Seminarium reżyserskie 1. Literatura dla dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/RTL/SR01 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium reżyserskie 1. Literatura dla dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Kierunek RTL rok III |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe RTL Przedmioty WSL/RTL rok III sem V |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia o charakterze konwersatoryjnym mają na celu wypracowanie przez studentów indywidualnego warsztatu reżysera teatru lalek w zakresie wstępnego przygotowania i opisania koncepcji przyszłego spektaklu teatralnego skierowanego do odbiorcy dziecięcego/młodzieżowego. Zadaniem w ramach przedmiotu "Seminarium reżyserskie. Literatura dla dzieci i młodzieży" jest reżyserskie opracowanie tekstu oraz stworzenie koncepcji przedstawienia na podstawie tekstu literackiego lub dramatu dla dzieci młodzieży. Sugerowany przez pedagoga wybór tekstów dotyczy, ważnych dla młodych odbiorców tematów: tożsamości- ja, to kto?, poszukiwania swojej odrębności- ja- inny. Zadaniem jest realizacja wybranych wątków literackich językiem metafory, przy wykorzystaniu środków teatru formy, przez który rozumieć należy zarówno teatr plastyczny, teatr ruchu, teatr lalek. |
Pełny opis: |
Zadaniem w ramach przedmiotu "Seminarium reżyserskie. Literatura dla dzieci młodzieży" jest reżyserskie opracowanie tekstu oraz stworzenie koncepcji przedstawienia na podstawie zaproponowanych tekstów dla dzieci. W ramach przedmiotu student/ka dokona niezbędnych dla realizacji przedstawienia prac koncepcyjnych wedle następującej kolejności: analiza tekstu, stworzenie kontekstu historyczno-literackiego, interpretacja tekstu, wybór języka realizacji, opracowanie autorskiej koncepcji przedstawienia wątków zaczerpniętych z zadanych tekstów na scenie. Wybór tekstu dokonany zostanie z sugerowanych przez pedagoga: prozy lub wiersza ślą dzieci. Zadaniem jest realizacja i opracowanie reżyserskie wybranych wątków z tekstów środkami teatru wizualnego, przez który rozumieć należy zarówno teatr plastyczny, teatr ruchu, teatr lalek czy teatr formy. Analiza: W ramach pracy reżyserskiej nad prozą klasycznym student ma za zadanie: dokonać reżyserskiej analizy tekstu przez co rozumieć należy: -odczytanie sensów i kontekstów zawartych w powieści oraz określenie miejsca w kontekście literackim i kulturowym -analiza postaci i ich wzajemnych relacji -odczytanie poetyki tekstu -analiza dramaturgi tekstu, interpretacja zdarzeń i metafor -określenie punktów zwrotnych, punktu kulminacyjnego i pointy -określenie kontekstu historycznego -interpretacja idei, znaków i metaforyki -samodzielne odszukanie tekstów literackich i opracowań tematu oraz ich lektura i analiza -porównanie własnych wniosków z powyższymi tekstami, oraz poszerzenie kontekstu propozycji reżyserskiej/ adaptacji poprzez odniesienia i interpretacje w nich zawarte Kontekst kulturowy: -analiza biograficzna, sytuująca tekst i autora w określonym kontekście kultury, w tym w szczególności kontekście literatury i tradycji teatru -analiza historyczno-literacka dramatu -rozpoznanie odczytań dramatu i kontekstów w jakich odbyły się wybrane wcześniejsze realizacje dramatu -samodzielny wybór i analiza tekstów literackich dotyczących wybranego utworu i jego tematyki -analiza dzieł wybranych dziedzin sztuki poszerzająca kontekst kulturowy i estetyczny Interpretacja reżyserska: -odczytanie wątków, znaczeń i metafor w odniesieniu do problematyki dziecięcej -analiza metafory pod kątem jej możliwości narracyjnych, w tym szczególności narracji wizualnej i scenicznej -odczytanie kontekstu społecznego i psychologicznego, ze szczególnym uwzględnieniem psychologii rozwojowej dziecka -określenie adresata -określenie osobistego stosunku do tekstu -określenie własnych asocjacji i skojarzeń dotyczących treści, formy, estetyki i filozofii utworu Wizja: -zbudowanie koncepcji przedstawienia w oparciu o powyższe etapy pracy -określenie założeń adaptacyjnych i dramaturgicznych. Wybór scen, wątków, zdarzeń, narracji -określenie postaci, ich charakterów znaczeń i relacji w oparciu o pozyskaną wiedzę i własną ich interpretację -stworzenie wizji spektaklu obejmujące koncepcję sceniczną -określenie języka spektaklu z uwzględnieniem teatru formy jako jego podstawowego komponentu narracyjnego -zbudowanie metaforyki spektaklu w oparciu o własną interpretację treści utworu -opis przykładowych rozwiązań scenicznych -wybór przykładowych scen i rozwiązań opisujących realizację metafory