Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy projektowania i animacji komputerowej WSL/TTL/PPiAK-L
WSL ćwiczenia (WSL-cw) semestr letni 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: zaliczenie na ocenę
dodatkowe informacje techniczne: Trudności techniczne traktujemy twórczo i z humorem!
Literatura:

Literatura wykorzystywana na zajęciach:

1. Paul Wells, "Animacja"

– przekrojowa analiza teorii i praktyki animacji, z uwzględnieniem kontekstów kulturowych, artystycznych i technologicznych.

2. Mike Wellins, "Myśleć animacją. Od szkicu do ekranu"

(oryg. Storytelling Through Animation)

– praktyczny przewodnik po procesie tworzenia animacji, z naciskiem na myślenie narracyjne i projektowe.

3. Richard Williams "The Animator’s Survival Kit"

– podręcznik techniczny i artystyczny, używany zarówno przez początkujących, jak i profesjonalistów, świetna analiza faz ruchu.

4. Mariusz Frukacz, "Rozmowy o animacji. 24 klatki na sekundę"

- zbiór wywiadów z wybitnymi twórcami filmów animowanych, ukazujący kulisy pracy artystów oraz różnorodne podejścia do sztuki

animacji.

5. Susannah Show "Stop motion: Craft Skills for Model Animation"

- praktyczny przewodnik po technikach animacji poklatkowej, obejmujący wszystkie etapy produkcji – od projektowania postaci po

postprodukcję – z naciskiem na rzemieślniczy aspekt tworzenia animacji.

6. Tom Brierton, "Stop-Motion Puppet Sculpting: A Manual of Foam Injection, Build-Up and Finishing Techniques"

- specjalistyczny podręcznik skupiający się na technikach rzeźbienia i konstruowania lalek do animacji poklatkowej, z naciskiem na

praktyczne metody tworzenia trwałych i elastycznych modeli.

7. "Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym" red. Marcin Giżycki

- zbiór tekstów analizujących różnorodne nurty i style w animacji filmowej, ukazujący jej bogactwo poza dominującym nurtem

hollywoodzkim i twórczością Disneya.

Literatura uzupełniająca:

1. Barry Purves, "Stop Motion: Passion, Process and Performance"

– kompleksowe omówienie animacji poklatkowej z perspektywy doświadczonego animatora, z przykładami i analizą pracy z lalką.

2. Kit Laybourne, "The Animation Book"

– klasyczny podręcznik obejmujący różne techniki animacji, zarówno tradycyjne, jak i cyfrowe.

3. Thomas, Frank & Johnston, Ollie – The Illusion of Life: Disney Animation

– fundamentalna pozycja omawiająca zasady klasycznej animacji, tzw. 12 zasad animacji.

4. Maureen Furniss, "Art in Motion: Animation Aesthetics"

– teoretyczne ujęcie animacji jako formy sztuki, estetyki i narracji wizualnej.

5. Ken A. Priebe "The Art of Stop-Motion Animation'

– praktyczne podejście do tworzenia animacji poklatkowej, z uwzględnieniem pracy z kamerą i materiałem.

6. Giannalberto Bendazzi, "Animation: A World History (3 tomy)"

– obszerna historia animacji światowej z podziałem na epoki, kraje i style.

7. John Halas & Roger Manvell, "The Technique of Film Animation"

– klasyczna pozycja techniczna dotycząca animacji filmowej, także poklatkowej.

8.. Rick Parent " Animacja komputerowa"; Wydawnictwo Naukowe PWN 2011

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy (W) student:

– zna podstawowe techniki animacji poklatkowej i rozumie ich zastosowanie w różnych kontekstach artystycznych i narracyjnych,

– rozpoznaje różnorodne style animacji i potrafi je umiejscowić w kontekście historycznym oraz estetycznym,

– ma wiedzę na temat materiałów, narzędzi i etapów realizacji filmu animowanego w technice stop motion,

– rozumie znaczenie animacji jako środka wyrazu artystycznego oraz formy komunikacji audiowizualnej.. (T_W06, T_W08, T_W11)

W zakresie umiejętności (U) student:

– potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować krótką animację poklatkową, od koncepcji po postprodukcję (montaż i postprodukcja -

we współpracy ze specjalistą)

– umie konstruować prostą lalkę animacyjną oraz dobrać odpowiednie materiały do jej budowy,

– posługuje się podstawowym językiem opisu i analizy animacji – potrafi zinterpretować środki wyrazu, rytm i plastykę ruchu w dziele

animowanym,

– potrafi przygotować prosty scenariusz, storyboard oraz plan pracy nad etiudą animowaną.

