Wstęp do scen dialogowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/ATL/WdScDial-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do scen dialogowych |
Jednostka: | Kierunek ATL rok I |
Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru ATL Przedmioty WSL/ATL rok I sem 1 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
„Wstęp do Scen Dialogowych” to zajęcia wprowadzające do pracy nad tekstami dramatycznymi i relacjami między postaciami na scenie. Ich celem jest rozwój świadomości aktorskiej, umożliwiającej tworzenie naturalnych dialogów pełnych ukrytego napięcia. Zajęcia podzielone są na część teoretyczną, gdzie omawiane będą koncepcje Stephena Booka i Judy Weston, oraz praktyczną, w której studenci ćwiczą wybrane sceny, koncentrując się na takich elementach jak cel postaci, konflikt i podtekst. Zajęcia obejmują również różne formy improwizacji, które pogłębiają analizę sceny i rozwijają umiejętność interakcji między postaciami. |
Pełny opis: |
Przedmiot „Wstęp do Scen Dialogowych” stanowi wprowadzenie do bardziej zaawansowanej pracy nad tekstem dramatycznym oraz relacjami między postaciami w scenie. Głównym celem przedmiotu jest rozwój aktorskiej świadomości, niezbędnej do tworzenia dialogu, który jest zarówno naturalny, jak i pełen wewnętrznego napięcia. Zajęcia mają na celu umożliwienie studentom zrozumienia, że praca nad sceną dialogową to proces, w którym aktor odkrywa to, co niewypowiedziane i ukryte pod warstwą słów. Przedmiot będzie podzielony na dwie części: teoretyczną i praktyczną. W części teoretycznej omawiane będą koncepcje Stephena Booka i Judy Weston dotyczące pracy nad scenami. Następnie, w części praktycznej, studenci będą mogli zastosować zdobytą wiedzę w pracy nad wybranymi scenami. Zajęcia będą koncentrować się na takich zagadnieniach jak: cel postaci, konflikt, podtekst, struktura sceny, wydarzenia oraz fakty. Zajęcia praktyczne będą oparte na różnorodnych formach improwizacji, takich jak odgrywanie sytuacji z przeszłości postaci, wydarzeń poprzedzających scenę oraz improwizacje bez użycia słów. Studenci będą rozwijać umiejętność świadomego budowania kontaktu z partnerem scenicznym, reagowania na partnera oraz rozumienia dialogu jako interakcji opartej na słuchaniu, działaniu, obserwacji i odpowiedzi. |
Literatura: |
Stephen Book "Podręcznk dla aktorów" Michaił A.Czechow "O technice aktora" Judith Weston "Reżyserowanie Aktorów" Uta Hagen "Szacunek dla aktorstwa" |
Efekty uczenia się: |
K_W02 w pogłębionym stopniu zna i rozumie teorie naukowe właściwe dla aktorstwa oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań K_W05 W pogłębionym stopniu zna i rozumie cechy aktora jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania K_W06 ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego i ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych; K_W11 rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w aktorstwie K_U04 posiada umiejętność odejścia od zapisanego tekstu, improwizując z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną K_U06 posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych K_U07 stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu K_K01 wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów scenicznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści K_K05 świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej K_K06 dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań K_K08 funkcjonuje jako artysta z zachowaniem wszelkich zasad etyki obowiązujących w środowisku teatralnym i filmowym oraz przy realizacji innych działań artystycznych wykorzystujących nabyte kompetencje zawodowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie odbywa się na podstawie aktywności, przygotowania do zajęć i obecności (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności). Spóźnienie powyżej 5 minut traktowane jest jako nieobecność. Materiał wskazany przez wykładowcę jest omawiany i zatwierdzany wspólnie ze studentami. Poza wskazaniem prowadzącego (np. dotyczącym lektury tekstu z nośnika elektronicznego) używanie telefonów jest zabronione. Telefony powinny mieć wyłączony dźwięk. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WSL-bd
WSL-bd
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Ogłoza, Anna Stela | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Ogłoza, Anna Stela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.