Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy projektowania i animacji komputerowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/TTL/PPiAK-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy projektowania i animacji komputerowej
Jednostka: Kierunek TTL rok II
Grupy: Przedmioty WSL/TTL rok II sem IV
Przedmitoy podstawowe TTL
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Zajęcia wprowadzają studentów w zagadnienia animacji filmowej, ze szczególnym uwzględnieniem techniki stop motion. Uczestnicy poznają proces twórczy – od koncepcji, przez projektowanie postaci i scenografii, po tworzenie storyboardu i realizację krótkich animacji. Szczególny nacisk położony jest na praktyczne aspekty animacji poklatkowej, studenci uczestniczą też w procesie montażu swoich etiud. Kurs rozwija umiejętność świadomego wykorzystania animacji w kontekście teatru lalek i scenicznych form wyrazu. Studenci poznają i analizują przykłady z historii animacji i poszukują autorskich rozwiązań wizualnych w pracy z ruchem, obrazem i lalką.

Pełny opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w świat animacji filmowej ze szczególnym naciskiem na technikę stop motion, jako formę twórczej ekspresji oraz narzędzie narracyjne. W trakcie kursu studenci poznają podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem i realizacją animacji, od koncepcji i scenariusza, przez projektowanie postaci i scenografii, aż po tworzenie story bardów i realizację animowanych etiud i sekwencji. Zwrócimy szczególną uwagę na praktyczne aspekty animacji poklatkowej, w tym pracę z różnorodnymi materiałami (plasteliną, papierem, lalkami przestrzennymi), zasady ruchu, oświetlenie oraz rejestrację obrazu. Wykonamy również etiudy w technice animacji rysunkowej, w formie flip booka. Etiudy w technice stop motion obejmować będą wycinanki i kolaże, animację plastelinową, i lalkową.

Uczestnicy zajęć nauczą się budować prostą lalkę do animacji filmowej (o drucianej konstrukcji), poznają też materiały używane w jej konstrukcji.

W ramach zajęć z animacji studenci zdobywają też podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu technik animacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem animacji poklatkowej jako medium artystycznego i narracyjnego. Uczą się rozpoznawać różnorodne style i strategie estetyczne charakterystyczne dla wszelkich typów animacji, analizując dorobek zarówno klasyków, jak i współczesnych twórców. Zajęcia obejmują elementy historii filmu animowanego. Istotnym aspektem kursu jest również rozwijanie języka opisu i analizy – studenci uczą się, jak precyzyjnie omawiać środki wyrazu, rytm, plastykę ruchu czy strukturę narracyjną animacji, co pozwala im świadomie budować własne projekty i kompetentnie uczestniczyć w dyskusji o filmie animowanym.

Kurs łączy teorię z praktyką – studenci realizują własne etiudy i krótkie filmy animowane, analizują przykłady z historii animacji oraz badają możliwości twórczego zastosowania animacji stop motion w teatrze, instalacjach artystycznych i multimedialnych formach ekspresji.

Literatura:

Literatura wykorzystywana na zajęciach:

1. Paul Wells, "Animacja"

– przekrojowa analiza teorii i praktyki animacji, z uwzględnieniem kontekstów kulturowych, artystycznych i technologicznych.

2. Mike Wellins, "Myśleć animacją. Od szkicu do ekranu"

(oryg. Storytelling Through Animation)

– praktyczny przewodnik po procesie tworzenia animacji, z naciskiem na myślenie narracyjne i projektowe.

3. Richard Williams "The Animator’s Survival Kit"

– podręcznik techniczny i artystyczny, używany zarówno przez początkujących, jak i profesjonalistów, świetna analiza faz ruchu.

4. Mariusz Frukacz, "Rozmowy o animacji. 24 klatki na sekundę"

- zbiór wywiadów z wybitnymi twórcami filmów animowanych, ukazujący kulisy pracy artystów oraz różnorodne podejścia do sztuki animacji.

5. Susannah Show "Stop motion: Craft Skills for Model Animation"

- praktyczny przewodnik po technikach animacji poklatkowej, obejmujący wszystkie etapy produkcji – od projektowania postaci po postprodukcję – z naciskiem na rzemieślniczy aspekt tworzenia animacji.

6. Tom Brierton, "Stop-Motion Puppet Sculpting: A Manual of Foam Injection, Build-Up and Finishing Techniques"

- specjalistyczny podręcznik skupiający się na technikach rzeźbienia i konstruowania lalek do animacji poklatkowej, z naciskiem na praktyczne metody tworzenia trwałych i elastycznych modeli.

7. "Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym" red. Marcin Giżycki

- zbiór tekstów analizujących różnorodne nurty i style w animacji filmowej, ukazujący jej bogactwo poza dominującym nurtem hollywoodzkim i twórczością Disneya.

