Podstawy projektowania i animacji komputerowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/TTL/PPiAK-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy projektowania i animacji komputerowej |
Jednostka: | Kierunek TTL rok II |
Grupy: |
Przedmioty WSL/TTL rok II sem IV Przedmitoy podstawowe TTL |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia wprowadzają studentów w zagadnienia animacji filmowej, ze szczególnym uwzględnieniem techniki stop motion. Uczestnicy poznają proces twórczy – od koncepcji, przez projektowanie postaci i scenografii, po tworzenie storyboardu i realizację krótkich animacji. Szczególny nacisk położony jest na praktyczne aspekty animacji poklatkowej, studenci uczestniczą też w procesie montażu swoich etiud. Kurs rozwija umiejętność świadomego wykorzystania animacji w kontekście teatru lalek i scenicznych form wyrazu. Studenci poznają i analizują przykłady z historii animacji i poszukują autorskich rozwiązań wizualnych w pracy z ruchem, obrazem i lalką. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w świat animacji filmowej ze szczególnym naciskiem na technikę stop motion, jako formę twórczej ekspresji oraz narzędzie narracyjne. W trakcie kursu studenci poznają podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem i realizacją animacji, od koncepcji i scenariusza, przez projektowanie postaci i scenografii, aż po tworzenie story bardów i realizację animowanych etiud i sekwencji. Zwrócimy szczególną uwagę na praktyczne aspekty animacji poklatkowej, w tym pracę z różnorodnymi materiałami (plasteliną, papierem, lalkami przestrzennymi), zasady ruchu, oświetlenie oraz rejestrację obrazu. Wykonamy również etiudy w technice animacji rysunkowej, w formie flip booka. Etiudy w technice stop motion obejmować będą wycinanki i kolaże, animację plastelinową, i lalkową. Uczestnicy zajęć nauczą się budować prostą lalkę do animacji filmowej (o drucianej konstrukcji), poznają też materiały używane w jej konstrukcji. W ramach zajęć z animacji studenci zdobywają też podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu technik animacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem animacji poklatkowej jako medium artystycznego i narracyjnego. Uczą się rozpoznawać różnorodne style i strategie estetyczne charakterystyczne dla wszelkich typów animacji, analizując dorobek zarówno klasyków, jak i współczesnych twórców. Zajęcia obejmują elementy historii filmu animowanego. Istotnym aspektem kursu jest również rozwijanie języka opisu i analizy – studenci uczą się, jak precyzyjnie omawiać środki wyrazu, rytm, plastykę ruchu czy strukturę narracyjną animacji, co pozwala im świadomie budować własne projekty i kompetentnie uczestniczyć w dyskusji o filmie animowanym. Kurs łączy teorię z praktyką – studenci realizują własne etiudy i krótkie filmy animowane, analizują przykłady z historii animacji oraz badają możliwości twórczego zastosowania animacji stop motion w teatrze, instalacjach artystycznych i multimedialnych formach ekspresji. |
Literatura: |
Literatura wykorzystywana na zajęciach: 1. Paul Wells, "Animacja" – przekrojowa analiza teorii i praktyki animacji, z uwzględnieniem kontekstów kulturowych, artystycznych i technologicznych. 2. Mike Wellins, "Myśleć animacją. Od szkicu do ekranu" (oryg. Storytelling Through Animation) – praktyczny przewodnik po procesie tworzenia animacji, z naciskiem na myślenie narracyjne i projektowe. 3. Richard Williams "The Animator’s Survival Kit" – podręcznik techniczny i artystyczny, używany zarówno przez początkujących, jak i profesjonalistów, świetna analiza faz ruchu. 4. Mariusz Frukacz, "Rozmowy o animacji. 24 klatki na sekundę" - zbiór wywiadów z wybitnymi twórcami filmów animowanych, ukazujący kulisy pracy artystów oraz różnorodne podejścia do sztuki animacji. 5. Susannah Show "Stop motion: Craft Skills for Model Animation" - praktyczny przewodnik po technikach animacji poklatkowej, obejmujący wszystkie etapy produkcji – od projektowania postaci po postprodukcję – z naciskiem na rzemieślniczy aspekt tworzenia animacji. 6. Tom Brierton, "Stop-Motion Puppet Sculpting: A Manual of Foam Injection, Build-Up and Finishing Techniques" - specjalistyczny podręcznik skupiający się na technikach rzeźbienia i konstruowania lalek do animacji poklatkowej, z naciskiem na praktyczne metody tworzenia trwałych i elastycznych modeli. 