Podstawy scen dialogowych prozą [WA/A/PSDP]
semestr zimowy 2024/25
WA wykład z ćwiczeniami,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy scen dialogowych prozą [WA/A/PSDP] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2024/25 [2024/25-Z]
(zakończony)
WA wykład z ćwiczeniami [WA-wcw], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
każdy wtorek, 17:15 - 19:30
sala 219/220/221 Budynek główny Akademii Teatralnej w Warszawie jaki jest adres?
każdy czwartek, 14:45 - 17:00
sala 219/220/221 Budynek główny Akademii Teatralnej w Warszawie jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 5 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | egzamin |
Prowadzący: | Waldemar Śmigasiewicz |
Literatura: |
Nikołaj Gogol "Ożenek" - obszerne fragmenty dramatu. Jako literatura dodatkowa Johan Huizinga "Homo Ludens" oraz z książki Simon Critchley "O humorze" rozdziały : "Fenomenologia dowcipu" , "Śmiech jako eksplozja wyrażana ciałem" oraz " Nasze dusze, nasze dupy". |
Zakres tematów: |
1/ Komizm sytuacyjny. 2/ "Śmieszno i straszno" jako wstęp do rzeczywistości dialogicznej. 3/ Poszukiwanie formy scenicznej w budowaniu relacji pomiędzy postaciami w realiach współczesnych. 4/ Umiejetność odczytywania ukrytych i nieoczywistych intencji postaci. 5/ Impulsy pobudzające emocje moje i innych. 6/ Śmiech z kogoś i śmiech do kogoś. 7 / Ironia jako broń przeciwko sentymentalnej postawie niedojrzałego / niedojrzałej życiowo postaci. |
Metody dydaktyczne: |
1/ Powtarzanie scen w różnych wariantach zmierzając do określonego zakończenia i pointy sceny. 2/ Wyrazistość dialogów i ich ukryte znaczenia. 3/ Improwizowanie jako metoda poznania możliwości znaczeniowych sceny. 4/ Analiza sceny i określenie jej punktów zwrotnych. 5/ Zamiana ról - jako ćwiczenie w prowadzeniu dialogu. 6/ Wyjście po za postać poprzez komentowanie jej zachowań. |
Metody i kryteria oceniania: |
1/Egzamin komisyjny. Oceniana jest : 2/Inwencja i możliwości improwizacji jako wyraz dystansu do postaci. 3/ Prawda sceniczna. 4/ Ukazanie własnej osobowości w narzuconym obrazie postaci i konwencji wykonywanej sceny. 5/ Współpraca z partnerami na scenie i poza nią. 6 / Systematyczność, obowiązkowość i przygotowanie do zajęć. 7/ Twórcze podejście do tematu reinterpretacji treści sztuki. 8/ Gotowość do zmian. 9/ Radość tworzenia w trakcie całego kursu zajęć w semestrze. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.