Teatr międzykulturowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/TM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teatr międzykulturowy |
Jednostka: | Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia) |
Grupy: |
Fakultety WOT/M Przedmioty WOT/M rok I sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie się z różnymi wymiarami praktyk międzykulturowych w teatrze: ich genezą, uwikłaniem ideologicznym, estetyką czy skutecznością symboliczną. Studenci będą mieli okazję prześledzić rozwój idei międzykulturowości w teatrze oraz sproblematyzować samą jej ideę, m. in. poprzez przyjrzenie się jej zachodnim i niezachodnim definicjom. |
Pełny opis: |
Zajęcia przybliżą studentom narzędzia teoretyczne przydatne do analizy międzykulturowych praktyk teatralnych oraz dostarczą przykładów takich działań, zróżnicowanych pod względem ich reprezentatywności dla idei „teatru międzykulturowego” i problematyzujących to pojęcie. Zakres poszczególnych tematów: I. Teatr międzykulturowy – wprowadzenie i problematyzacja II. Wymiar teoretyczny: Orientalizm Strategie konstruowania Obcego Antropologia performatywna Postkolonializm III. Wymiar praktyczny Antonin Artaud Jerzy Grotowski Peter Brook Eugenio Barba Arianne Mnouchkine Guillermo Gómez-Peña |
Literatura: |
The Intercultural Performance Reader, Patrice Pavis (ed.) Edward Said, Orientalizm Linda Nochlin, Orient wyobrażony Frantz Fanon, Doświadczenie bycia Czarym Sławomir Sikora, Jean Rouch – l’enfant terrible antropologii i filmu Susan Sontag, Pod znakiem Saturna (eseje W stronę Artauda i Fascynujący faszyzm) Nicola Savarese, Paryż/Artaud/Bali, Antonin Artaud ogląda teatr balijski na Wystawie Kolonialnej w Paryżu w 1931 roku. Prelekcja-widowisko Dariusz Kosiński, Farsy-misteria. Przedstawienia Jerzego Grotowskiego w Teatrze 13 Rzędów (1959–1960) (rozdział Erotyk indyjski) Peter Brook, Ruchomy punkt. Czterdzieści lat poszukiwań teatralnych, 1946–1987, (rozdziały Świat jako otwieracz do puszek oraz Wypełnianie pustej przestrzeni) Leszek Kolankiewicz, Brook (5): „Mahabharata” Grzegorz Ziółkowski, Teatr Bezpośredni Petera Brooka Eugenio Barba, Canoe z papieru Eugenio Barba, Nicola Savarese, Sekretna sztuka aktora. Słownik antropologii teatru Marvin Carlson, Brook i Mnouchkine: drogi do Indii? Magdalena Hasiuk, Ariane Mnouchkine – orientalna scena dla Szekspira Guillermo Gómez-Peña, Ethno-Techno. Writings on Performance, Activism and Pedagogy |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 znać i charakteryzować przykłady międzykulturowych praktyk teatralnych K_W05 EM 2 wymienić przedstawicieli tzw. „teatru międzykulturowego” i opisać ich strategie artystyczno-antropologiczne K_W09 EM 3 dostrzegać i uzasadniać problematyczność pojęcia „teatru międzykulturowego” K_W10 Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 interpretować różnorodne międzykulturowe praktyki teatralne K_U05 EM 5 poprawnie posługiwać się pojęciami z zakresu międzykulturowych działań teatralnych K_U03 EM 6 umie wyszukiwać, gromadzić, krytycznie oceniać i wersyfikować informacje i materiały źródłowe (w języku polskim i obcym), przydatne dla określonych celów K_U02 Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 swobodnie formułować spostrzeżenia na temat międzykulturowych praktyk teatralnych i ich związków z procesami globalizacyjnymi K_K01 EM 8 wspólnie z grupą omawiać sprzeczności i paradoksy tkwiące w praktykach międzykulturowych oraz opisujących je narracjach_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Zajęcia kończą się krótkim esejem, w którym student samodzielnie pogłębia jeden z poruszanych na zajęciach tematów (lub grupę tematyczną). |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-w
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WOT-w
PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.