Taniec
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | WSL/ATL/T-Z |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Taniec |
| Jednostka: | Kierunek ATL rok II |
| Grupy: |
Przedmioty podstawowe ATL Przedmioty WSL/ATL rok II sem 3 |
| Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
| Język prowadzenia: | Polski |
| Skrócony opis: |
1. Rozwinięcie umiejętności z techniki tańca klasycznego i współczesnego. Wprowadzenie techniki tańca jazzowego. Nauka kroków wybranych tańców towarzyskich. 2. Rozwijanie wyobraźni ruchowej, nabycie świadomości dotyczącej możliwości własnego ciała z uwzględnieniem m.in. aktywnej postawy, właściwego oddychania, umiejętności izolowania ruchu poszczególnych części ciała, użycia jego ciężaru, pędu i zawieszenia, prawidłowości wypływania impulsów, podejmowania ryzyka i wtapiania się w podłogę, wykorzystania siły odśrodkowej. |
| Pełny opis: |
Semestr III Ćwiczenia o różnej skali trudności, wykonywane w różnych kombinacjach 1. Port de bras, demi plie, grand plie, battement tendu, battement tendu jete, battement balance, rond de jambe de par Terre, passe, battement frappe, grand battement jete 2. Adagio I Allegro; adagio, pas sauté, changement de pied, echappe, demi – tour en l’air 3. Walc wiedeński, walc angielski, tango 4. Technika tańca jazzowego. Semestr IV 1. Technika wyprowadzania impulsów ruchowych z różnych części ciała, praca na różnych płaszczyznach, orientacja w przestrzeni. 2. Umiejętność wykorzystania ciężaru poszczególnych części ciała do wprowadzania ciała w ruch. 3. Łączenie ćwiczeń w kombinacje. 4. Świadome realizowanie zadań ruchowych w przestrzeni z odpowiednimi jakościami dynamicznymi. 5. Technika tańca współczesnego (praca w parach) 6. Improwizacja w technice tańca współczesnego solo, w duetach i w grupie. |
| Literatura: |
Literatura wykorzystywana na zajęciach: 1. Haas J.G., Anatomia w tańcu, Warszawa 2011 2. Barba E., Savarese N., Sekretna Sztuka Aktora, Wrocław 2005 Literatura studiowana samodzielnie przez studenta: 1. Turska I., Krótki zarys historii tańca i baletu, Warszawa 1983 1. Iyengar B. K. S., Joga, PWN 1990 2. Kik I., Ćwiczenia taneczne, Warszawa 1975 3. Kuźmińska O., Taniec w teorii i praktyce, Poznań 2002 4. Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym, pod red. Majewskiej J., Kraków 2013 5. Rembowska A., Teatr tańca Piny Bausch, Warszawa 2009 6. Waganowa A., Zasady tańca klasycznego |
| Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: rozróżnia ćwiczenia tańca klasycznego : Port de bras, demi plie, grand plie, battement tendu, battement tendu jete, battement balance, rond de jambe de par Terre, passe, battement frappe, grand battement jete K_W06 rozróżnia adagio i allegro; adagio, pas sauté, changement de pied, echappe, demi tour en l’air K_W06 opisuje udział poszczególnych stawów i mięśni w trakcie ćwiczeń przy drążku i w przestrzeni K_W11 W zakresie umiejętności (U) student: stosuje w praktyce: wyprowadzanie impulsów od różnych części ciała, wyprowadzanie ruchu od centrum umiejscowionego w wyznaczonych częściach ciała, zawieszenia w ruchu, contr action, relise, praca w różnych przestrzeniach i płaszczyznach w przestrzeni i w ciele;K_U07 z techniki tańca towarzyskiego: postawa tancerza w tańcu w parze, krok podstawowy walca angielskiego, wiedeńskiego, tanga, figury ćwierćobrotowe w prawo i w lewo, kroki zmienne do przodu, promenada zamknięta, łączniki, czwórkrok w obrotach w prawo i w lewo; K_U07 z techniki tańca jazzowego: pozycje rąk i nóg tańca jazzowego, jazz walks, pad de bure, kiki, table top, cat step, jamps K_U07 proponuje własne ćwiczenia oparte na improwizacji i technice tańca współczesnego K_U04 W zakresie kompetencji społecznych (K) student: wykazuje kreatywność w tworzeniu własnych kompozycji choreograficznych opartych na improwizacji w ruchu K_K05 dąży do zwiększania świadomości swojego ciała w ruchu K_K02 |
| Metody i kryteria oceniania: |
III sem. – Zaliczenie IV sem. – Zaliczenie na ocenę ustalenie zaliczenia na podstawie śródrocznych zaliczeń wewnętrznych z danej partii materiału w formie ćwiczeń |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | (brak danych) | |
| Prowadzący grup: | Anna Kołosow-Ostapczuk | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WSL-bd
WSL-bd
CZ PT WSL-bd
|
| Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Anna Kołosow-Ostapczuk | |
| Prowadzący grup: | Anna Kołosow-Ostapczuk | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-30 |
Przejdź do planu
PN WSL-bd
WT ŚR CZ WSL-bd
PT |
| Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Karolina Garbacik | |
| Prowadzący grup: | Karolina Garbacik | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
|
| Skrócony opis: |
Program zajęć osadzony jest na bazie podstawowych zagadnień tańca jazzowego, m.in: rytm i muzykalność (użycie rytmów synkopowanych, polirytmii, itp.), policentryzm , nisko osadzony ciężar ciała, dbałość o estetykę i dokładność wykonywanych elementów, zaangażowanie siły mięśniowej, pełna ekspresja ruchu. Zajęcia obejmują przygotowanie ciała do wysiłku fizycznego z uwzględnieniem elementów siłowych, kondycyjnych, gibkościowych i koordynacyjnych. Celem zajęć jest opanowanie przez osoby studiujące podstawowych elementów z zakresu techniki tańca jazzowego oraz kształtowanie umiejętności wykorzystania techniki tańca w krótkich wypowiedziach choreograficznych, a także rozwijanie umiejętności indywidualnej interpretacji zadanego ruchu tanecznego. |
|
| Pełny opis: |
1. Materiał w zakresie techniki tańca: a. izolacje głowy, korpusu, bioder b. użycie pozycji parallel oraz wykręconych c. użycie: roll, table top, twist d. ćwiczenia nóg w technice tańca jazzowego: plié, battement tendu/ brush, battement jeté, grand battement jete e. ćwiczenia w przestrzeni: i. Kroki lokomotoryczne - przemieszczanie się po sali w technice tańca jazzowego, m.in: jazz walk, chasse, pas de beurre , slides, chasse, crosses, kicks, f. Obroty, m.in.: cyrkiel, pencil, chaines g. Skoki, m.in: sote jump, arch jump, pike jump, tuck jump, passe jump 2. Materiał w zakresie jańców jazzowych i przygotowania choreografii: a. Opanowanie step touch, cross, shift, shimmy, cammel walk, shufle, Charleston, kick ball change b. Kombinacje zadanych kroków c. Opanowanie choreografii |
|
| Literatura: |
M.Goodman Kraines, E. Pryor„Jump into jazz. The Basics and Beyond for the jazz dance student” Mc Graw Hill Higher Education New York 2005 B. Mamontowicz- Łojek „Terpsychora i lekkie muzy” PWM Warszawa 1972 W. Klimczyk „Wizjonerzy ciała” Korporacja HA!ART Kraków 2010 |
|
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.
