Wstęp do preformatyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/WstPerf |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do preformatyki |
Jednostka: | Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia) |
Grupy: |
Grupa treści podstawowych WOT/M Przedmioty WOT/M rok I sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
1.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Forma zajęć: wykład konwersatoryjny Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią performatyki jako dziedziny uniwersyteckiej i kulturowymi źródłami zwrotu perormatywnego, a także z najważniejszymi pojęciami, koncepcjami i metodami badań per- formatywnych. Drugim celem jest wprowadzenie do analizy współczesnych zjawisk kulturowych (zarówno z praktyki artystycznej jak i życia codziennego) z perspektywy performatywnej. |
Pełny opis: |
Podstawowe bloki tematyczne: 1. Peformans – znaczenia terminu, elementy i cechy charakterystyczne 2. Historia performatyki, najważniejsze teorie performatywności 3. Performatywność i procesy performatywne – wstęp do analizy performatycznej 4. Performanse w życiu codziennym 5. Teatr performatywny |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Richard Schechner, „Performatyka. Wstęp” 2. Marvin Carlson, „Performans” 3. Erving Goffman, „Człowiek w teatrze życia codziennego” 4. Jon McKenzie, „Performuj albo…” 5. Marco De Marinis, „Performans i teatr. Od aktora do performera i z powrotem?” w: „Performans, per formatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne” Uzupełniająca: 1. Erika Fisher-Lichte, „Estetyka performatywności” 2. Victor Turner, „Proces rytualny” 3. John Austin, „Jak działać słowami”, w „Mówienie i poznawanie” 4. M. de Certeau, „Wynaleźć codzienność. Sztuki działania” 5. Judith Butler, „Uwikłani w płeć” 6. Tomasz Kubikowski, „Czym jest z natury performans?”, w: „Performans, per formatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne” 7. Dariusz Kosiński, „Teatra polskie. Rok Katastrofy” |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 Zdefiniować pojęcie performans i inne podstawowe terminy z zakresu performatyki K_W02 EM 2 Scharakteryzować najważniejsze koncepcje i teorie performansu i performatywności K_W05 EM 3 Opisać najważniejsze typy performansów. KW08, KW10 Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 Analizować performanse współczesne. KU03 EM 5 Rozpoznawać procesy per- formatywne. KU04 EM 6 Interpretować najważniejsze teksty w historii rozwoju performatyki w ich wzajemnym powiązaniu, a także w odniesieniu do osiągnięć innych współczesnych metodologii humanistycznych. K_U05 Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 W odpowiedzialny i krytyczny sposób oceniać przebieg performansów. K_K04 EM 8 W świadomy sposób uczestniczyć w performasach. K_K05 EM 9 Konstruować argumenty w interakcji z grupą. K_K07 |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Formą zaliczenia jest krótka praca pisemna: analiza wybranej współczesnej praktyki kulturowej jako performansu. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-wk2
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład konwersatoryjny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Zofia Smolarska | |
Prowadzący grup: | Zofia Smolarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład konwersatoryjny - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-k
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Karow, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Jan Karow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT konwersatorium - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-20 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-k
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Agata Skrzypek | |
Prowadzący grup: | Agata Skrzypek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT konwersatorium - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WOT-k
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Agata Skrzypek | |
Prowadzący grup: | Agata Skrzypek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT konwersatorium - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WOT-k
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agata Skrzypek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT konwersatorium - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.