Historia teatru lalek II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/ATL/HTL2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia teatru lalek II |
Jednostka: | Kierunek ATL rok III |
Grupy: |
Przedmioty podstawowe ATL Przedmioty WSL/ATL rok III sem 5 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie się z historią światowego lalkarstwa od czasów antycznych do dnia dzisiejszego. W sytuacja wyjątkowych możliwość prowadzenia i uczestniczenia w zajęciach online. Przedmiot obejmuje 3 semestry: 1 - Teatr lalek w Polsce i na świecie w ostatnich dekadach, 2 - Historia teatru lalek od antyku do końca XX wieku, 3 - Historia teatru lalek w Polsce do 1989 roku. |
Pełny opis: |
I. Współczesny teatr lalek w Polsce i na świecie: - wprowadzenie - współczesne życie teatralne (teatry, festiwale, centra, domy produkcyjne, czasopisma, szkoły) - terminologia wczoraj (techniki tradycyjne) i dziś (lalka nova, animant, digittry) - modele teatru lalek (instytucje, grupy, teatry niezależne, soliści) - artyści lalkarze, reżyserzy, aktorzy, scenografowie - twórcy polscy ostatnich dekad (Tomaszuk, Rau, Wierzbicki, Walny, Bartnikowski/Bikowski, Chomczyk/Sowa, Sakowicz) - mistrzowie lalkarstwa (Tranter, Okamoto, Soehnle, Schoenbein, Paiva, Aspeli, Montecchi) - najmłodsze pokolenie II. Historia europejskiego lalkarstwa: 1. Źródła i pochodzenie teatru lalek 2. Lalkowy teatr antyczny 3. Teatr mechaniczny automaty – animatroniksy (od Herona, Jacquet-Drozów, teatrum mundi do animatroniksów i lalkarstwa cyfrowego) 4. Maska - mim – misterium 5. Komedia dell’arte 6. Angielscy komedianci 7. Opera marionetkowa 8. Komedia uliczna 9. Lalkarstwo wędrowne 10. Schyłek tradycyjnego lalkarstwa 11. Nowe trendy i Wielka Reforma 12. Rewia lalkowa XIX/XX 13. Papa Schmid i w stronę dzieci 14. Modernizm i lalki 15. Teatr artystyczny I poł. XX wieku (Brann, Teschner, Skupa, Puhonny… ) III. Historia teatru lalek w Polsce (XV-XXI) 1. Wprowadzenie do dziejów polskiego teatru lalek (okresy, przełomy, epoki, formy teatru) 2. Łątka w rękach komediantów 3. Polacy w Europie, Norblin i awans lalkarstwa 4. Teatr mechaniczny 5-6. Szopka 8. Szopka satyryczna 9. Lalki w Polsce w I połowie XX wieku 10. Wojna i lalki 11. Jarema, Ryl, Kilian-Stanisławska i Obrazcow 12. Wilkowski – Kilian 13. Dorman – Serafinowicz – Dziedziul: nowy teatr dla dzieci/dorosłych 14. Wrocław – Białystok 15. Lalkarze II połowy XX wieku |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Jurkowski H., Dzieje teatru lalek. T. 1 – Od antyku do „belle epoque”, T. 2 – Od modernizmu do współczesności, Teatr im. Andersena, Lublin 2014; 2. Jurkowski H., Metamorfozy teatru lalek w XX wieku, Errata, Warszawa 2002; 3. Jurkowski H., Moje pokolenie. Twórcy polskiego teatru lalek II połowy XX wieku, POLUNIMA, Łódź 2006; 4. Waszkiel M., Dzieje teatru lalek w Polsce, 1944-2000, AT, Warszawa 2012; 5. Waszkiel M., Teatr lalek w dawnej Polsce, AT, Warszawa 2018; 6. Wiśniewska M., Archipelag indywidualności. Solowe teatry performerów współdziałających z materią, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2022. Literatura uzupełniająca: 7. IMPULSY. MAPOWANIE NOWEGO TEATRU LALEK / IMPULSES. MAPPING THE NEW PUPPET THEATRE, pod red. /edited by M.Kocur, Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, Filia we Wrocławiu, Wydział Lalkarski, Wrocław 2022; - Encyclopedie mondiale des Arts de la Marionnette, UNIMA, L’Entretemps, Montpelier 2009 (wersja internetowa angielska, francuska, hiszpańska: https://wepa.unima.org) - czasopismo „Teatr Lalek” - Internet, wortale teatralne - liczne wydawnictwa poszczególnych teatrów