Podstawy scen dialogowych prozą [WA/A/PSDP]
semestr zimowy 2023/24
WA wykład z ćwiczeniami,
grupa nr 2
Przedmiot: | Podstawy scen dialogowych prozą [WA/A/PSDP] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2023/24 [2023/24-Z]
(zakończony)
WA wykład z ćwiczeniami [WA-wcw], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
każdy poniedziałek, 17:00 - 19:15
sala 115/116 Budynek główny Akademii Teatralnej w Warszawie jaki jest adres?
każdy czwartek, 14:30 - 16:45
sala 115/116 Budynek główny Akademii Teatralnej w Warszawie jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 9 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | egzamin |
Prowadzący: | Marcin Hycnar |
Literatura: |
Literatura: Antoni Czechow: „Płatonow”, „Wujaszek Wania”, „Wiśniowy sad”, „Trzy siostry”, „Mewa”, „Jednoaktówki” Literatura uzupełniająca: Michał Walczak „Amazonia”, „Pierwszy raz” / Patrick Marber „Bliżej” Nick Payne „Konstelacje” / Edward Albee „Opowiadanie o zoo” Hanoch Levin „Sprzedawcy gumek”, „Jakobi i Leidental” Duncan Macmillan „Płuca” / Ingmar Villquist „Noc Helvera” Ella Road „Laborantka” / Shelagh Stephenson „Pamięć wody” Robert Anton Wilson „Ewangelia” / David Hare „Tonacja blue” |
Zakres tematów: |
1.analiza utworu dramatycznego w całości i jego poszczególnych fragmentów (scen) 2.wnioskowanie dot. postaci, relacji i świata przedstawionego 3.analiza tematów scen, motywacji postaci i wybór możliwości interpretacyjnych 4.budowa sceny dialogowej (ekspozycja postaci, konflikt dramatyczny, punkty zwrotne, punkt kulminacyjny, rozwiązanie) 5.scena dialogowa jako część (składowa) całości utworu 6.omówienie środków aktorskich dostępnych w procesie budowania postaci w scenie dialogowej 7.powody i konsekwencje wyborów aktorskich środków wyrazu scenicznego 8.omówienie potencjalnych metod nauki tekstu 9.dialog sceniczny - rola rytmu i tempa, zasada „akcja-reakcja”, niebezpieczeństwa antycypacji i tautologii 10.okoliczności założone i indywidualny charakter postaci jako zmienne w procesie budowania sceny dialogowej 11.komunikatywność przekazu i budowanie świadomości scenicznej obecności (adresat: publiczność) 12.forma i treść roli i sceny jako równoprawne elementy składowe spektaklu teatralnego 13.proces twórczy, etapy i zagrożenia, praca w grupie 14.finalizacja procesu twórczego |
Metody dydaktyczne: |
1.lektura i analiza utworu (całości i poszczególnych scen), ze szczególnym uwzględnieniem psychologii postaci i zabiegów formalnych zastosowanych przez autorów: rozmowy indywidualne, dyskusja w grupie, zadania pisemne 2.omówienie "drogi" budowania sceny dialogowej (wykorzystanie wyobraźni i umiejętności obserwacji oraz podstawowej wiedzy z zakresu psychologii; umiejętność wyciągania wniosków na podstawie lektury i dyskusji; wybór optymalnej/adekwatnej interpretacji; selekcja stosownych środków wyrazu aktorskiego; wybór konwencji; precyzja i forma scenicznego wykonania): - indywidualne zadania aktorskie, etiudy, - improwizacje intelektualne na wybrany temat, - improwizacje sceniczne (indywidualne i zespołowe), - budowanie dialogu scenicznego (rola rytmu i tempa), realizacja zleconych zadań scenicznych niezależnych od warstwy dramaturgicznej - działanie moderowane przez prowadzącego, - praca z rekwizytem, kostiumem, charakteryzacją - praca koncepcyjna, zadania, etiudy, - realizacja zadań pisemnych dotyczących przeszłości, teraźniejszości i przyszłości postaci dramatycznych, - realizacja scen w różnych konwencjach teatralnych, umiejętność adaptacji do zmiennych założeń interpretacyjno-konstrukcyjnych, 3. próby stolikowe/czytane, próby sytuacyjne, próby generalne ze scenografią, kostiumami, ścieżką dźwiękową, 4. pokaz egzaminacyjny |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie publicznego pokazu, w trakcie którego studenci interpretują sceny dialogowe, a także wykazują się umiejętnością zespołowego działania scenicznego. Ocenie podlega również całokształt pracy w trakcie semestru oraz umiejętność pracy w grupie. Na każdym etapie pracy student/ka jest zobowiązany/a realizować powierzone zadania. Wykonanie każdego z zadań (nawet jeśli niedoskonałe) ma wpływ na ocenę końcową w przedmiocie "Podstawy scen dialogowych prozą", która z założenia ma być procesem ciągłym. Pokaz egzaminacyjny, jego kształt i odbiór, stanowi jeden z aspektów oceny końcowej, ale nie przeważający. Liczy się systematyczność pracy indywidualnej studenta/tki i jego/jej rozwój. Niewykonywanie powierzonych zadań w części lub całości skutkować będzie obniżeniem oceny końcowej. Nie mniej istotnym aspektem, mającym wpływ na ocenę końcową jest zaangażowanie studenta/tki, aktywność w dyskusjach, samodzielność i gotowość do realizacji powierzonych zadań, twórczy charakter indywidualnej interpretacji, pochodzącej od studenta/tki, a kierowanej przez pedagoga. Spóźnienia i nieusprawiedliwione nieobecności są podstawą do obniżenia oceny. Szacunek wobec wszystkich uczestników zajęć i umiejętność bezkonfliktowej pracy w grupie (zaangażowanie w zadania wspólne - pod względem artystycznym i technicznym) jest istotnym aspektem pracy, a ich brak lub niedobór może skutkować obniżeniem oceny. Na ocenę końcową wpływ będą mieć także: umiejętność i systematyczność opanowania pamięciowego tekstu, umiejętność zapamiętywania i powtarzalność sekwencji, sytuacji, stanów emocjonalnych i rozwiązań sytuacyjnych oraz kreatywny aspekt budowania scen dialogowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.