7. "Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym" red. Marcin Giżycki - zbiór tekstów analizujących różnorodne nurty i style w animacji filmowej, ukazujący jej bogactwo poza dominującym nurtem hollywoodzkim i twórczością Disneya. Literatura uzupełniająca: 1. Barry Purves, "Stop Motion: Passion, Process and Performance" – kompleksowe omówienie animacji poklatkowej z perspektywy doświadczonego animatora, z przykładami i analizą pracy z lalką. 2. Kit Laybourne, "The Animation Book" – klasyczny podręcznik obejmujący różne techniki animacji, zarówno tradycyjne, jak i cyfrowe. 3. Thomas, Frank & Johnston, Ollie – The Illusion of Life: Disney Animation – fundamentalna pozycja omawiająca zasady klasycznej animacji, tzw. 12 zasad animacji. 4. Maureen Furniss, "Art in Motion: Animation Aesthetics" – teoretyczne ujęcie animacji jako formy sztuki, estetyki i narracji wizualnej. 5. Ken A. Priebe "The Art of Stop-Motion Animation' – praktyczne podejście do tworzenia animacji poklatkowej, z uwzględnieniem pracy z kamerą i materiałem. 6. Giannalberto Bendazzi, "Animation: A World History (3 tomy)" – obszerna historia animacji światowej z podziałem na epoki, kraje i style. 7. John Halas & Roger Manvell, "The Technique of Film Animation" – klasyczna pozycja techniczna dotycząca animacji filmowej, także poklatkowej. 8.. Rick Parent " Animacja komputerowa"; Wydawnictwo Naukowe PWN 2011 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: – zna podstawowe techniki animacji poklatkowej i rozumie ich zastosowanie w różnych kontekstach artystycznych i narracyjnych, – rozpoznaje różnorodne style animacji i potrafi je umiejscowić w kontekście historycznym oraz estetycznym, – ma wiedzę na temat materiałów, narzędzi i etapów realizacji filmu animowanego w technice stop motion, – rozumie znaczenie animacji jako środka wyrazu artystycznego oraz formy komunikacji audiowizualnej.. (T_W06, T_W08, T_W11) W zakresie umiejętności (U) student: – potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować krótką animację poklatkową, od koncepcji po postprodukcję (montaż i postprodukcja - we współpracy ze specjalistą) – umie konstruować prostą lalkę animacyjną oraz dobrać odpowiednie materiały do jej budowy, – posługuje się podstawowym językiem opisu i analizy animacji – potrafi zinterpretować środki wyrazu, rytm i plastykę ruchu w dziele animowanym, – potrafi przygotować prosty scenariusz, storyboard oraz plan pracy nad etiudą animowaną. - Umie podejmować samodzielnie decyzje. Umie słuchać współpracowników i wykorzystywać ich uwagi w realizacji wspólnego celu jakim jest etiuda animacyjna. (T_U01, T_U03, T_U05, T_U06) W zakresie kompetencji społecznych (K) student: – potrafi współpracować w zespole twórczym, dzieląc się obowiązkami w procesie animacji, – wykazuje otwartość na eksperyment i rozwój indywidualnego języka artystycznego, – rozumie znaczenie świadomego odbioru dzieł animowanych i aktywnie uczestniczy w dyskusji na ich temat, – potrafi krytycznie ocenić własną pracę i pracę innych, formułując konstruktywne uwagi. - Wykazuje umiejętności samooceny. (T_K01,T_K02,T_K04,T_K08,T_K10) |
Metody i kryteria oceniania: |
III semestr (30godz.) - zaliczenie IV semestr (30 godz.)- zaliczenie z oceną Omówienie prac praktycznych. Możliwe konsultacje indywidualne w trakcie powstawania prac praktycznych. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wiesław Czołpiński, Sebastian Łukaszuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WSL-cw
CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sebastian Łukaszuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WSL-cw
|
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Wolska | |
Prowadzący grup: | Ewa Wolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia wprowadzają studentów w zagadnienia animacji filmowej, ze szczególnym uwzględnieniem techniki stop motion. Uczestnicy poznają proces twórczy – od koncepcji, przez projektowanie postaci i scenografii, po tworzenie storyboardu i realizację krótkich animacji. Szczególny nacisk położony jest na praktyczne aspekty animacji poklatkowej, studenci uczestniczą też w procesie montażu swoich etiud. Kurs rozwija umiejętność świadomego wykorzystania animacji w kontekście teatru lalek i scenicznych form wyrazu. Studenci poznają i analizują przykłady z historii animacji i poszukują autorskich rozwiązań wizualnych w pracy z ruchem, obrazem i lalką. