznego. Zdarza się bardzo często, że z braku przedmiotu dotyczącego wiedzy muzycznej w programie nauczania w szkole średniej, student nie posiada żadnego przygotowania w tejże dziedzinie. Realizacja programu oprócz przekazywanych wiadomości dotyczących rozwoju muzyki we wszystkich epokach historycznych, poczynając od Starożytności poprzez Średniowiecze, Renesans, Barok, Klasycyzm, Romantyzm, Neoromantyzm, Impresjonizm na stylach muzyki XX-wiecznej skończywszy, to przede wszystkim słuchanie muzyki wybranych kompozytorów na przestrzeni wieków, orientacja w stylach i formach muzycznych, oraz poznanie elementarnych określeń muzycznych, pozwalających na łatwiejszy późniejszy kontakt z kompozytorem. Kontynuacja zajęć z roku I. |
Pełny opis: |
Semestr III Polska muzyka ludowa 1. Cechy polskich pieśni ludowych 2. Polskie tańce ludowe 3. Ludowe instrumenty muzyczne Romantyzm 1. Cechy Romantyzmu w muzyce 2. Wybrani kompozytorzy romantyczni, ich życie i twórczość (Franciszek Schubert, Karol Maria Weber, Niccolo Paganini, Gioacchino Rossini, Feliks Mendelssohn-Bartholdy, Robert Schumann, Fryderyk Chopin, Hektor Berlioz, Michał Glinka, Franciszek Liszt, Ryszard Wagner) Neoromantyzm i Neoklasycyzm Szkoły narodowe 1. Szkoła skandynawska (Edward Grieg, Jan Sibelius) 2. Szkoła hiszpańska (Izaak Albeniz, Enrique Granados i Manuel de Falla) 3. Szkoła czeska (Bedřzich Smetana, Antonin Dvořák) 4. Szkoła rosyjska („Potężna Gromadka” z Modestem Musorgskim i Mikołaj Rimskim-Korsakowem na czele oraz Piotr Czajkowski) 5. Szkoła polska (Stanisław Moniuszko, Henryk Wieniawski, Ignacy Jan Paderewski, Zygmunt Noskowski, Władysław Żeleński) 6. Szkoła włoska (Giuseppe Verdi) i opera werystyczna (Ruggiero Leoncavallo, Pietro Mascagni, Giacomo Puccini) oraz inni kompozytorzy włoscy (Ottorino Respighi) 7. Szkoła francuska (Jacques Offenbach, Cezar Franck, Camille Saint-Saëns, Charles Gounod, Georges Bizet) oraz inni kompozytorzy francuscy drugiej połowy XIX wieku (Emanuel Chabrier, Edward Lalo, Gabriel Fauré) 8. Muzyka w Austrii (Anton Bruckner, Gustaw Mahler, Hugo Wolf, Johann Strauss, Ferenc Lehár) 9. Muzyka w Niemczech (Johannes Brahms, Richard Strauss, Max Reger) 10. Muzyka w Rosji (Aleksander Skriabin, Sergiusz Rachmaninow) Semestr IV Impresjonizm 1. Geneza nazwy okresu i nawiązanie do innych dziedzin sztuki 2. Kompozytorzy francuskiego Impresjonizmu (Claude Debussy, Maurice Ravel, Erik Satie) Młoda Polska w muzyce 1. Mieczysław Karłowicz oraz kompozytorzy „Młodej Polski” (Karol Szymanowski i Ludomir Różycki) Muzyka w pierwszej połowie XX wieku 1. Kompozytorzy rosyjscy (Igor Strawiński, Sergiusz Prokofiew, Dymitr Szostakowicz, Aram Chaczturian) 2. Dodekafonia i technika serialna (Arnold Schönberg, Alban Berg, Anton Webern) 3. Kompozytorzy węgierscy (Bela Bartok i Zoltan Kodaly) 4. Przemiany stylistyczne w muzyce francuskiej (Artur Honegger i Oliver Messian) 5. Muzyka konkretna (Pierre Boulez, Yannis Xenakis, Pierre Schaeffer) 6. Muzyka niemiecka (Paul Hindemith i Karlheinz Stockhausen) Kompozytorzy polscy II połowy XX wieku (m.in. Witold Lutosławski, Henryk Mikołaj Górecki i Krzysztof Penderecki) |
Literatura: |
1. Bogusław Śmiechowski Z muzyką przez wieki i kraje Wydawnictwo Oświatowe „Delta W-Z” 2. Józef Władysław Reiss Mała historia muzyki PWM 1979 1. Witold Rudziński O muzyce przy głośniku PWM 1975 2. Przewodnik koncertowy PWM 1980 3. Przewodnik operowy PWM 1985 4. Przewodnik baletowy PWM 1989 5. Encyklopedia Muzyki PWM 1995 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: Posiada elementarną wiedzę o życiu czołowych kompozytorów poszczególnych epok i o ich twórczości. Wykazuje znajomość stylów w muzyce oraz form muzycznych. R W01, R_W04 Rozpoznaje i rozróżnia style muzyczne poszczególnych epok oraz rozumie istotę procesów dotyczących rozwoju muzyki na przestrzeni wieków. R_W08, R_W09 W zakresie umiejętności (U) student: Umie swobodnie wypowiadać się na temat różnych dziedzin twórczości dotyczących muzyki. R_U10 W zakresie kompetencji społecznych (K) student: Wykazuje umiejętność samooceny. R_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
III sem- zaliczenie z oceną IV sem - egzamin ustny |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL wykład ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Dzierma, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Dzierma | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL wykład ćwiczenia - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Nagnajewicz, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Marcin Nagnajewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL ćwiczenia - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Nagnajewicz, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Marcin Nagnajewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL ćwiczenia - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Nagnajewicz, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Marcin Nagnajewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL ćwiczenia - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.