Zadania aktorskie z przedmiotem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/ATL/ZAZP-Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
Nazwa przedmiotu: | Zadania aktorskie z przedmiotem |
Jednostka: | Kierunek ATL Rok I |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe RTL Przedmioty specjalności ATL Przedmioty WSL/ATL rok I sem 1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
3.50
LUB
4.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Kształcenie oraz rozwijanie wyobraźni Rozpoznawanie specyfiki teatru przedmiotu. Uświadamianie różnych sposobów ożywiania przedmiotu Nauka konstruowania etiudy przedmiotowej W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online |
Pełny opis: |
Semetr I: Tworzenie wypowiedzi teatralnych w konwencji teatru przedmiotu Określenie tematu jako podstawy konstrukcji wypowiedzi scenicznej. Klasyfikacja przedmiotów - zasady Forma i treść przedmiotu Sposoby ożywienia przedmiotu - szukanie autonomicznego życia przedmiotów Szukanie atmosfery przedmiotu i atmosfery wypowiedzi artystycznej Język przedmiotów - nauka wysyłania czytelnych komunikatów do widza W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online Semestr II: Tworzenie monografii, czyli scenicznego badania wybranej formy i tematu. Praca w grupie. Poszukiwanie różnorodnych scenicznych możliwości wybranej materii. Próby wyczerpania podjętego tematu poprzez różnorodne ujęcie go na scenie. Grupowe dyskusje nad wybranym problemem. Improwizacje z obraną materią. W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online |
Literatura: |
Michaił Antoni Czechow „O technice aktora” Piotr Damulewicz „Ewolucje programu w nauczaniu gry aktora przedmiotem na Wydziale Lalkarskim w Białymstoku – geneza, przemiany, stan obecny” J. Ch. Andersen „Baśnie” Henryk Jurkowski „Szkice z teorii teatru lalek” Bernarda Bielenia "Upodmiotowienie przedmiotu i uprzedmiotowienie aktora – proces przemiany na podstawie inscenizacji Miriam Olega Juriewa" Mateusz Smaczny "Świadomość ciała aktora lalkarza" |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: Rozumie specyfikę teatru przedmiotu, dzięki czemu umiejętnie posługuje się różnymi konwencjami teatru przedmiotu tworząc małe wypowiedzi sceniczne (SATL_W03); Zna możliwości teatru przedmiotu w teorii i w praktyce (SATL_W01); Rozumie zasady użycia i funkcjonowania przedmiotu jako środka wyrazu scenicznego a także rozumie problem scenicznego komponowania własnego ciała w korespondencji z przedmiotem. (SATL_W02). W zakresie umiejętności (U) student: Świadomie tworzy autorskie wypowiedzi sceniczne w oparciu o środki ekspresji teatru przedmiotu (SATL_U02); Potrafi samodzielnie realizować własne wypowiedzi sceniczne w konwencji Teatru przedmiotu (SATL_U04); Zna zasady teatralnego ożywienia przedmiotu, umiejętnie posługuje się nimi na scenie i wie, jak samodzielnie doskonalić warsztat w zakresie animacji przedmiotów(SATL_U03). W zakresie kompetencji społecznych (K) student: Łączy zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystując ją przy tworzeniu własnych wypowiedzi scenicznych (K_K03); Funkcjonuje jako artysta z zachowaniem wszelkich zasad etyki obowiązujących w środowisku teatralnym, skutecznie odnajduje się w pracy w grupie i rozumie problem odpowiedzialności zbiorowej (K_K08); Podejmuje refleksję na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą (SATL_K02); Wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów scenicznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści (K_K01); Analizuje i wyciąga wnioski z aktów twórczych w społecznym, naukowym i etycznym aspekcie (K_K10). |
Metody i kryteria oceniania: |