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w świat animacji filmowej ze szczególnym naciskiem na technikę stop motion, jako formę twórczej ekspresji oraz narzędzie narracyjne. W trakcie kursu studenci poznają podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem i realizacją animacji, od koncepcji i scenariusza, przez projektowanie postaci i scenografii, aż po tworzenie story bardów i realizację animowanych etiud i sekwencji. Zwrócimy szczególną uwagę na praktyczne aspekty animacji poklatkowej, w tym pracę z różnorodnymi materiałami (plasteliną, papierem, lalkami przestrzennymi), zasady ruchu, oświetlenie oraz rejestrację obrazu. Wykonamy również etiudy w technice animacji rysunkowej, w formie flip booka. Etiudy w technice stop motion obejmować będą wycinanki i kolaże, animację plastelinową, i lalkową. Uczestnicy zajęć nauczą się budować prostą lalkę do animacji filmowej (o drucianej konstrukcji), poznają też materiały używane w jej konstrukcji. W ramach zajęć z animacji studenci zdobywają też podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu technik animacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem animacji poklatkowej jako medium artystycznego i narracyjnego. Uczą się rozpoznawać różnorodne style i strategie estetyczne charakterystyczne dla wszelkich typów animacji, analizując dorobek zarówno klasyków, jak i współczesnych twórców. Zajęcia obejmują elementy historii filmu animowanego. Istotnym aspektem kursu jest również rozwijanie języka opisu i analizy – studenci uczą się, jak precyzyjnie omawiać środki wyrazu, rytm, plastykę ruchu czy strukturę narracyjną animacji, co pozwala im świadomie budować własne projekty i kompetentnie uczestniczyć w dyskusji o filmie animowanym. Kurs łączy teorię z praktyką – studenci realizują własne etiudy i krótkie filmy animowane, analizują przykłady z historii animacji oraz badają możliwości twórczego zastosowania animacji stop motion w teatrze, instalacjach artystycznych i multimedialnych formach ekspresji. |
|
Literatura: |
Literatura wykorzystywana na zajęciach: 1. Paul Wells, "Animacja" – przekrojowa analiza teorii i praktyki animacji, z uwzględnieniem kontekstów kulturowych, artystycznych i technologicznych. 2. Mike Wellins, "Myśleć animacją. Od szkicu do ekranu" (oryg. Storytelling Through Animation) – praktyczny przewodnik po procesie tworzenia animacji, z naciskiem na myślenie narracyjne i projektowe. 3. Richard Williams "The Animator’s Survival Kit" – podręcznik techniczny i artystyczny, używany zarówno przez początkujących, jak i profesjonalistów, świetna analiza faz ruchu. 4. Mariusz Frukacz, "Rozmowy o animacji. 24 klatki na sekundę" - zbiór wywiadów z wybitnymi twórcami filmów animowanych, ukazujący kulisy pracy artystów oraz różnorodne podejścia do sztuki animacji. 5. Susannah Show "Stop motion: Craft Skills for Model Animation" - praktyczny przewodnik po technikach animacji poklatkowej, obejmujący wszystkie etapy produkcji – od projektowania postaci po postprodukcję – z naciskiem na rzemieślniczy aspekt tworzenia animacji. 6. Tom Brierton, "Stop-Motion Puppet Sculpting: A Manual of Foam Injection, Build-Up and Finishing Techniques" - specjalistyczny podręcznik skupiający się na technikach rzeźbienia i konstruowania lalek do animacji poklatkowej, z naciskiem na praktyczne metody tworzenia trwałych i elastycznych modeli. 7. "Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym" red. Marcin Giżycki - zbiór tekstów analizujących różnorodne nurty i style w animacji filmowej, ukazujący jej bogactwo poza dominującym nurtem hollywoodzkim i twórczością Disneya. Literatura uzupełniająca: 1. Barry Purves, "Stop Motion: Passion, Process and Performance" – kompleksowe omówienie animacji poklatkowej z perspektywy doświadczonego animatora, z przykładami i analizą pracy z lalką. 2. Kit Laybourne, "The Animation Book" – klasyczny podręcznik obejmujący różne techniki animacji, zarówno tradycyjne, jak i cyfrowe. 3. Thomas, Frank & Johnston, Ollie – The Illusion of Life: Disney Animation – fundamentalna pozycja omawiająca zasady klasycznej animacji, tzw. 12 zasad animacji. 4. Maureen Furniss, "Art in Motion: Animation Aesthetics" – teoretyczne ujęcie animacji jako formy sztuki, estetyki i narracji wizualnej. 5. Ken A. Priebe "The Art of Stop-Motion Animation' – praktyczne podejście do tworzenia animacji poklatkowej, z uwzględnieniem pracy z kamerą i materiałem. 6. Giannalberto Bendazzi, "Animation: A World History (3 tomy)" – obszerna historia animacji światowej z podziałem na epoki, kraje i style. 7. John Halas & Roger Manvell, "The Technique of Film Animation" – klasyczna pozycja techniczna dotycząca animacji filmowej, także poklatkowej. 8.. Rick Parent " Animacja komputerowa"; Wydawnictwo Naukowe PWN 2011 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.