Impostacja głosu w mowie i w śpiewie II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/IGMS2-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Impostacja głosu w mowie i w śpiewie II |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo rok II |
Grupy: |
Przedmioty A sem 4 rok II Przedmioty specjalności - Aktorstwo dramatyczne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu II roku studiów jest pogłębianie umiejętności posługiwania się głosem w mowie i śpiewie oraz rozwijanie technik wokalnych i impostacyjnych. Warunkiem udziału w zajęciach jest ukończenie kursu emisji głosu tożsamego z poziomem I roku studiów na kierunku aktorstwo. |
Pełny opis: |
Wyrobienie prawidłowych nawyków emisyjnych w mowie i śpiewie na potrzeby scenicznej pracy w zawodzie aktora dramatycznego Zadaniem tego przedmiotu jest wykształcenie zdrowego, nośnego, dynamicznego, wzbogaconego, plastycznego (ze zdolnością do zmiany barw, brzmień, dynamiki, tempa i rytmu) głosu scenicznego w mowie i śpiewie. Głosu dającego możliwość wyrażania różnych myśli, stanów, intencji, emocji i uczuć, zdolnego działać w każdych warunkach i przestrzeni. Praca oparta jest na indywidualnych i zbiorowych ćwiczeniach dążących do opanowania prawidłowego oddechu, osiągnięcia stanu rozluźnienia i wyzwoleniu organicznej emisji. W zakres zadań tego przedmiotu wchodzi ewentualna przebudowa głosu w razie niewłaściwego ustawienia, osadzenie głosu w jego naturalnym miejscu, świadome umiejscowienie go na przeponie, wykształcenie zdolności stymulowania podparcia oraz poznanie znaczenia i działania rezonatorów będących niezbędnym elementem zwiększającym dźwięczność głosu. Studenci podczas zajęć z Impostacji Głosu oprócz realizowania programu przedmiotu przynoszą także do konsultacji wokalnej wszelkie utwory muzyczne realizowane na zajęciach z przedmiotów kierunkowych aktorskich Semestr 3 5. Praca nad dynamiką i skalą głosu - indywidualna praca nad poszerzeniem skali głosu - użycie wszystkich rejestrów (piersiowy, głowowy, mieszany) - wyrównywanie barwy głosu w śpiewie we wszystkich rejestrach - nowe techniki rozluźniania, wzbogacanie rezonatorów w mowie i śpiewie. - doskonalenie techniki oddechowej i stanu aktywności - zadania na wyobraźnię usprawniające emisję - głos jako eksplozja energii (głos naśladujący różne dźwięki) |
Literatura: |
J. Grotowski – „Trening aktora” K. Linklater – „Uwolnij swój głos” S. Riggs – „Singing for the Stras” S. Book – „Podręcznik dla aktorów” B. Lutgen, G. Concone, N.Vaccai, E. Herbert-Caesari – ćwiczenia wokalne na sopran, alt, tenor, bas Catherine Sadolin -"Complete Vocal Technique" W.Bregy – „Elementy techniki wokalnej" Kraków 1974 Cz. Wojtyński – „Emisja głosu" PZWS Warszawa 1970 Literatura uzupełniająca H. Sobierajska - „Uczymy się śpiewać” K.De Vore Starr Cookman - „The Voice Book” F.Sinatra -„Tips on popular singing” Jeremy Fisher &Gillyanne Kayes - This is a Voice Jannette nelson - The Voice Exercise Book Theodore Dimon - Anatomy of the voice |
Efekty uczenia się: |
K_W02 Nazywa narządy wchodzące w skład aparatu głosowego, zna słownictwo z zakresu anatomii ciała niezbędne do właściwego wykonania ćwiczeń rozluźniających K_W02 Zna i rozróżnia podstawowe techniki wokalne oraz gatunki muzyczne K_W03 Zna i stosuje podstawowe terminy muzyczne związane z wysokością dźwięków, rytmem, dynamiką, artykulacją, formą utworu K_U05, K_K04 Świadomie posługuje się oddechem, rejestrami, rezonatorami, barwą oraz natężeniem głosu w mowie i śpiewie K_U08 Stosuje techniki wokalne i relaksacyjne służące uzyskaniu swobodnej emisji głosu, świadomie rozluźnia napięcia mięśni posiadających determinujący wpływ na głos K_U03, K_U08 