- Umie podejmować samodzielnie decyzje. Umie słuchać współpracowników i wykorzystywać ich uwagi w realizacji wspólnego celu jakim

jest etiuda animacyjna. (T_U01, T_U03, T_U05, T_U06)

W zakresie kompetencji społecznych (K) student:

– potrafi współpracować w zespole twórczym, dzieląc się obowiązkami w procesie animacji,

– wykazuje otwartość na eksperyment i rozwój indywidualnego języka artystycznego,

– rozumie znaczenie świadomego odbioru dzieł animowanych i aktywnie uczestniczy w dyskusji na ich temat,

– potrafi krytycznie ocenić własną pracę i pracę innych, formułując konstruktywne uwagi.

- Wykazuje umiejętności samooceny. (T_K01,T_K02,T_K04,T_K08,T_K10)

Metody i kryteria oceniania:

III semestr (30godz.) - zaliczenie

IV semestr (30 godz.)- zaliczenie z oceną

W I sem. wykonanie kilku etiud, ćwiczeń animacyjnych.

W II sem. wykonanie etiudy animowanej (od konceptu, przez story board poprzez realizację i montaż ze specjalistą).

Omówienie prac praktycznych.

Możliwe konsultacje indywidualne w trakcie powstawania prac praktycznych.

Zakres tematów:

Zakres tematów:

Wprowadzenie do animacji filmowej

– definicje, podstawowe pojęcia, klasyfikacja technik animacyjnych; animacja jako język artystyczny i narracyjny.

Historia animacji – przegląd najważniejszych etapów i twórców

– od prekursorskich form po współczesne realizacje autorskie i eksperymentalne.

Technika stop motion – zasady, możliwości, ograniczenia

– podstawowe pojęcia: klatka, ruch, timing, spacing, zasady animacji klasycznej.

Storyboard i planowanie animacji

– od pomysłu do realizacji: tworzenie scenariusza, podział na ujęcia, rytm narracji wizualnej.

Projektowanie postaci i scenografii do animacji

– rysunek, forma przestrzenna, relacja postaci z przestrzenią i kamerą.

Materiały i techniki: plastelina, papier, kolaż, flip book

– eksperymenty z materią, budowanie świata animowanego z dostępnych środków.

Budowa lalki animacyjnej

– konstrukcja druciana, artykulacja, testy ruchu, wyraz plastyczny.

Oświetlenie i kompozycja kadru w animacji poklatkowej

– zasady fotografii i oświetlenia w kontekście pracy klatka po klatce.

Praca z kamerą i rejestracja obrazu

– techniczne podstawy realizacji zdjęć poklatkowych, użycie oprogramowania.

Animacja rysunkowa i flipbook jako forma ćwiczeniowa

– rytm, ciągłość ruchu, zasady przejść i ekspresji linii.

Analiza stylów animacyjnych – klasyka i współczesność

– rozpoznawanie estetyk, języków formalnych i środków wyrazu.

Tworzenie etiudy animowanej – praca projektowa

– praca indywidualna lub zespołowa nad własną krótką formą.

Animacja jako narzędzie ekspresji interdyscyplinarnej

– zastosowania w teatrze, instalacjach artystycznych, działaniach performatywnych.

Prezentacja i analiza projektów studentów

– omówienie gotowych etiud, konstruktywna krytyka, refleksja nad procesem twórczym.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia praktyczne w pracowni animacji

– realizacja krótkich form animowanych z wykorzystaniem różnych technik (plastelina, papier, lalki, kolaż, flipbook); praca indywidualna i zespołowa.

Warsztaty twórcze i techniczne

– budowanie lalek, konstruowanie prostych mechanizmów, projektowanie scenografii i przestrzeni animacyjnej, nauka oświetlenia i rejestracji obrazu.

Projekty indywidualne

– od koncepcji przez realizację do prezentacji gotowej animacji; etapowe konsultacje i analiza postępów.

Analiza dzieł animowanych (projekcje i omówienia)

– oglądanie filmów animowanych klasycznych i współczesnych, z różnych kręgów kulturowych, połączone z dyskusją i analizą języka filmowego.

Konsultacje indywidualne i zespołowe

– wsparcie na różnych etapach pracy nad projektami; mentoring artystyczny i techniczny.

Mini-wykłady teoretyczne i prezentacje multimedialne

– wprowadzenie do historii animacji, terminologii, strategii estetycznych i narracyjnych.

Ćwiczenia rozwijające język opisu i analizy

– omówienia własnych i cudzych prac animacyjnych; refleksja nad środkami wyrazu.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi piątek (parzyste), 14:45 - 17:45, sala 213 Technologiczna
Ewa Wolska 2/40 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Filia w Białymstoku
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9 (2025-04-18)