Współczesne techniki lalkowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/TTL/WTL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne techniki lalkowe |
Jednostka: | Filia w Białymstoku |
Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru TTL Przedmioty WSL/TTL rok II sem IV |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi trendami i konwencjami współczesnego teatru lalek, a także praktyka w tej dziedzinie. Dobór form, inspiracji, a także metod pracy ma zapewnić studentom kompleksową orientację w obrębie problemu, jak również dostarczyć niezbędnej praktyki do aktywnego tworzenia. |
Pełny opis: |
Zagadnienia poruszane podczas zajęć: 1. Podstawowe konwencje i trendy obowiązujące we współczesnym teatrze lalek. 2. Animacja lalką w konwencji współczesnego teatru lalek 3. Słowo+lalka 4. Motoryka działania lalki 5. Transpozycja emocji z ciała aktora na lalkę 6. Budowanie etiudy w konwencji współczesnego teatru lalek 7. Nowatorskie środki wyrazu we współczesnym teatrze lalek 8. Budowanie sceny dialogowej w konwencji współczesnego teatru lalek 9. Praca z wyobraźnią |
Literatura: |
1. Halina Waszkiel - Dramaturgia Polskiego Teatru Lalek 2. Puppetry in the 21st Century: Reflections and Challenges - pod red. Marzeny Wiśniewskiej i Karola Suszczyńskiego 3.Dolls and Puppets: Contemporaineity and tradition - pod red. Kamila Kopani 4. Metamorfozy teatru lalek w XXw. 5. Savarese, Barba- Sekretna sztuka aktora. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: - rozpoznaje specyfikę teatru lalek w zakresie współczesnych technik teatru lalek; (T_W07) - identyfikuje formy i techniki używane w teatrze lalek; (T_W04 ) - rozróżnia zasady działania na scenie lalki (formy plastycznej) i współdziałania aktora i lalki; (T_W06) W zakresie umiejętności (U) student: - stosuje formę plastyczną w różnych funkcjach scenicznych (jako postać, symbol, rekwizyt, materiał plastyczny); (T_U03) - animuje wybraną formą plastyczną; (T_U05) - przenosi emocje na formę; (T_U05) - konstruuje autorską wypowiedź sceniczną z użyciem formy plastycznej; (T_U06) - proponuje nowe sposoby na działanie lalką; (T_U06) - wielokrotnie odtwarza rolę i układ etiudy/sceny (T_U03), - łączy animację formy z tekstem; (T_U05) - pracuje w zespole nad wspólnym efektem; (T_U07) W zakresie kompetencji społecznych (K) student: - pracuje w zespole; (T_K10) - ma świadomość popełnianych błędów; (T_K02) - pracuje samodzielnie; (T_K04) - przestrzega poczynionych ustaleń; (T_K10) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach stacjonarnych. Możliwe zaliczenie na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach online. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paula Czarnecka, Marta Rau, Karol Smaczny | |
Prowadzący grup: | Paula Czarnecka, Karol Smaczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paula Czarnecka, Marta Rau, Karol Smaczny | |
Prowadzący grup: | Paula Czarnecka, Karol Smaczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paula Czarnecka, Marta Rau, Karol Smaczny | |
Prowadzący grup: | Paula Czarnecka, Karol Smaczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Głównym tematem semestru jest dialogowanie formą współczesną. Etapem pierwszym jest rozpoznanie podstaw animacji lalki tzw. "pyskówki", posiadającej ruchomy aparat mowy i budowanie dialogowych scen z jej wykorzystaniem. Druga część semestru opiera się o budowanie autorskich wypowiedzi studentów (scen dialogowych) z wykorzystaniem wybranych przez nich tekstów oraz współczesnych form lalkowych. |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia poruszane podczas zajęć: 1. Podstawy budowy i animacji lalką "pyskówką" 3. Transpozycja tekstu przez współczesne formy lalkowe 5. Improwizacje z różnorodnymi formami lalkowymi 6. Praca z wyobraźnią 7. Dobór formy współczesnej do tekstu i tematu autorskiej wypowiedzi 8. Rekwizyt i scenografia w dialogowych scenach lalkowych |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.