Seminarium reżyserskie I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/RTL/SR1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium reżyserskie I |
Jednostka: | Filia w Białymstoku |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe RTL Przedmioty WSL/RTL rok III sem V |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zdobycie przez studenta umiejętności przygotowania profesjonalnego egzemplarza reżyserskiego, który mógłby posłużyć mu w realizacji spektaklu dyplomowego w zawodowych teatrach lalkowych. Zajęcia są kontynuacją nauczania z poprzedniego roku. Dodatkowo w trakcie zajęć student powinien posiąść pełen zakres wiedzy dotyczący finansowych, marketingowych oraz prawnych aspektów zawodu reżysera. |
Pełny opis: |
Wybór tekstu, reżyserska analiza tekstu, przygotowanie zarysu inscenizacji. Opracowanie eksplikacji reżyserskiej Precyzyjne określenie zadań dla zespołu aktorskiego, scenografa, kompozytora i innych możliwych współtwórców spektaklu. W trakcie dwóch semestrów, w różnej kolejności, i w zależności od indywidualnych predyspozycji, oczekiwań, potrzeb i osobowości danego studenta, opracowywane będą egzemplarze reżyserskie w oparciu o wybrane teksty. |
Literatura: |
1. Arystoteles - Poetyka 2. E. Udalska - O dramacie T 1 - 3 3. J. Degler - Wstęp do nauki o teatrze T 1 - 3 4. I. Sławińska - Sceniczny gest poety 5. I. Sławińska - Odczytywanie dramatu 6. Ch. Blame - Wprowadzenie do nauki o teatrze 7. A Ubersfeld - Czytanie teatru 8. M. Gorczaków - Lekcje reżyserii Stanisławskiego 9. Z. Strzelecki - Polska plastyka teatru |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: Znając tradycyjną i współczesną dramaturgię /w tym sztuki dla dzieci/ potrafi wybrać interesujące teksty.(R_W4) Stale poszerza swoją wiedzę z zakresu literatury pisanej na potrzeby teatru. Zna też możliwości pozyskiwania nowych tekstów. (R_W1) Posiada wiedzę na temat prawnych, marketingowych i finansowych aspektów zawodu reżysera( R_W8) W zakresie umiejętności (U) student: Potrafi opracować scenariusz widowiska teatralnego nie tylko w oparciu o dramaty. Umie na potrzeby teatru czerpać inspirację z prozy, poezji i innych form literackich; potrafi też dramaturgicznie wykorzystać pozasłowne środki wyrazu (R_U1, R_U4) Potrafi przeanalizować dany tekst, odkryć wpisane w tekst przesłanie lub odczytać je na nowo, znaleźć interesującą, adekwatną formę inscenizacyjną, określić zasadnicze zwrotne punkty dramaturgiczne, połączyć z wizją plastyczną; student potrafi zaadaptować tekst prozatorski na potrzeby sceny (R_U2) Potrafi w formie krótkiej prezentacji zainteresować słuchaczy swoim przedsięwzięciem.(R_U12, R_U14) W zakresie kompetencji społecznych (K) student: Pracuje samodzielnie przygotowując i opisując nowatorskie realizacje teatralne (R_K1) Potrafi twórczo dyskutować na temat zaprojektowanego przez siebie spektaklu, bronić swojej wizji, ale umie też zaakceptować krytyczne opinie po to, żeby umiejętnie wykorzystać je w ewentualnych zmianach koncepcyjnych (R_K3, R_K5) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia semestru V - opracowanie wstępnej koncepcji zamiaru inscenizacyjnego zawierającego: uzasadnienie wyboru tematu, analiza dramaturgiczna, nazwanie konfliktu, określenie przestrzeni, która może być wykładnią konfliktu dramatycznego, określić funkcję postaci dramatycznych, określić styl i atmosferę spektaklu. Egzamin - obrona przed komisją opisanej koncepcji Zaliczenie semestru VI - przedstawienie pełnej koncepcji spektaklu zawierającego opis koncepcji rozpisanej na pełnym scenariuszu teatralnym. Egzamin - obrona tego scenariusza przed komisją egzaminacyjną. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.