Literatura uzupełniająca:

1. Barry Purves, "Stop Motion: Passion, Process and Performance"

– kompleksowe omówienie animacji poklatkowej z perspektywy doświadczonego animatora, z przykładami i analizą pracy z lalką.

2. Kit Laybourne, "The Animation Book"

– klasyczny podręcznik obejmujący różne techniki animacji, zarówno tradycyjne, jak i cyfrowe.

3. Thomas, Frank & Johnston, Ollie – The Illusion of Life: Disney Animation

– fundamentalna pozycja omawiająca zasady klasycznej animacji, tzw. 12 zasad animacji.

4. Maureen Furniss, "Art in Motion: Animation Aesthetics"

– teoretyczne ujęcie animacji jako formy sztuki, estetyki i narracji wizualnej.

5. Ken A. Priebe "The Art of Stop-Motion Animation'

– praktyczne podejście do tworzenia animacji poklatkowej, z uwzględnieniem pracy z kamerą i materiałem.

6. Giannalberto Bendazzi, "Animation: A World History (3 tomy)"

– obszerna historia animacji światowej z podziałem na epoki, kraje i style.

7. John Halas & Roger Manvell, "The Technique of Film Animation"

– klasyczna pozycja techniczna dotycząca animacji filmowej, także poklatkowej.

8.. Rick Parent " Animacja komputerowa"; Wydawnictwo Naukowe PWN 2011

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy (W) student:

– zna podstawowe techniki animacji poklatkowej i rozumie ich zastosowanie w różnych kontekstach artystycznych i narracyjnych,

– rozpoznaje różnorodne style animacji i potrafi je umiejscowić w kontekście historycznym oraz estetycznym,

– ma wiedzę na temat materiałów, narzędzi i etapów realizacji filmu animowanego w technice stop motion,

– rozumie znaczenie animacji jako środka wyrazu artystycznego oraz formy komunikacji audiowizualnej.. (T_W06, T_W08, T_W11)

W zakresie umiejętności (U) student:

– potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować krótką animację poklatkową, od koncepcji po postprodukcję (montaż i postprodukcja - we współpracy ze specjalistą)

– umie konstruować prostą lalkę animacyjną oraz dobrać odpowiednie materiały do jej budowy,

– posługuje się podstawowym językiem opisu i analizy animacji – potrafi zinterpretować środki wyrazu, rytm i plastykę ruchu w dziele animowanym,

– potrafi przygotować prosty scenariusz, storyboard oraz plan pracy nad etiudą animowaną.

- Umie podejmować samodzielnie decyzje. Umie słuchać współpracowników i wykorzystywać ich uwagi w realizacji wspólnego celu jakim jest etiuda animacyjna. (T_U01, T_U03, T_U05, T_U06)

W zakresie kompetencji społecznych (K) student:

– potrafi współpracować w zespole twórczym, dzieląc się obowiązkami w procesie animacji,

– wykazuje otwartość na eksperyment i rozwój indywidualnego języka artystycznego,

– rozumie znaczenie świadomego odbioru dzieł animowanych i aktywnie uczestniczy w dyskusji na ich temat,

– potrafi krytycznie ocenić własną pracę i pracę innych, formułując konstruktywne uwagi.

- Wykazuje umiejętności samooceny. (T_K01,T_K02,T_K04,T_K08,T_K10)

Metody i kryteria oceniania:

III semestr (30godz.) - zaliczenie

IV semestr (30 godz.)- zaliczenie z oceną

Omówienie prac praktycznych.

Możliwe konsultacje indywidualne w trakcie powstawania prac praktycznych.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-13 - 2023-06-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Wiesław Czołpiński, Sebastian Łukaszuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WSL ćwiczenia - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-12 - 2024-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Sebastian Łukaszuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WSL ćwiczenia - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-10 - 2025-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wolska
Prowadzący grup: Ewa Wolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WSL ćwiczenia - zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia wprowadzają studentów w zagadnienia animacji filmowej, ze szczególnym uwzględnieniem techniki stop motion. Uczestnicy

poznają proces twórczy – od koncepcji, przez projektowanie postaci i scenografii, po tworzenie storyboardu i realizację krótkich animacji.

Szczególny nacisk położony jest na praktyczne aspekty animacji poklatkowej, studenci uczestniczą też w procesie montażu swoich etiud.

Kurs rozwija umiejętność świadomego wykorzystania animacji w kontekście teatru lalek i scenicznych form wyrazu. Studenci poznają i

analizują przykłady z historii animacji i poszukują autorskich rozwiązań wizualnych w pracy z ruchem, obrazem i lalką.