scenicznej -określenie założeń dotyczących treści, formy oraz estetyki -stworzenie podstawowych zadań scenograficznych, muzycznych i choreograficznych (innych potrzebnych) w oparciu o przygotowaną wizję spektaklu Efektem pracy nad utworem będzie stworzenie eksplikacji reżyserskiej obejmującej interpretację i analizę tekstu, wizję spektaklu, określenie języka i estetyki spektaklu oraz zaplanowanie zadań dla scenografa/ki, kompozytora/ki i aktorów. Eksplikacja powinna zawierać także koncepcję dramaturgiczną zrealizowaną w formie opisu lub szkicu adaptacji. W przypadku uzasadnionych wątpliwości ze strony studenta/ki na etapie pracy interpretacyjnej, po dokonaniu analizy zaproponowanych tekstów, po uzgodnieniu z prowadzącym, może być dokonana zmiana tekstu wyjściowego na inny utwór, jednak założeniem pozostaje literatura dla dzieci młodzieży, ze wskazaniem na dramat poetycki, lub o zdecydowanym potencjale metaforycznym. |
Literatura: |
Teksty o tożsamości i poszukiwania własnego "ja"- propozycja prowadzącego. Pedagog nie określa dodatkowego zakresu tekstów, ponieważ ich wybór jest częścią zadania, ponadto sugerować może konkretne wizje lub interpretacje co także pozostaje wolnym wyborem studenta/ki. Literatura uzupełniająca: - Johan Huizinga, „Homo ludens” (fragmenty), Czytelnik, Warszawa 1985, - Roger Caillois, Gry i ludzie” (fragmenty), Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 1997, - Michaił M. Bachtin, „Ludowe formy świąt karnawalowych” w: „Twórczość Franciszka Rabelais'go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu”, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1975. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: - rozumie rozszerzone zagadnienia obejmujące nauki humanistyczne; zna elementy dzieła scenicznego (R_W01), - rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz dysponuje poszerzoną wiedzą, która pozwoli mu na zbudowanie kontekstu historycznego i kulturowego w dziele teatralnym (R_W04), - zna możliwości wykorzystania i mieszania konwencji i stylów przynależnych teatrowi lalek i żywego planu w celu uzyskania współczesnej wymowy dzieła artystycznego (R_W08), - rozumie wzajemne relacje między teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także wykorzystuje tę wiedzę do dalszego rozwoju artystycznego (R_W11), - rozumie istotę procesów kulturowych, posiada umiejętność rozpoznawania wybranych elementów kultury materialnej poszczególnych epok, obszarów i warstw społecznych (R_W14); W zakresie umiejętności (U) student: - potrafi dysponować wiedzą i umiejętnościami potrzebnymi do kreowania koncepcji artystycznych; prezentować wysoko rozwiniętą osobowość twórczą umożliwiającą ich tworzenie i realizację (R_U01), - potrafi zrozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza, samodzielnie ocenić tekst literacki i możliwości jego wykorzystania w procesie budowania dzieła teatralnego z użyciem środków teatru lalek (R_U02), - umie wykorzystać nabyte doświadczenia w realizowaniu własnych działań artystycznych opartych na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania swej wyobraźni, intuicji i emocjonalności (R_U04), - potrafi współdziałać i współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych; pełnić wiodącą rolę w pracy w grupie (R_U07), - umie słuchać współpracowników i umie wykorzystywać ich uwagi dla realizacji wspólnego celu jakim jest spektakl teatralny (R_U08), - potrafi tworzyć ustne i pisemne wypowiedzi z zakresu sztuk teatralnych w oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną (R_U12); W zakresie kompetencji społecznych (K) student: - jest gotowy na sformułowanie konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób (R_K03), - jest gotowy do podjęcia refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą (R_K09). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, napisanie egzemplarza reżyserskiego oraz uzyskanie pozytywnej oceny z obrony tegoż egzemplarza podczas ustnego egzaminu. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jacek Malinowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WSL-w
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Honorata Mierzejewska-Mikosza | |
Prowadzący grup: | Honorata Mierzejewska-Mikosza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL wykład - egzamin |
|
Literatura: |
Wybór w cyklu 2024/25 semestr zimowy Stefan Themerson "Przygody Pędrka Wyrzutka" Edward Lear "Dong, co miał świecący nos i inne wierszyki Pana Leara" |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.