Sztuka współczesna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/SztWsp |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sztuka współczesna |
Jednostka: | Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia) |
Grupy: |
Fakultety WOT/M Przedmioty WOT/M rok II sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Poznanie najważniejszych wydarzeń artystycznych 2 poł. XX wieku w kontekście zmian politycznych, ekonomicznych, społecznych i kulturowych po II wojnie światowej. Studentka/student powininni formułować merytorycznie trafne opinie na temat sztuki drugiej polowy XX w.; powininni znać podstawową szczegółową bibliografię i kolekcje tej sztuki na świecie, szczególnie największe, dostępne w internecie. |
Pełny opis: |
Zakres poszczególnych tematów: 1. Nowa geografia artystyczna po II wojnie: Nowy Jork vs Paryż. 2. Zaraz po wojnie – sztuka polska po 1944 r. Warszawa/Kraków. 3. Zawód artysta plastyk: zmiany instytucjonalne w poslkiej sztuce po 1944 4. Polska sztuka i totalitaryzm: nadwiślański socrealizm 5. Mit przełomu w polskiej sztuce: Odwilż. 6. Po drugiej stronie muru: sztuka okresu zimnej wojnhy. 7. Nowe zjawiska: happening, performans, video-art. 8. Andy Wahrol i realizm traumatyczny (Pop-art.). 9. Przedmiot gotowy: Duchamp/Steinbach/Koons. 10. Sztuka II Fali feminizmu. 11. Sztuka polskich artystek: Maria Pinińska-Bereś, Natalia LL, Ewa Partum 12. Sztuka a Holokaust: przeciw-pomniki: Hansen/Gerz 13. Postmodernizm w architekturze. 14. Polska sztuka krytyczna: sztuka po 1989 r. 15. Słabe obrazy polskiej transformacji: polscy artyści a liberalizm. P+ Wykłady studyjne na aktualnaych wystawach Galeriach Sztuki Współczesnej. |
Literatura: |
Literatura: Piotr Piotrowski, Awangarda w cieniu Jałty. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1989, Rebis, Poznań 2005 (wybrane rozdziały). Piotr Piotrowski, Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Dom Wydawniczy Rebis, 1999 (wybrane rozdziały). Agata Jakubowska, Portret wielokrotny dzieła Aliny Szapocznikow, Wydawnictwo naukowe, Poznań 2008. Rosalind E. Krauss, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, przełożyłaMonika Szuba, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011. Hal Foster, Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, Universitas, Kraków 2010. Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 1996. Sontag S., O fotografii, Karakter, Kraków 2009. Joseph Beuys „Każdy artystą”, w: „Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny”, Czytelnik, Warszawa 1987. Nicolas Bourriaud „Estetyka relacyjna”, MOCAK, Kraków, 2012. Ewa Domańska, Pamięć/przeciw-historia jako ideologia. Pozytywy Zbigniewa Libery, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006. Claire Bishop, Sztuczne Piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni, Bęc zmiana, Warszawa 2015 (wybrane rozdziały). Magda Szcześniak, Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji, Fundacja bęc Zmiana, Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa 2016. Obowiązują fragmenty książek i tekstów omawiane podczas zajęć. Literatura uzupełniająca: Miasto w sztuce – sztuka miasta. Universitas, Kraków 2010 Muzeum sztuki. Antologia, redakcja Maria Popczyk, Kraków 2005. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza studentka/student po zakończeniu kursu powina/nien: K_W04 ma podstawową wiedzę o wybranych aspektach historii sztuki współczesnej w Europie i na świecie. K_W05 ma podstawową wiedzę o najważniejszych twórcach, zjawiskach i tendencjach w sztuce współczesnej w Polsce i na świecie K_W06 ma podstawową wiedzę o najważniejszych teoriach sztuki współczesnej i zna autorów najbardziej reprezentatywnych dla danej teorii. K_W09 zna najważniejsze wystawy (monograficzne, tematyczne) sztuki współczesnej w Polsce i na świecie. K_W16 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieła literackiego i teatralnego wedle wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych. K_W22 ma bieżącą orientację w życiu artystycznym (wystawy, projekty medialne, konferencje) rozumie konieczność permanentnego uczestnictwa w kulturze. Umiejętności studentka/student po zakończeniu kursu powinnna/powinien: K_U01 potrafi samodzielnie poszerzać i zdobywać wiedzę na temat sztuki współczensej i zna niezbene do tego narzędzia. K_U02 potrafi sprawnie korzystać różnorodnych źródeł o sztuce współczensej (platoformy cyfrowe galerii i muzeów; biblioteki on-line, zasoby archiwalne on-line), w języku polskim i obcym. K_U05 potrafi przeprowadzić analizę formalną oraz interpretację wybranego dzieła sztuki współczesnej i umiejsciwić je w odpowiednim nurcie (np. pop-art, video-art, happening) zna adekwatną dla dyscypliny, terminologię. K_U06 potrafi rozpoznać i zinterpretować odwołąnia do sztuki współczesnej/twórczości artystów/dzieł w utworze scenicznym czy inscenizacji teatralnej. Jest kompetentnym odbiorcą. Kompetencje społeczne: studentka/student po zakończeniu kursu powinnna/powinien: K_K01 ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszej edukacji i ustawicznego samokształcenia. K_K03 rozumie społeczne znaczenie sztuki i szeroko pojmowanej kultury. K_K06 rozumie społeczne znaczenie sztuki szeroko pojmowanej kultury |
Metody i kryteria oceniania: |
dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach; zaliczenie – praca pisemna na jeden z zaproponowanych z trzech, tematów Wszystkie prace są zarchiwizowane w formie plików Word lub Pdf. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.