Pełny opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w świat animacji filmowej ze szczególnym naciskiem na technikę stop motion, jako formę

twórczej ekspresji oraz narzędzie narracyjne. W trakcie kursu studenci poznają podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem i

realizacją animacji, od koncepcji i scenariusza, przez projektowanie postaci i scenografii, aż po tworzenie story bardów i realizację

animowanych etiud i sekwencji. Zwrócimy szczególną uwagę na praktyczne aspekty animacji poklatkowej, w tym pracę z różnorodnymi

materiałami (plasteliną, papierem, lalkami przestrzennymi), zasady ruchu, oświetlenie oraz rejestrację obrazu. Wykonamy również etiudy

w technice animacji rysunkowej, w formie flip booka. Etiudy w technice stop motion obejmować będą wycinanki i kolaże, animację

plastelinową, i lalkową.

Uczestnicy zajęć nauczą się budować prostą lalkę do animacji filmowej (o drucianej konstrukcji), poznają też materiały używane w jej

konstrukcji.

W ramach zajęć z animacji studenci zdobywają też podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu technik animacyjnych, ze szczególnym

uwzględnieniem animacji poklatkowej jako medium artystycznego i narracyjnego. Uczą się rozpoznawać różnorodne style i strategie

estetyczne charakterystyczne dla wszelkich typów animacji, analizując dorobek zarówno klasyków, jak i współczesnych twórców. Zajęcia

obejmują elementy historii filmu animowanego. Istotnym aspektem kursu jest również rozwijanie języka opisu i analizy – studenci uczą się,

jak precyzyjnie omawiać środki wyrazu, rytm, plastykę ruchu czy strukturę narracyjną animacji, co pozwala im świadomie budować własne

projekty i kompetentnie uczestniczyć w dyskusji o filmie animowanym.

Kurs łączy teorię z praktyką – studenci realizują własne etiudy i krótkie filmy animowane, analizują przykłady z historii animacji oraz badają

możliwości twórczego zastosowania animacji stop motion w teatrze, instalacjach artystycznych i multimedialnych formach ekspresji.

Literatura:

Literatura wykorzystywana na zajęciach:

1. Paul Wells, "Animacja"

– przekrojowa analiza teorii i praktyki animacji, z uwzględnieniem kontekstów kulturowych, artystycznych i technologicznych.

2. Mike Wellins, "Myśleć animacją. Od szkicu do ekranu"

(oryg. Storytelling Through Animation)

– praktyczny przewodnik po procesie tworzenia animacji, z naciskiem na myślenie narracyjne i projektowe.

3. Richard Williams "The Animator’s Survival Kit"

– podręcznik techniczny i artystyczny, używany zarówno przez początkujących, jak i profesjonalistów, świetna analiza faz ruchu.

4. Mariusz Frukacz, "Rozmowy o animacji. 24 klatki na sekundę"

- zbiór wywiadów z wybitnymi twórcami filmów animowanych, ukazujący kulisy pracy artystów oraz różnorodne podejścia do sztuki

animacji.

5. Susannah Show "Stop motion: Craft Skills for Model Animation"

- praktyczny przewodnik po technikach animacji poklatkowej, obejmujący wszystkie etapy produkcji – od projektowania postaci po

postprodukcję – z naciskiem na rzemieślniczy aspekt tworzenia animacji.

6. Tom Brierton, "Stop-Motion Puppet Sculpting: A Manual of Foam Injection, Build-Up and Finishing Techniques"

- specjalistyczny podręcznik skupiający się na technikach rzeźbienia i konstruowania lalek do animacji poklatkowej, z naciskiem na

praktyczne metody tworzenia trwałych i elastycznych modeli.

7. "Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym" red. Marcin Giżycki

- zbiór tekstów analizujących różnorodne nurty i style w animacji filmowej, ukazujący jej bogactwo poza dominującym nurtem

hollywoodzkim i twórczością Disneya.

Literatura uzupełniająca:

1. Barry Purves, "Stop Motion: Passion, Process and Performance"

– kompleksowe omówienie animacji poklatkowej z perspektywy doświadczonego animatora, z przykładami i analizą pracy z lalką.

2. Kit Laybourne, "The Animation Book"

– klasyczny podręcznik obejmujący różne techniki animacji, zarówno tradycyjne, jak i cyfrowe.

3. Thomas, Frank & Johnston, Ollie – The Illusion of Life: Disney Animation

– fundamentalna pozycja omawiająca zasady klasycznej animacji, tzw. 12 zasad animacji.

4. Maureen Furniss, "Art in Motion: Animation Aesthetics"

– teoretyczne ujęcie animacji jako formy sztuki, estetyki i narracji wizualnej.

5. Ken A. Priebe "The Art of Stop-Motion Animation'

– praktyczne podejście do tworzenia animacji poklatkowej, z uwzględnieniem pracy z kamerą i materiałem.

6. Giannalberto Bendazzi, "Animation: A World History (3 tomy)"

– obszerna historia animacji światowej z podziałem na epoki, kraje i style.

7. John Halas & Roger Manvell, "The Technique of Film Animation"

– klasyczna pozycja techniczna dotycząca animacji filmowej, także poklatkowej.

8.. Rick Parent " Animacja komputerowa"; Wydawnictwo Naukowe PWN 2011

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9 (2025-04-18)