Teorie współczesnego teatru i stratergie dramaturgiczne XX w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/ATL/TWT-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teorie współczesnego teatru i stratergie dramaturgiczne XX w. |
Jednostka: | Kierunek ATL rok IV |
Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru ATL Przedmioty WSL/ATL/ rok IV sem 8 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
1.50
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy na temat przemian w postrzeganiu i uprawianiu teatru w XIX i XX wieku i ich społeczno-kulturowych uwarunkowań; a także – dzięki orientacji w stylach, stylistykach etc. – zdobycie podstawowych umiejętności analizy i interpretacji dzieła teatralnego. |
Pełny opis: |
Semestr zimowy 1. Wstęp, czyli o co chodzi z tymi „izmami”? 2. Najważniejsze tendencje w teatrze europejskim od starożytności do romantyzmu 3. Wiek XIX i początek epoki manifestów 4. Wielka Reforma Teatru 5. Artysta teatru. Stanisław Wyspiański 6. Teatralne i parateatralne eksperymenty z okresu klasycznej awangardy 7. Poszukiwanie granic teatru. Stanisław Ignacy Witkiewicz Semestr letni 8. Jerzy Grotowski i jego dziedzictwo 9. Tadeusz Kantor i jego dziedzictwo 10. Teatr reżyserów-inscenizatorów – Polska 11. Teatr reżyserów-inscenizatorów – świat 12. Teatr postdramatyczny, czyli rozbicie widowiska 13. Zwrot performatywny, czyli wszystko może być widowiskiem 14. Podsumowanie i zaliczenie kursu |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: – Stanisław Wyspiański, Hamlet; – Stanisław Ignacy Witkiewicz, Wstęp do teorii Czystej Formy w teatrze; – wybór pozostałych lektur obowiązkowych jest uzależniony od rozmów ze studentami. Literatura uzupełniająca: – Kazimierz Braun, Wielka Reforma Teatru w Europie: ludzie, idee, zdarzenia, Ossolineum, Wrocław 1984; – Krzysztof Pleśniarowicz, Przestrzenie dezilzuji, Universitas, Kraków 1996; – Przeciw konwencjom, red. Marta Fik, Wydawnictwo Krąg, Warszawa 1994; – Świadomość teatru, red. Wojciech Dudzik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007; – seria „Teorie Współczesnego Teatru”, red. Konstanty Puzyna, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Po zakończeniu kursu student powinien: – [A W4] znać i rozumieć podstawowe nurty i tendencje w historii teatru polskiego i europejskiego w wieku XIX i XX oraz mieć orientację w poświęconym im piśmiennictwie; – [A W5] orientować się w dokonaniach wybranych wybitnych artystów teatru; – [A W14] być świadomy zależności między teoretycznymi i praktycznymi elementami studiów. Umiejętności Po zakończeniu kursu student powinien: – [A U2] rozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza i potrafić samodzielnie ocenić tekst literacki i możliwości jego adaptacji na potrzeby teatru; – [A U13] mieć umiejętność myślenia o scenariuszu w sposób umożliwiający mu twórcze odejście od zapisanego tekstu; – [A U14] umieć swobodnie wypowiadać się o rozmaitych formach i typach inscenizacji i poddawać je analizie. Kompetencje personalne i społeczne Po zakończeniu kursu student powinien: – [A K2] być zdolny otwartego i twórczego odbierania dzieł teatralnych; – [A K4] potrafić sformułować konstruktywną krytykę w stosunku do działań i realizacji innych osób; – [A K5] być zdolny do podjęcia refleksji na temat społecznych i kulturowych uwarunkowań własnej profesji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Semestr V - zaliczenie , Semestr VI - zaliczenie z oceną – dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach; – aktywne uczestnictwo w zajęciach; – dodatkowa praca pisemna w przypadku niespełnienia powyższych warunków; – zaliczenie na oceną w formie ustnej na koniec kursu (po dwóch semestrach) |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rau, Mateusz Żurawski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Żurawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rau, Mateusz Żurawski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Żurawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rau, Konrad Szczebiot | |
Prowadzący grup: | Konrad Szczebiot | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rau, Konrad Szczebiot | |
Prowadzący grup: | Konrad Szczebiot | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.