Praca nad rolą
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | WSL/ATL/SDPnR-L |
| Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
| Nazwa przedmiotu: | Praca nad rolą |
| Jednostka: | Kierunek ATL rok IV |
| Grupy: |
Przedmioty specjalności ATL Przedmioty WSL/ATL/ rok IV sem 8 |
| Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
| Język prowadzenia: | Polski |
| Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest pogłębienie umiejętności aktorskich studenta w wykorzystaniu pełni ekspresji i indywidualności aktorskiej. Budowaniu podstaw pracy nad rolą i pogłębieniu pracy nad dialogiem służyć ma poznanie kolejnych stylistyk gry aktorskiej. |
| Pełny opis: |
Semestr V i VI Teoretyczne umiejętności: 1. analiza dramatu 2. analiza postaci: cechy, charakter, wykształcenie, zachowanie, poglądy, złożoność psychologiczna, relacje, konflikty, niespójności, okoliczności, działania, więzi lub ich brak, relacje, układ więzi, cel, przeszkody, Praktyczne umiejętności: - budowanie postaci; wybór środków, składowych psychicznych i fizycznych - kształtowania jej charakteru, - tworzenie świadomości postaci - tworzenie jej sposobu myślenia - tworzenie relacji z innymi, z przestrzenią - świadomość kanałów komunikacyjnych i właściwy, spójny, ich dobór - tworzenie życia postaci, jej dramaturgi w przestrzeni, za pomocą różnych środków; werbalnych, niewerbalnych, - swoboda i świadomość improwizacyjna - praktykowanie procesu jako postawy poszukującej, twórczej i kreatywnej |
| Literatura: |
1. „Praca aktora nad rolą” Konstantin Stanisławski, przekład Jerzy Czech 2. „Praca aktora nad sobą” tom I, Konstantin Stanisławski, przekład Jerzy Czech 3. „Praca aktora nad sobą” tom II, Konstantin Stanisławski, przekład Jerzy Czech 1. „Pusta przestrzeń” Peter Brook, przekład Witold Kalinowski 2. ”Przeciw konwencjom” Marta Fik 3. ”Naga scena” Jacques Copeau, przekład Maria Skibniewska 4. „Poszukiwania” Jewgienij Wachtangow, przekład Henryk Bieniewski 5. ”Dzieło sztuki żywej” Adolphe Appia, przekład Janina Hera, Leszek Kossobudzki, Halina Szymańska 6. ”Przeciw interpretacji i inne eseje” Susan Sontag, przekład Małgorzata Pasicka, Anna Skucińska, Dariusz Żukowski 7. "O pracy ze śniącym ciałem" Arnold Mindell, przekład Tomasz Teodoryczk i Maciej Błasiak |
| Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: Wnikliwa analiza literacka, osadzenie w epoce, analiza dramaturgiczna dramatu, występujących postaci, konteksty kulturowe, historyczne, osadzenie w tradycji, aktualność, [K_WO3] [K_WO5] świadomość możliwości środków i narzędzi gry aktorskiej do wyznaczonego celu interpretacyjnego, zakres pola inspiracji, [K_WO8] [K_WO11] W zakresie umiejętności: samodzielne wyznaczenie pola, zakresu improwizacji i jej kierunku [K_UO2][K_UO4] wykorzystuje w pełni techniki aktorskie werbalne i niewerbalne [K_UO6] świadome i kreacyjnie wykorzystywanie teoretycznego przygotowania do projektu artystycznego [K_UO8] W zakresie kompetencji społecznych: umiejętność dzielenia się zebranym doświadczeniem, wiedzą i kreatywnością z współtwórcami w procesie tworzenia wspólnego dzieła [K_KO2] umiejętność pracy na wysokim poziomie zaangażowania, dyskusji, sporu, umiejętność korzystania ze zjawisk emocjonalnych (napięcia, stresu, pasji) w myśleniu procesowym w trybie indywidualnym i zespołowym [K_KO5] umiejętność zachowania twórczej, otwartej postawy w momentach kryzysowych, różnicy zdań, poglądów, napotkanych trudności twórcza samokrytyczna postawa bycia w procesie [K_KO6] umiejętność wyciągania wniosków, dokonywania analizy w zakresie procesu twórczego, własnego rozwoju indywidualnego a także procesu grupowego pozostałych twórców uczestniczących w projekcie [K_KO10] |
| Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie Egzamin w semestrze V i VI -egzamin praktyczny, forma prezentacji scenicznej utworu (sceny lub scen oraz roli) przed komisją egzaminacyjną |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
| Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 60 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | (brak danych) | |
| Prowadzący grup: | Marcin Bartnikowski, Marcin Bikowski | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WSL-bd
WSL-bd
WSL-bd
WSL-bd
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 60 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | (brak danych) | |
| Prowadzący grup: | Marcin Bikowski, Łukasz Lewandowski | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
| Okres: | 2026-02-09 - 2026-05-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 60 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Krzysztof Ogłoza, Błażej Piotrowski | |
| Prowadzący grup: | Krzysztof Ogłoza, Błażej Piotrowski | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
|
| Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest pogłębienie umiejętności aktorskich studenta w wykorzystaniu pełni ekspresji i indywidualności aktorskiej. Budowaniu podstaw pracy nad rolą i pogłębieniu pracy nad dialogiem służyć ma poznanie kolejnych stylistyk gry aktorskiej. |
|
| Pełny opis: |
Semestr V zakłada: - ćwiczenia i zadania aktorskie oparte na fragmentach scen z dramatu psychologicznego - dialog werbalny i pozawerbalny dyktowany procesem psychologicznym i relacjami międzyludzkimi - improwizację sytuacji scenicznej - budowanie relacji danej postaci w oparciu o tekst- psychologia amerykańska, rosyjska lub skandynawska (np.: ”Miłość i gniew” John Osborne, „Tramwaj zwany pożądaniem” Tennessee Williams, „Wnętrza” Woody Allen) Semestr VI zakłada - poszerzenie ćwiczeń opartych na procesie psychologicznym o elementy gry formalnej - wykorzystanie kostiumu, ruchu, ciała i modulacji głosu w celu budowania postaci - improwizację jako droga do budowania absurdu postaci i zdarzeń - dialog podyktowany absurdem relacji między postaciami w oparciu o tekst (np.: „Balkon”, „Parawany” Jean Genet, „Krzesła”, „Łysa śpiewaczka” Eugene Ionesco, „Iwona Księżniczka Burgunda” Witold Gombrowicz) |
|
| Literatura: |
1. „Praca aktora nad rolą” Konstantin Stanisławski, przekład Jerzy Czech 2. „Praca aktora nad sobą” tom I, Konstantin Stanisławski, przekład Jerzy Czech 3. „Praca aktora nad sobą” tom II, Konstantin Stanisławski, przekład Jerzy Czech 1. „Pusta przestrzeń” Peter Brook, przekład Witold Kalinowski 2. ”Przeciw konwencjom” Marta Fik 3. ”Naga scena” Jacques Copeau, przekład Maria Skibniewska 4. „Poszukiwania” Jewgienij Wachtangow, przekład Henryk Bieniewski 5. ”Dzieło sztuki żywej” Adolphe Appia, przekład Janina Hera, Leszek Kossobudzki, Halina Szymańska 6. ”Przeciw interpretacji i inne eseje” Susan Sontag, przekład Małgorzata Pasicka, Anna Skucińska, Dariusz Żukowski |
|
| Uwagi: |
założenia semestru V i VI mogą ulec zmianie ze względu na potrzeby i umiejętności studentów |
|
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.