Posługuje się głosem dynamicznie i elastycznie w sposób nie zagrażający zdrowiu używając głosu dźwięcznego, przestrzennego, słyszalnego i czytelnego w różnych przestrzeniach scenicznych K_K03, K_K04 Czuje potrzebę współtworzenia atmosfery sprzyjającej pokonywaniu własnych ograniczeń głosowych przed grupą, swoją postawą inspiruje innych do poszukiwań własnych K_K05, K_U06, K_K02 Świadomie używa głosu w sposób oddziaływający na emocje odbiorców zarówno w działaniach artystycznych, jak i relacjach społecznych K_K01 Rozumie potrzebę nieustannego doskonalenia się i pracy nad rozwojem swoich możliwości głosowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody pracy: wykład problemowy ćwiczenia zbiorowe ćwiczenia indywidualne ćwiczenia indywidualne wobec grupy analiza przypadków rozwiązywanie zadań rozwiązywanie zadań artystycznych prezentacja nagrań CD i DVD ćwiczenia relaksacyjne w grupie rejestracja na nośnikach audio i video przesłuchanie K08 kontrola przygotowanych projektów W02, U04 realizacja zleconego zadania U05 zadania domowe K09 analiza błędów, pedagog w roli moderującego (metoda „loży szyderców”) U04, K07, K08 Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dozwolone są 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze). Zaliczenie przedmiotu odbywa się na zajęciach z Impostacji Głosu w formie indywidualnego pokazu studenta, oraz podczas wszystkich publicznych prezentacji egzaminacyjnych (egzamin z Techniki Mowy, Interpretacji Piosenki i wszystkich praktycznych egzaminach aktorskich). Ocena wystawiana jest po obejrzeniu wszystkich pokazów egzaminacyjnych. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
Przejdź do planu
PN WA-cw
WA-cw
WT ŚR CZ WA-cw
WA-cw
PT |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Julia Chmielnik, Katarzyna Skarżanka, Katarzyna Winiarska | |
Prowadzący grup: | Julia Chmielnik, Katarzyna Winiarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Rozwinięcie świadomości intencji w oddechu ekspresja w mowie i śpiewie - Ekspresja głosu w mowie i śpiewie - Postawienie głosu na potrzeby sceny dramatycznej - Walory głosu w pracy z mikrofonem - Elementy różnorodnych stylów muzycznych - Indywidualne ukierunkowanie studenta do pracy własnej |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
Przejdź do planu
PN WA-cw
WA-cw
WT ŚR CZ WA-cw
WA-cw
PT |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aldona Krasucka, Katarzyna Skarżanka, Katarzyna Winiarska | |
Prowadzący grup: | Aldona Krasucka, Katarzyna Winiarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Rozwinięcie świadomości intencji w oddechu ekspresja w mowie i śpiewie - Ekspresja głosu w mowie i śpiewie - Postawienie głosu na potrzeby sceny dramatycznej - Walory głosu w pracy z mikrofonem - Elementy różnorodnych stylów muzycznych - Indywidualne ukierunkowanie studenta do pracy własnej |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WA-cw
WA-cw
CZ PT WA-cw
WA-cw
|
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Grabowska, Aldona Krasucka, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Anna Grabowska, Aldona Krasucka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT WA-cw
WA-cw
ŚR WA-cw
WA-cw
CZ PT |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Grabowska, Aldona Krasucka, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Anna Grabowska, Aldona Krasucka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT WA-cw
WA-cw
ŚR WA-cw
WA-cw
WA-cw
CZ PT |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Dominiak, Anna Grabowska, Aldona Krasucka | |
Prowadzący grup: | Kamil Dominiak, Anna Grabowska, Aldona Krasucka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.