Teatr jako narzędzie kulturoznawcy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/TjNK-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teatr jako narzędzie kulturoznawcy |
Jednostka: | Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia) |
Grupy: |
Grupa treści podstawowych WOT/M Przedmioty WOT/M rok I sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie osób studiujących z pojęciem i procedurami analizy kulturowej w dziedzinie teatru - traktowaniem spektakli teatralnych jako "rozmówców w ramach pewnej kultury, z której się wyłoniły" (Mieke Bal), czyli zjawisk, które poszerzają wiedzę o społeczeństwie. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie osób studiujących z pojęciem analizy kulturowej i zastosowaniem jej procedur w dziedzinie teatru - traktowaniem spektakli teatralnych jako "rozmówców w ramach pewnej kultury, z której się wyłoniły" (Mieke Bal), czyli zjawisk, które poszerzają wiedzę o społeczeństwie. Wybrane spektakle będą analizowane pod kątem szerokiego umocowania w tkance kulturowej, a przede wszystkim rozpatrywane jako "obiekty teoretyczne", czyli praktyki nie tylko poddające się analizie przy użyciu dostępnej wiedzy teoretycznej, ile same tę wiedzę produkujące i poszerzające. Rozmowa będzie prowadzona w ścisłym powiązaniu z rozpoznaniem specyfiki procedur performatywnych i mechanizmów teatralności. Proponowana perspektywa, tworzona przy wykorzystaniu trans-dyscyplinarnych narzędzi i metodologii, będzie skupiona wokół kilku kluczowych pojęć, jak "pamięć", "afekt", "wspólnota". |
Literatura: |
Podstawowa Wybrane rozdziały z poniższych książek oraz artykuły: Ernst Van Alphen, "Afektywne działania sztuki i literatury", przeł. Katarzyna Bojarska, w: Ernst Van Alphen, "Krytyka jako interwencja. Sztuka, pamięć, afekt", WUJ, Kraków 2019. Mieke Bal, "Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych", Przeł. Marta Bucholc, NCK, Warszawa 2012. Marta Bryś, "Doświadczenie postpamięci w teatrze" WUJ, Kraków 2020. Mateusz Chaberski, Anna Majewska, Piotr Morawski, Ida Ślęzak, "Ćwiczenia z relacyjności afektu. Scory, kompilacje, opowieści", "Dialog" 7-8/2022. Astrid Erll, "Kultura pamięci. Wprowadzenie", przeł. Agata Teperek, WUW, Warszawa 2018. Monika Kwaśniewska, "Pytanie o wspólnotę", WUJ, Kraków 2016. oraz materiały dotyczące omawianego spektaklu. Uzupełniająca: Marvin Carlson, "The Haunted Stage. The Theatre as Memory Machine", Ann Arbor 2001. Monika Kwaśniewska, Katarzyna Waligóra, "Teatr brzydkich uczuć", WUJ, Kraków 2021. Brian Massumi, "Autonomia afektu", przeł. Adam Lipszyc, "Teksty Drugie" 6/2013. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Studentka po zakończeniu kursu powinna: K_W01 Scharakteryzować teatr jako społeczny instrument wytwarzania wiedzy. K_W03 Zdefiniować wybrane pojęcia, jak np "pamięć zbiorowa" czy "afekt". Umiejętności Studentka po zakończeniu kursu powinna: K_U03 Przeprowadzić analizę kulturową wybranego spektaklu. K_U04 Wykorzystywać samodzielnie zaprezentowane na zajęciach metodologie i teksty teoretyczne. Kompetencje społeczne Studentka po zakończeniu kursu powinna: K_K04 Uczestniczyć merytorycznie w dyskusji poświęconej analizie kulturowej dzieła teatralnego. K_K01 Poszerzać swój warsztat teatrologiczny o narzędzia z innych dyscyplin. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w semestrze. Zaliczenie na ocenę, na podstawie obecności, aktywności oraz pracy końcowej zrealizowanej w formie prezentacji ustnej lub pracy pisemnej (która powinna zawierać pomiędzy 10 tys,. a 15 tys. znaków ze spacjami). |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
Przejdź do planu
PN WOT-s
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Weronika Szczawińska | |
Prowadzący grup: | Weronika Szczawińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT seminarium - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
Przejdź do planu
PN WOT-cw
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Weronika Szczawińska | |
Prowadzący grup: | Weronika Szczawińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-cw
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Weronika Szczawińska | |
Prowadzący grup: | Weronika Szczawińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-cw
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Weronika Szczawińska | |
Prowadzący grup: | Weronika Szczawińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Weronika Szczawińska | |
Prowadzący grup: | Weronika Szczawińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.