lalek |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: SATL_W01 w pogłębionym stopniu zna teorie naukowe właściwe dla aktorstwa teatru lalek oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologie badań P7S_WG NS, Sz SATL_W02 zna metody i sposoby wykorzystania klasycznych i współczesnych form teatru lalek oraz wykazuje się znajomością stylów gry aktorskiej żywego planu w stopniu niezbędnym do realizacji dzieła artystycznego P7S_ WG Sz SATL_W05 zna problematykę związaną z technologiami stosowanymi w teatrze (w ujęciu całościowym) oraz rozwojem technologicznym w dziedzinie teatru lalek P7S_WG Sz K_W02 w pogłębionym stopniu zna i rozumie teorie naukowe właściwe dla aktorstwa oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań P7S_WG, NS, Sz K_W04 posiada wiedzę, która umożliwia mu działanie sceniczne ze świadomością kontekstu historycznego i kulturowego oraz fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji P7S_WK H K_W07 zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe sztuk teatralnych i filmowych w różnych okresach historycznych oraz zna fachową literaturę w tej dziedzinie P7S_WG H K_W08 posiada wiedzę na temat stylów i metod gry aktorskiej, technik tanecznych, konwencji teatralnych; orientuje się w aktualnych trendach i dokonaniach wybitnych twórców teatru i filmu P7S_WG Sz W zakresie umiejętności: K_U09 tworzy rozbudowane pisemne i ustne wypowiedzi z zakresu sztuk teatralnych i filmowych w oparciu o wiedzę teoretyczną zdobytą w procesie kształcenia, także w języku obcym P7S_ UK H SATL_U05 tworzy rozbudowane pisemne i ustne wypowiedzi z zakresu aktorstwa teatru lalek w oparciu o wiedzę teoretyczną zdobytą w procesie kształcenia, także w języku obcym P7S_ UK H W zakresie kompetencji społecznych: K_K02 rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych P7S_UU P7S_KR Sz K_K03 łączy zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystując ją przy tworzeniu kompleksowych przedsięwzięć artystycznych a także przy organizacji procesu uczenia się innych osób P7S_UU P7S_KR Sz K_K10 analizuje i wyciąga wnioski z aktów twórczych w społecznym, naukowym i etycznym aspekcie P7S_KO P7S_KR H SATL_K02 podejmuje refleksję na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą. P7S_KR P7S_KO Sz |
Metody i kryteria oceniania: |
Sem 1 - zaliczenie na ocenę na podstawie obecności i aktywności ; Sem. 2 - zaliczenie na ocenę - na podstawie obecności i aktywności oraz rozmowy indywidualnej lub pracy pisemnej na zadany temat; Sem. 3 - egzamin na podstawie rozmowy indywidualnej lub pracy pisemnej. Ocena egzaminacyjna jest średnią z sumy ocen po każdym semestrze. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Karolina Dąbrowska, Marek Waszkiel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
|
Pełny opis: |
III. Historia teatru lalek w Polsce (XV-XXI) 1. Wprowadzenie do dziejów polskiego teatru lalek (okresy, przełomy, epoki, formy teatru) 2. Łątka w rękach komediantów 3. Polacy w Europie, Norblin i awans lalkarstwa 4. Teatr mechaniczny 5-6. Szopka 8. Szopka satyryczna 9. Lalki w Polsce w I połowie XX wieku 10. Wojna i lalki 11. Jarema, Ryl, Kilian-Stanisławska i Obrazcow 12. Wilkowski – Kilian 13. Dorman – Serafinowicz – Dziedziul: nowy teatr dla dzieci/dorosłych 14. Wrocław – Białystok 15. Których twórców lalkarzy musimy pamiętać |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WSL-bd
PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Błażejczyk, Marek Waszkiel | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Błażejczyk, Marek Waszkiel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.