Film współczesny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/FW-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Film współczesny |
Jednostka: | Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia) |
Grupy: |
Fakultety WOT/M Przedmioty WOT/M rok I sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Cel ogólny: Zapoznanie studentów ze specyfiką szeroko rozumianego kina współczesnego, jego najważniejszymi nurtami, twórcami, przemianami stylistycznymi i technicznymi, w tym także przedstawienie genealogii wybranych zjawisk. Zajęcia oparte są na dyskusji, w której punkt wyjścia stanowią omawiane filmy oraz teksty. |
Pełny opis: |
TEMATY ZAJĘĆ 1. Prolegomena do filmu współczesnego 2. Kino stylu zerowego 3. Arthouse 4. Slow cinema 5. Mindfuck movies 6. Postmodernizm 7. Postironia 8-9. Dyskurs feministyczny w kinie współczesnym 10. Blockbuster współczesny 11. Nowa animacja 12. Melodramat współczesny 13. Odrodzenie [ambitnego] sci-fi 14. Renesans horroru 15. Cringe i guilty pleasure |
Literatura: |
TEKSTY Mirosław Przylipiak, Kino stylu zerowego. Dwadzieścia lat później, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2016 (fragmenty); Rafał Syska, Filmowy neomodernizm, Avalon, Kraków 2014 (fragment); Barbara Szczekała, Mind-game films. Gry z narracją i widzem, Narodowe Centrum Kultury Filmowej, Łódź 2018 (fragment); Barbara Szczekała, Podreperować świat. Postironia i film, „Ekran(y)” 2016, nr 1; Laura Mulvey, Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne [w:] tejże, Do utraty wzroku. Wybór tekstów, red. K. Kuc, L. Thompson, Ha!Art, Warszawa 2010; Krzysztof Jajko, W szczękach rekina. Blockbuster, nowe Hollywood i cała reszta, „Ekrany” 2015, nr 3-4; Grażyna Stachówna, Miłosz Stelmach, Oswajanie miłości, „Ekran(y)” 2017, nr 3-4; Barbara Szczekała, Przyszłość jest kobietą?, „Ekrany” 2020, nr 3; Robert Kania, Cringe. Pieką mnie inni, „Ekrany” 2018, nr 5; Paweł Sołodki, O doświadczeniu guilty pleasure, „Ekran(y)” 2016, nr 1. FILMY Titane (Julia Ducournau, 2021) Paterson (Jim Jarmusch, 2016) Mulholland Drive (David Lynch, 2001) Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek (Peter Greenaway, 1989) Interstellar (Christopher Nolan, 2014) Portret kobiety w ogniu (Celine Sciamma, 2019) Deadpool (Tim Miller, 2016) Walc z Baszirem (Ari Folman, 2008) Wszystko o mojej matce (Pedro Almodóvar, 1999) Nowy początek (Denis Villeneuve, 2016) To my (Jordan Peele, 2019). |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA student po zakończeniu kursu: K_W02 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej terminologii filmoznawczej K_W08 ma rozszerzoną, zintegrowaną wiedzę na temat relacji i powiązań filmu z innymi rodzajami twórczości artystycznej, pozwalającą na formułowanie ujęć syntetycznych i interdyscyplinarnych K_W10 zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieła filmowego wedle różnorodnych tradycji, teorii lub szkół badawczych UMIEJĘTNOŚCI student po zakończeniu kursu: K_U02 umie wyszukiwać, gromadzić, krytycznie oceniać i weryfikować informacje i materiały źródłowe (w języku polskim i obcym), przydatne dla określonych celów K_U05 potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę formalną, artystyczną i społeczno-kulturową oraz krytyczną interpretację dzieła filmowego K_U07 jako uczestnik dyskusji – panelu – dysputy naukowej potrafi zaprezentować oryginalne stanowisko, pogląd bądź hipotezę, wsparte gruntowną wiedzą KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student po zakończeniu kursu: K_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia i rozwoju, inspiruje i uczestniczy w działaniach edukacyjnych K_K07 aktywnie i systematycznie uczestniczy w bieżącym życiu filmowym i kulturalnym |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie egzaminu ustnego na temat kina współczesnego lub pracy pisemnej na wybrany temat dotyczący zagadnień z zajęć. Przy ocenie uwzględniana jest także indywidualna aktywność Studenta. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład konwersatoryjny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Wojciech Świdziński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Świdziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład konwersatoryjny - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Wojciech Świdziński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Świdziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Wojciech Świdziński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Świdziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Wojciech Świdziński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Świdziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.