I sem. - Zaliczenie II sem. - Egzamin I sem. Obecność na zajęciach; Aktywny udział w przygotowywaniu i pokazach etiud w trakcie całego semestru, - Sprawność w tworzeniu wypowiedzi scenicznych w różnorodnych konwencjach teatru przedmiotu, Sprawność w posługiwaniu się różnymi konwencjami ożywiania przedmiotów. II sem. Aktywny udział w grupowej analitycznej pracy nad wybranym problemem Wartość artystyczna końcowego pokazu egzaminacyjnego Efektywność pracy w grupie Sprawność w realizowaniu aktorskich zadań w obrębie grupowych zadań. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-01-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 75 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Piotr Damulewicz, Magdalena Kiszko-Dojlidko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL ćwiczenia - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-13 - 2017-05-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 75 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Piotr Damulewicz, Magdalena Kiszko-Dojlidko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL ćwiczenia - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 75 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Piotr Damulewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL ćwiczenia - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-07 - 2018-05-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 75 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Piotr Damulewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL ćwiczenia - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Damulewicz, Marta Rau, Mateusz Smaczny | |
Prowadzący grup: | Piotr Damulewicz, Mateusz Smaczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Kształcenie oraz rozwijanie wyobraźni Rozpoznanie specyfiki teatru przedmiotu. Uświadomienie różnych sposobów ożywienia przedmiotu Nauczenie konstruowania etiudy przedmiotowej |
|
Pełny opis: |
"Żywioł" - określenie tematu jako podstawy konstrukcji wypowiedzi scenicznej. - klasyfikacja przedmiotów - zasady - forma i treść przedmiotu - sposoby ożywienia przedmiotu - szukanie autonomicznego życia przedmiotów - szukanie atmosfery przedmiotu i wypowiedzi artystycznej |
|
Literatura: |
1. Michaił Antoni Czechow „O technice aktora” 2. Piotr Damulewicz „Ewolucje programu w nauczaniu gry aktora przedmiotem na Wydziale Lalkarskim w Białymstoku – geneza, przemiany, stan obecny” 3. J. Ch. Andersen „Baśnie” 4. Włodzimierz Pawluczuk „Żywioł i forma” 5. Henryk Jurkowski „Szkice z teorii teatru lalek” |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Damulewicz, Marta Rau, Mateusz Smaczny | |
Prowadzący grup: | Piotr Damulewicz, Mateusz Smaczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL ćwiczenia - egzamin |
|
Skrócony opis: |
Kształcenie oraz rozwijanie wyobraźni Dalsze rozpoznanie specyfiki teatru przedmiotu. Praca w grupie. Teatralna monografia formy i tematu. |
|
Pełny opis: |
Tworzenie monografii, czyli scenicznego badania wybranej formy i tematu. Praca w grupie. Poszukiwanie różnorodnych scenicznych możliwości wybranej materii. Próby wyczerpania podjętego tematu poprzez różnorodne ujęcie go na scenie. Grupowe dyskusje nad wybranym problemem. Improwizacje z obraną materią. W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online |
|
Literatura: |
Michaił Antoni Czechow „O technice aktora” Piotr Damulewicz „Ewolucje programu w nauczaniu gry aktora przedmiotem na Wydziale Lalkarskim w Białymstoku – geneza, przemiany, stan obecny” J. Ch. Andersen „Baśnie” Henryk Jurkowski „Szkice z teorii teatru lalek” Bernarda Bielenia "Upodmiotowienie przedmiotu i uprzedmiotowienie aktora – proces przemiany na podstawie inscenizacji Miriam Olega Juriewa" Mateusz Smaczny "Świadomość ciała aktora-lalkarza, próba analizy motoryczności aktorskiej oraz jej przełożenia na motoryczność lalki w oparciu o rolę Gustawa w spektaklu Śluby panieńskie w reżyserii Artura Dwulita" |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Damulewicz, Marta Rau, Mateusz Smaczny | |
