Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Propedeutyka świadomości ciała

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/ATL/PSC-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Propedeutyka świadomości ciała
Jednostka: Kierunek ATL rok I
Grupy: Przedmioty wolnego wyboru ATL
Przedmioty WSL/ATL rok I sem 2
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Zajęcia mają charakter laboratorium. Ćwiczenia i zadania wykorzystywane podczas zajęć nastawione są na naukę po przez doświadczanie i rozwijanie świadomości ciała na potrzeby pracy scenicznej, pobudzanie myślenia abstrakcyjnego i intuicyjnego w procesie kreacji scenicznej; szukaniu indywidualnego języka ekspresji ruchowej w działaniach performatywnych.

Struktura zajęć oparta jest na ćwiczeniach indywidualnych lub/i grupowych, wymagających pogłębionej koncentracji na wykonywanych poleceniach. Udział w kursie wymaga otwarcia się na proces samo poznawczy i poznawczy, angażujący i rozwijający wszystkie zmysły, wyobraźnię oraz podążanie za intuicją, czerpanie z tych doświadczeń i wiedzy, a następnie wykorzystywanie jej w pracy twórczej.

Program nauczania bazuje na improwizacji ruchowej, technikach relaksacyjnych oraz technikach masażu.

Pełny opis:

Zakres materiału wykorzystywanego podczas zajęć nakierowany jest na:

- rozwijanie i pobudzanie uważności na własne ciało, ciało i obecność partnera, przestrzeń w której się znajdujemy

- uwalnianie ciała od wewnętrznych napięć i blokad, eksploracja stanu rozluźnienia w działaniach ruchowych

- wyostrzoną koncentrację na przepływie impulsów ruchowych

- świadome wykorzystanie procesu oddychania w pracy z ciałem

- integrację ciała, głosu i umysłu

- pobudzanie wrażliwości studenta na ruch

- wykorzystanie wyobraźni w pracy z ciałem i głosem

- rozwijanie świadomego władania ciałem oraz rozwijanie indywidualnej ekspresji ruchowej

- pobudzanie wrażliwości studenta na ruch oraz odkrywanie i nadawanie mu symbolicznego wymiaru

- rozwijanie myślenia abstrakcyjnego

Literatura:

- Kristin Linklater: „Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową”, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012

- Thomas W. Myers, "TAŚMY ANATOMICZNE MERIDIANY MIĘŚNIOWO-POWIĘZIOWE DLA TERAPEUTÓW MANUALNYCH I SPECJALISTÓW LECZENIA RUCHEM", DB Publishing, 2015

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy (W) student :

- K_W04: W pogłębionym stopniu zna i rozumie cechy aktora jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania

- K_W06: ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego i ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych;

- K_W11: rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w aktorstwie, śpiewie i ruchu, a także pomiędzy inspiracją a kreacją twórczą i wykorzystuje tę wiedzę dla swojego dalszego rozwoju

W zakresie umiejętności (U) student:

- K_U01: używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania, jako indywidualność  artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze

- K_U05: działa na rzecz zespołu, także pełniąc w nim wiodącą rolę; dąży do osiągnięcia porozumienia w sprawie wypracowania  wspólnego kierunku kreowania dzieła;  jest gotowy podjąć polemikę ze współtwórcami

- K_U06: posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych

W zakresie kompetencji społecznych (K) student:

- K_K02: rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych

- K_K05: świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie końcowej podlegają:

- zaangażowanie

- kreatywność

- postępy w rozwoju studenta, studentki

- umiejętność pracy samodzielnej

- umiejętność pracy w grupie

- efekt końcowy

- frekwencja (student, studentka mogą mieć maksymalnie 2 nieobecności nieusprawiedliwione, większa ilość nieobecności może być przyczyną niezaliczenia przedmiotu)

- etyka, kultura i higiena pracy

oraz przygotowanie i prezentacja etiudy ruchowej na podstawie zadań postawionych podczas zajęć.

- Nieobecność na zajęciach nie zwalnia studentów, studentek ze znajomości materiału, zadań, ćwiczeń, które były wykonywane podczas zajęć. Nieznajomość materiału będzie potraktowana jako nieprzygotowanie do zajęć tym samym uczestnictwo w zajęciach nie będzie możliwe.

Forma zaliczenia:

I semestr - zaliczenie

II semestr - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-10 - 2025-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Graczyk
Prowadzący grup: Tomasz Graczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie
Skrócony opis:

Praca w semestrze letnim głównie nastawiona jest na tworzenie indywidualnych lub zespołowych etiud, których podstawową formą ekspresji będzie ruch. Podczas zajęć będą również wykorzystywane ćwiczenia rozwijające świadomość ciała i wyobraźnię ruchową, bazujące na improwizacji aktorskiej i ruchowej.

Pełny opis:

Materiał oraz metody wykorzystywane w semestrze letnim kładą nacisk na rozwijanie świadomości ciała oraz wykorzystywanie własnej fizyczności jako głównego środka ekspresji pozawerbalnej, po przez kreowanie etiud aktorsko ruchowych na podstawie wcześniej ustalonych założeń.

Równolegle podczas zajęć prowadzone będą ćwiczenia fizyczne i mentalne integrujące ciało, głos i umysł - rozwijające wyobraźnię, plastyczność ciała oraz sprawność fizyczną.

Literatura:

- Michaił A. Czechow, „O technice aktora”, Wydawnictwo Akasza, Kraków 1995

Uwagi:

Podczas zajęć obowiązuje całkowity zakaz korzystania z telefonów komórkowych oraz wnoszenia ich do sal dydaktycznych. Korzystanie z nich może być tylko w uzasadnionych przypadkach i za zgoda pedagoga.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)