Podstawy projektowania i animacji komputerowej WSL/TTL/PPiAK-L
WSL ćwiczenia (WSL-cw)
semestr letni 2024/25
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | zaliczenie na ocenę |
dodatkowe informacje techniczne: | Trudności techniczne traktujemy twórczo i z humorem! |
Literatura: |
Literatura wykorzystywana na zajęciach: 1. Paul Wells, "Animacja" – przekrojowa analiza teorii i praktyki animacji, z uwzględnieniem kontekstów kulturowych, artystycznych i technologicznych. 2. Mike Wellins, "Myśleć animacją. Od szkicu do ekranu" (oryg. Storytelling Through Animation) – praktyczny przewodnik po procesie tworzenia animacji, z naciskiem na myślenie narracyjne i projektowe. 3. Richard Williams "The Animator’s Survival Kit" – podręcznik techniczny i artystyczny, używany zarówno przez początkujących, jak i profesjonalistów, świetna analiza faz ruchu. 4. Mariusz Frukacz, "Rozmowy o animacji. 24 klatki na sekundę" - zbiór wywiadów z wybitnymi twórcami filmów animowanych, ukazujący kulisy pracy artystów oraz różnorodne podejścia do sztuki animacji. 5. Susannah Show "Stop motion: Craft Skills for Model Animation" - praktyczny przewodnik po technikach animacji poklatkowej, obejmujący wszystkie etapy produkcji – od projektowania postaci po postprodukcję – z naciskiem na rzemieślniczy aspekt tworzenia animacji. 6. Tom Brierton, "Stop-Motion Puppet Sculpting: A Manual of Foam Injection, Build-Up and Finishing Techniques" - specjalistyczny podręcznik skupiający się na technikach rzeźbienia i konstruowania lalek do animacji poklatkowej, z naciskiem na praktyczne metody tworzenia trwałych i elastycznych modeli. 7. "Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym" red. Marcin Giżycki - zbiór tekstów analizujących różnorodne nurty i style w animacji filmowej, ukazujący jej bogactwo poza dominującym nurtem hollywoodzkim i twórczością Disneya. Literatura uzupełniająca: 1. Barry Purves, "Stop Motion: Passion, Process and Performance" – kompleksowe omówienie animacji poklatkowej z perspektywy doświadczonego animatora, z przykładami i analizą pracy z lalką. 2. Kit Laybourne, "The Animation Book" – klasyczny podręcznik obejmujący różne techniki animacji, zarówno tradycyjne, jak i cyfrowe. 3. Thomas, Frank & Johnston, Ollie – The Illusion of Life: Disney Animation – fundamentalna pozycja omawiająca zasady klasycznej animacji, tzw. 12 zasad animacji. 4. Maureen Furniss, "Art in Motion: Animation Aesthetics" – teoretyczne ujęcie animacji jako formy sztuki, estetyki i narracji wizualnej. 5. Ken A. Priebe "The Art of Stop-Motion Animation' – praktyczne podejście do tworzenia animacji poklatkowej, z uwzględnieniem pracy z kamerą i materiałem. 6. Giannalberto Bendazzi, "Animation: A World History (3 tomy)" – obszerna historia animacji światowej z podziałem na epoki, kraje i style. 7. John Halas & Roger Manvell, "The Technique of Film Animation" – klasyczna pozycja techniczna dotycząca animacji filmowej, także poklatkowej. 8.. Rick Parent " Animacja komputerowa"; Wydawnictwo Naukowe PWN 2011 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: – zna podstawowe techniki animacji poklatkowej i rozumie ich zastosowanie w różnych kontekstach artystycznych i narracyjnych, – rozpoznaje różnorodne style animacji i potrafi je umiejscowić w kontekście historycznym oraz estetycznym, – ma wiedzę na temat materiałów, narzędzi i etapów realizacji filmu animowanego w technice stop motion, – rozumie znaczenie animacji jako środka wyrazu artystycznego oraz formy komunikacji audiowizualnej.. (T_W06, T_W08, T_W11) W zakresie umiejętności (U) student: – potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować krótką animację poklatkową, od koncepcji po postprodukcję (montaż i postprodukcja - we współpracy ze specjalistą) – umie konstruować prostą lalkę animacyjną oraz dobrać odpowiednie materiały do jej budowy, – posługuje się podstawowym językiem opisu i analizy animacji – potrafi zinterpretować środki wyrazu, rytm i plastykę ruchu w dziele animowanym, – potrafi przygotować prosty scenariusz, storyboard oraz plan pracy nad etiudą animowaną. - Umie podejmować samodzielnie decyzje. Umie słuchać współpracowników i wykorzystywać ich uwagi w realizacji wspólnego celu jakim jest etiuda animacyjna. (T_U01, T_U03, T_U05, T_U06) W zakresie kompetencji społecznych (K) student: – potrafi współpracować w zespole twórczym, dzieląc się obowiązkami w procesie animacji, – wykazuje otwartość na eksperyment i rozwój indywidualnego języka artystycznego, – rozumie znaczenie świadomego odbioru dzieł animowanych i aktywnie uczestniczy w dyskusji na ich temat, – potrafi krytycznie ocenić własną pracę i pracę innych, formułując konstruktywne uwagi. - Wykazuje umiejętności samooceny. (T_K01,T_K02,T_K04,T_K08,T_K10) |
