Wstęp do aktorstwa
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | WSL/RTL/WDA |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Wstęp do aktorstwa |
| Jednostka: | Kierunek RTL rok I |
| Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru RTL Przedmioty WSL/RTL rok I sem I |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
| Język prowadzenia: | Polski |
| Skrócony opis: |
Zajęcia ćwiczeniowe budujące podstawy warsztatu aktorskiego: umiejętność przeprowadzenia procesu psychologicznego, postawienia konkretnego zadania aktorskiego, znalezienia się w sytuacji dialogowej z partnerem bez użycia tekstu literackiego w pierwszym semestrze i zderzeniu z literaturą w drugim |
| Pełny opis: |
Podstawą zajęć jest praca nad budowaniem procesu psychologicznego jako podstawy pracy aktora. Studenci będą ćwiczyć się w umiejętności nazywania i stawiania sobie bardzo konkretnego zadania aktorskiego, inaczej mówiąc konkretyzowania co a nie jak załatwiać na scenie. Są to pierwsze kroki, zatem korzystając z własnych doświadczeń scenicznych, będę uruchamiać życie sceniczne i zarażać nim studentów, wykorzystując metody improwizacyjne zaczerpnięte z prac Violi Spolin, Petera Brooka i Stephena Booka. Od początku studenci będą nastawieni na kontakt z partnerem i pracę z własną fizycznością i wrażliwością. Zajęcia składać się będą z rozgrzewek fizycznych, aby uczyć studentów higieny pracy z ciałem oraz z ćwiczeń zgodnie z w/w metodami. I semestr to praca bez słowa, badanie bardzo podstawowych sytuacji i odruchów, zaczerpniętych z własnego doświadczenia. II semestr to rozwinięcie pracy z wykorzystaniem tekstu literackiego |
| Literatura: |
Viola Spolin "Improvisation for the theatre" Peter Brook "Naga przestrzeń" Stephen Book "Podręcznk dla aktorów" Uta Hagan "Szacunek dla aktorstwa" Konstanty Stanisławski "Praca aktora nad rolą" |
| Efekty uczenia się: |
Student/Studentka: R_W02 zna repertuar związany ze specjalnością studiów R_U01 potrafi dysponować wiedzą i umiejętnościami potrzebnymi do kreowania koncepcji artystycznych; prezentować wysoko rozwiniętą osobowość twórczą umożliwiającą ich tworzenie i realizację R_U05 potrafi tworzyć w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu/scenariusza R_U08 potrafi współdziałać i współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych; pełnić wiodącą rolę w pracy w grupie R_U010 potrafi opanować ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają ciągły rozwój zawodowy poprzez samodzielną pracę R_K01 jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści R_K02 jest gotów do samooceny; R_K03 jest gotów do konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób; R_K06 jest gotów do wykorzystania mechanizmów psychologicznych w celu uzyskania jak najlepszego efektu artystycznego |
| Metody i kryteria oceniania: |
I semestr - zaliczenie. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | (brak danych) | |
| Prowadzący grup: | Krzysztof Ogłoza | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
|
| Skrócony opis: |
Zajęcia praktyczne budujące podstawy warsztatu aktorskiego: umiejętność budowania procesu psychologicznego, powołania atmosfery, konfliktu, pracy z tekstem w oparciu o monolog wewnętrzny, a także definiowania, „co” a nie „jak” robić na scenie. |
|
| Pełny opis: |
Celem edukacji przedmiotu jest wspomaganie studentów w rozwoju ich osobowości i wrażliwości scenicznej, a także wyposażenie ich w świadome posługiwanie się elementarnym warsztatem aktorskim. Wykorzystując różne metody improwizacyjne oraz ćwiczenia oparte na zróżnicowanych zasadach zaczerpniętych z metod m.in. Stephena Booka, Keitha Johnstonea czy Michaiła Czechowa uczestnicy zajęć będą podejmować fizyczne i umysłowe działania, których rezultatem ma być spontaniczność działania twórczego, otwartość w podejmowaniu ryzyka scenicznego oraz świadome aktorstwo. To pierwsze kroki, dlatego na początku studenci skupią się na pracy ze swoją fizycznością i wrażliwością oraz na kontakcie z partnerem i grupą. Trening aktorski obejmuje rozgrzewkę ruchową, podczas której uczniowie zapoznawani są z higieną ciała oraz ćwiczeniami według wyżej wymienionych metod. Korzystając z doświadczeń własnych lub wyobrażonych, studenci będę pracować nad:uruchamianiem i pobudzaniem wyobraźni, świadomością ciała oraz dostępem do emocjI. Przez doświadczanie konkretnych ćwiczeń będą zdobywać praktyczną wiedzę z zakresu: umiejętności budowania procesu psychologicznego, atmosfery, konfliktu, a także pracy z tekstem w oparciu o monolog wewnętrzny. Pierwszy semestr to praca bez słów, nauka podstawowych sytuacji i odruchów zaczerpniętych z własnego doświadczenia. Drugi semestr to rozwinięcie pracy z wykorzystaniem tekstu. Studenci będą uczyć się nazywania i stawiania konkretnego zadania aktorskiego, czyli definiowania, „co” a nie „jak” robić na scenie, a także rozwijać umiejętność dążenia i osiągania celu w zadaniu aktorskim. |
|
| Literatura: |
Stephen Book "Podręcznk dla aktorów" Michaił A.Czechow "O technice aktora" Judith Weston "Reżyserowanie Aktorów" Keith Johnstone "Impro spontaniczne kreowanie świata" Uta Hagen "Szacunek dla aktorstwa" Viola Spolin "Improvisation for the theatre" Konstanty Stanisławski "Praca aktora nad rolą" |
|
| Uwagi: |
Zaliczenie odbywa się na podstawie aktywności, przygotowania do zajęć i obecności (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności). Spóźnienie powyżej 5 minut traktowane jest jako nieobecność. Materiał wskazany przez wykładowcę jest omawiany i zatwierdzany wspólnie ze studentami. Poza wskazaniem prowadzącego (np. dotyczącym lektury tekstu z nośnika elektronicznego) używanie telefonów jest zabronione. Telefony powinny mieć wyłączony dźwięk. Egzamin odbywa się w formie publicznego pokazu wobec komisji i studentów. W wyjątkowych wypadkach widownia może być ograniczona na wniosek wykładowcy. Wszelkie zmiany powyższych zasad możliwe są na podstawie pisemnego kontraktu między wykładowcą a studentami. |
|
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WSL-bd
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Krzysztof Ogłoza | |
| Prowadzący grup: | Krzysztof Ogłoza | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-30 |
Przejdź do planu
PN WSL-bd
WSL-bd
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Anna Gajewska, Anna Stela | |
| Prowadzący grup: | Anna Gajewska, Anna Stela | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.