Prowadzący grup: | Piotr Damulewicz, Mateusz Smaczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Damulewicz, Marta Rau, Mateusz Smaczny | |
Prowadzący grup: | Piotr Damulewicz, Mateusz Smaczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Kształcenie oraz rozwijanie wyobraźni Rozpoznanie specyfiki teatru przedmiotu. Uświadomienie różnych sposobów ożywienia przedmiotu Nauczenie konstruowania etiudy przedmiotowej |
|
Pełny opis: |
Tworzenie wypowiedzi teatralnych w konwencji teatru przedmiotu Określenie tematu jako podstawy konstrukcji wypowiedzi scenicznej. Klasyfikacja przedmiotów - zasady Forma i treść przedmiotu Sposoby ożywienia przedmiotu - szukanie autonomicznego życia przedmiotów Szukanie atmosfery przedmiotu i atmosfery wypowiedzi artystycznej Język przedmiotów - nauka wysyłania czytelnych komunikatów do widza W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online |
|
Literatura: |
Michaił Antoni Czechow „O technice aktora” Piotr Damulewicz „Ewolucje programu w nauczaniu gry aktora przedmiotem na Wydziale Lalkarskim w Białymstoku – geneza, przemiany, stan obecny” J. Ch. Andersen „Baśnie” Henryk Jurkowski „Szkice z teorii teatru lalek” Bernarda Bielenia "Upodmiotowienie przedmiotu i uprzedmiotowienie aktora – proces przemiany na podstawie inscenizacji Miriam Olega Juriewa" Mateusz Smaczny "Świadomość ciała aktora-lalkarza, próba analizy motoryczności aktorskiej oraz jej przełożenia na motoryczność lalki w oparciu o rolę Gustawa w spektaklu Śluby panieńskie w reżyserii Artura Dwulita" |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Damulewicz, Marta Rau, Mateusz Smaczny | |
Prowadzący grup: | Piotr Damulewicz, Mateusz Smaczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Kształcenie oraz rozwijanie wyobraźni Rozpoznanie specyfiki teatru przedmiotu. Uświadomienie różnych sposobów ożywienia przedmiotu Nauczenie konstruowania etiudy przedmiotowej |
|
Pełny opis: |
Tworzenie wypowiedzi teatralnych w konwencji teatru przedmiotu Określenie tematu jako podstawy konstrukcji wypowiedzi scenicznej. Klasyfikacja przedmiotów - zasady Forma i treść przedmiotu Sposoby ożywienia przedmiotu - szukanie autonomicznego życia przedmiotów Szukanie atmosfery przedmiotu i atmosfery wypowiedzi artystycznej Język przedmiotów - nauka wysyłania czytelnych komunikatów do widza W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online |
|
Literatura: |
Michaił Antoni Czechow „O technice aktora” Piotr Damulewicz „Ewolucje programu w nauczaniu gry aktora przedmiotem na Wydziale Lalkarskim w Białymstoku – geneza, przemiany, stan obecny” J. Ch. Andersen „Baśnie” Henryk Jurkowski „Szkice z teorii teatru lalek” Bernarda Bielenia "Upodmiotowienie przedmiotu i uprzedmiotowienie aktora – proces przemiany na podstawie inscenizacji Miriam Olega Juriewa" Mateusz Smaczny "Świadomość ciała aktora-lalkarza, próba analizy motoryczności aktorskiej oraz jej przełożenia na motoryczność lalki w oparciu o rolę Gustawa w spektaklu Śluby panieńskie w reżyserii Artura Dwulita" |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Damulewicz, Marta Rau, Mateusz Smaczny, Mateusz Stasiulewicz, Maciej Zalewski | |
Prowadzący grup: | Piotr Damulewicz, Mateusz Smaczny, Mateusz Stasiulewicz, Maciej Zalewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Cempura, Piotr Damulewicz, Marta Rau, Mateusz Smaczny | |
Prowadzący grup: | Maciej Cempura, Piotr Damulewicz, Mateusz Smaczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.