Metody i kryteria oceniania: |
III semestr (30godz.) - zaliczenie IV semestr (30 godz.)- zaliczenie z oceną W I sem. wykonanie kilku etiud, ćwiczeń animacyjnych. W II sem. wykonanie etiudy animowanej (od konceptu, przez story board poprzez realizację i montaż ze specjalistą). Omówienie prac praktycznych. Możliwe konsultacje indywidualne w trakcie powstawania prac praktycznych. |
Zakres tematów: |
Zakres tematów: Wprowadzenie do animacji filmowej – definicje, podstawowe pojęcia, klasyfikacja technik animacyjnych; animacja jako język artystyczny i narracyjny. Historia animacji – przegląd najważniejszych etapów i twórców – od prekursorskich form po współczesne realizacje autorskie i eksperymentalne. Technika stop motion – zasady, możliwości, ograniczenia – podstawowe pojęcia: klatka, ruch, timing, spacing, zasady animacji klasycznej. Storyboard i planowanie animacji – od pomysłu do realizacji: tworzenie scenariusza, podział na ujęcia, rytm narracji wizualnej. Projektowanie postaci i scenografii do animacji – rysunek, forma przestrzenna, relacja postaci z przestrzenią i kamerą. Materiały i techniki: plastelina, papier, kolaż, flip book – eksperymenty z materią, budowanie świata animowanego z dostępnych środków. Budowa lalki animacyjnej – konstrukcja druciana, artykulacja, testy ruchu, wyraz plastyczny. Oświetlenie i kompozycja kadru w animacji poklatkowej – zasady fotografii i oświetlenia w kontekście pracy klatka po klatce. Praca z kamerą i rejestracja obrazu – techniczne podstawy realizacji zdjęć poklatkowych, użycie oprogramowania. Animacja rysunkowa i flipbook jako forma ćwiczeniowa – rytm, ciągłość ruchu, zasady przejść i ekspresji linii. Analiza stylów animacyjnych – klasyka i współczesność – rozpoznawanie estetyk, języków formalnych i środków wyrazu. Tworzenie etiudy animowanej – praca projektowa – praca indywidualna lub zespołowa nad własną krótką formą. Animacja jako narzędzie ekspresji interdyscyplinarnej – zastosowania w teatrze, instalacjach artystycznych, działaniach performatywnych. Prezentacja i analiza projektów studentów – omówienie gotowych etiud, konstruktywna krytyka, refleksja nad procesem twórczym. |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: Ćwiczenia praktyczne w pracowni animacji – realizacja krótkich form animowanych z wykorzystaniem różnych technik (plastelina, papier, lalki, kolaż, flipbook); praca indywidualna i zespołowa. Warsztaty twórcze i techniczne – budowanie lalek, konstruowanie prostych mechanizmów, projektowanie scenografii i przestrzeni animacyjnej, nauka oświetlenia i rejestracji obrazu. Projekty indywidualne – od koncepcji przez realizację do prezentacji gotowej animacji; etapowe konsultacje i analiza postępów. Analiza dzieł animowanych (projekcje i omówienia) – oglądanie filmów animowanych klasycznych i współczesnych, z różnych kręgów kulturowych, połączone z dyskusją i analizą języka filmowego. Konsultacje indywidualne i zespołowe – wsparcie na różnych etapach pracy nad projektami; mentoring artystyczny i techniczny. Mini-wykłady teoretyczne i prezentacje multimedialne – wprowadzenie do historii animacji, terminologii, strategii estetycznych i narracyjnych. Ćwiczenia rozwijające język opisu i analizy – omówienia własnych i cudzych prac animacyjnych; refleksja nad środkami wyrazu. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi piątek (parzyste), 14:45 - 17:45,
sala 213 Technologiczna |
Ewa Wolska | 2/40 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Filia w Białymstoku |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.