Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do scen dialogowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/ATL/WdScDial-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do scen dialogowych
Jednostka: Kierunek ATL rok I
Grupy: Przedmioty wolnego wyboru ATL
Przedmioty WSL/ATL rok I sem 1
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

„Wstęp do Scen Dialogowych” to zajęcia wprowadzające do pracy nad tekstami dramatycznymi i relacjami między postaciami na scenie. Ich celem jest rozwój świadomości aktorskiej, umożliwiającej tworzenie naturalnych dialogów pełnych ukrytego napięcia. Zajęcia podzielone są na część teoretyczną, gdzie omawiane będą koncepcje Stephena Booka i Judy Weston, oraz praktyczną, w której studenci ćwiczą wybrane sceny, koncentrując się na takich elementach jak cel postaci, konflikt i podtekst. Zajęcia obejmują również różne formy improwizacji, które pogłębiają analizę sceny i rozwijają umiejętność interakcji między postaciami.

Pełny opis:

Przedmiot „Wstęp do Scen Dialogowych” stanowi wprowadzenie do bardziej zaawansowanej pracy nad tekstem dramatycznym oraz relacjami między postaciami w scenie. Głównym celem przedmiotu jest rozwój aktorskiej świadomości, niezbędnej do tworzenia dialogu, który jest zarówno naturalny, jak i pełen wewnętrznego napięcia. Zajęcia mają na celu umożliwienie studentom zrozumienia, że praca nad sceną dialogową to proces, w którym aktor odkrywa to, co niewypowiedziane i ukryte pod warstwą słów.

Przedmiot będzie podzielony na dwie części: teoretyczną i praktyczną. W części teoretycznej omawiane będą koncepcje Stephena Booka i Judy Weston dotyczące pracy nad scenami. Następnie, w części praktycznej, studenci będą mogli zastosować zdobytą wiedzę w pracy nad wybranymi scenami. Zajęcia będą koncentrować się na takich zagadnieniach jak: cel postaci, konflikt, podtekst, struktura sceny, wydarzenia oraz fakty.

Zajęcia praktyczne będą oparte na różnorodnych formach improwizacji, takich jak odgrywanie sytuacji z przeszłości postaci, wydarzeń poprzedzających scenę oraz improwizacje bez użycia słów. Studenci będą rozwijać umiejętność świadomego budowania kontaktu z partnerem scenicznym, reagowania na partnera oraz rozumienia dialogu jako interakcji opartej na słuchaniu, działaniu, obserwacji i odpowiedzi.

Literatura:

Stephen Book "Podręcznk dla aktorów"

Michaił A.Czechow "O technice aktora"

Judith Weston "Reżyserowanie Aktorów"

Uta Hagen "Szacunek dla aktorstwa"

Efekty uczenia się:

K_W02 w pogłębionym stopniu zna i rozumie teorie naukowe właściwe dla aktorstwa oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań

K_W05 W pogłębionym stopniu zna i rozumie cechy aktora jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania

K_W06 ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego i ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych;

K_W11 rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w aktorstwie

K_U04 posiada umiejętność odejścia od zapisanego tekstu, improwizując z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną

K_U06 posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych

K_U07 stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu

K_K01 wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów scenicznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści

K_K05 świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej

K_K06 dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań

K_K08 funkcjonuje jako artysta z zachowaniem wszelkich zasad etyki obowiązujących w środowisku teatralnym i filmowym oraz przy realizacji innych działań artystycznych wykorzystujących nabyte kompetencje zawodowe

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie odbywa się na podstawie aktywności, przygotowania do zajęć i obecności (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności). Spóźnienie powyżej 5 minut traktowane jest jako nieobecność. Materiał wskazany przez wykładowcę jest omawiany i zatwierdzany wspólnie ze studentami. Poza wskazaniem prowadzącego (np. dotyczącym lektury tekstu z nośnika elektronicznego) używanie telefonów jest zabronione. Telefony powinny mieć wyłączony dźwięk.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Ogłoza, Anna Stela
Prowadzący grup: Krzysztof Ogłoza, Anna Stela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)