Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teatr jako narzędzie kulturoznawcy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/M/TjNK-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teatr jako narzędzie kulturoznawcy
Jednostka: Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia)
Grupy: Grupa treści podstawowych WOT/M
Przedmioty WOT/M rok I sem. 2
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie osób studiujących z pojęciem i procedurami analizy kulturowej w dziedzinie teatru - traktowaniem spektakli teatralnych jako "rozmówców w ramach pewnej kultury, z której się wyłoniły" (Mieke Bal), czyli zjawisk, które poszerzają wiedzę o społeczeństwie.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie osób studiujących z zastosowaniem procedur analizy kulturowej w dziedzinie teatru, czyli traktowaniem spektakli teatralnych jako "rozmówców w ramach pewnej kultury, z której się wyłoniły" (Mieke Bal) - zjawisk, które poszerzają wiedzę o społeczeństwie. Analiza spektaklu prowadzona będzie w trans-dyscyplinarnej perspektywie, która kluczowymi narzędziami współczesnej humanistyki czyni pojęcia. Refleksji nad wybranym spektaklem towarzyszyć będzie więc refleksja nad wybranymi pojęciami, jak "pamięć", "afekt", "wspólnota".

Wybrane przedstawienie będzie omawiane pod kątem szerokiego umocowania w tkance kulturowej, a przede wszystkim rozpatrywane jako "obiekt teoretyczny", czyli praktyka nie tylko poddająca się badaniu przy użyciu dostępnej wiedzy teoretycznej, ale sama tę wiedzę produkująca i poszerzająca, dzięki swojej specyfice estetycznej.

Literatura:

Literatura może ulec zmianie pod wpływem wspólnych rozmów.

Podstawowa

Wybrane rozdziały z poniższych książek oraz artykuły:

Ernst Van Alphen, "Krytyka jako interwencja. Sztuka, pamięć, afekt", WUJ, Kraków 2019.

Mieke Bal, "Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych", Przeł. Marta Bucholc, NCK, Warszawa 2012.

Zygmunt Bauman, "Wspólnota. W poszukiwaniu bezpieczeństwa w niepewnym świecie”, przeł. Janusz Margański, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2008.

Marvin Carlson, "The Haunted Stage. The Theatre as Memory Machine", Ann Arbor 2001.

Astrid Erll, "Kultura pamięci. Wprowadzenie", przeł. Agata Teperek, WUW, Warszawa 2018.

Roberto Esposito, "Pojęcia polityczne. Wspólnota, immunizacja, biopolityka”, Universitas, Kraków 2015.

oraz materiały dotyczące omawianego spektaklu.

Uzupełniająca:

Marta Bryś, "Doświadczenie postpamięci w teatrze" WUJ, Kraków 2020.

Mateusz Chaberski, Anna Majewska, Piotr Morawski, Ida Ślęzak, "Ćwiczenia z relacyjności afektu. Scory, kompilacje, opowieści", "Dialog" 7-8/2022.

Monika Kwaśniewska, "Pytanie o wspólnotę", WUJ, Kraków 2016.

Brian Massumi, "Autonomia afektu", przeł. Adam Lipszyc, "Teksty Drugie" 6/2013.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Studentka po zakończeniu kursu powinna:

K_W01 Scharakteryzować teatr jako społeczny instrument wytwarzania wiedzy.

K_W03 Zdefiniować wybrane pojęcia, jak np "pamięć zbiorowa" czy "afekt".

Umiejętności

Studentka po zakończeniu kursu powinna:

K_U03 Przeprowadzić analizę kulturową wybranego spektaklu.

K_U04 Wykorzystywać samodzielnie zaprezentowane na zajęciach metodologie i teksty teoretyczne.

Kompetencje społeczne

Studentka po zakończeniu kursu powinna:

K_K04 Uczestniczyć merytorycznie w dyskusji poświęconej analizie kulturowej dzieła teatralnego.

K_K01 Poszerzać swój warsztat teatrologiczny o narzędzia z innych dyscyplin.

Metody i kryteria oceniania:

Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w semestrze.

Zaliczenie na ocenę, na podstawie obecności, aktywności oraz pracy końcowej zrealizowanej w formie prezentacji ustnej lub pracy pisemnej (która powinna zawierać pomiędzy 10 tys,. a 15 tys. znaków ze spacjami).

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-13 - 2023-06-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Weronika Szczawińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WOT ćwiczenia - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-12 - 2024-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Weronika Szczawińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WOT ćwiczenia - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-10 - 2025-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Weronika Szczawińska
Prowadzący grup: Weronika Szczawińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WOT ćwiczenia - zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9 (2025-04-18)