Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Film współczesny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/M/FW-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Film współczesny
Jednostka: Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia)
Grupy: Fakultety WOT/M
Przedmioty WOT/M rok I sem. 2
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Cel ogólny:

Zapoznanie osób studiujących ze specyfiką szeroko rozumianego kina współczesnego, jego najważniejszymi nurtami, twórcami, przemianami stylistycznymi i technicznymi, w tym także przedstawienie genealogii wybranych zjawisk. Zajęcia oparte są na dyskusji, w której punkt wyjścia stanowią omawiane filmy oraz teksty.

Pełny opis:

TEMATY ZAJĘĆ

1. Prolegomena do filmu współczesnego

2. Kino stylu zerowego

3. Arthouse

4. Slow cinema

5. Mindfuck movies

6. Postmodernizm

7. Postironia

8-9. Dyskurs feministyczny w kinie współczesnym

10. Blockbuster współczesny

11. Nowa animacja

12. Melodramat współczesny

13. Odrodzenie [ambitnego] sci-fi

14. Renesans horroru

15. Cringe i guilty pleasure

Literatura:

LEKTURY

Mirosław Przylipiak, "Kino stylu zerowego. Dwadzieścia lat później", Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2016 (fragmenty);

Barbara Szczekała, "Mind-game films. Gry z narracją i widzem", Narodowe Centrum Kultury Filmowej, Łódź 2018 (fragment);

Barbara Szczekała, "Podreperować świat. Postironia i film", „Ekran(y)” 2016, nr 1;

Laura Mulvey, "Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne" [w:] tejże, "Do utraty wzroku. Wybór tekstów", red. K. Kuc, L. Thompson, Ha!Art, Warszawa 2010;

Krzysztof Jajko, "W szczękach rekina. Blockbuster, nowe Hollywood i cała reszta", „Ekrany” 2015, nr 3-4;

LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE

Rafał Syska, "Filmowy neomodernizm", Avalon, Kraków 2014 (fragment);

Grażyna Stachówna, "Miłosz Stelmach, Oswajanie miłości", „Ekran(y)” 2017, nr 3-4;

Barbara Szczekała, "Przyszłość jest kobietą?", „Ekrany” 2020, nr 3;

Robert Kania, "Cringe. Pieką mnie inni", „Ekrany” 2018, nr 5;

Paweł Sołodki, "O doświadczeniu guilty pleasure", „Ekran(y)” 2016, nr 1.

FILMY

Titane (Julia Ducournau, 2021)

Paterson (Jim Jarmusch, 2016)

Mulholland Drive (David Lynch, 2001)

Kochankowie z Księżyca. Moonrise Kingdom (Wes Anderson, 2012)

Interstellar (Christopher Nolan, 2014)

Portret kobiety w ogniu (Celine Sciamma, 2019)

Deadpool (Tim Miller, 2016)

Walc z Baszirem (Ari Folman, 2008)

Drive My Car (Ryûsuke Hamaguchi, 2021)

Nowy początek (Denis Villeneuve, 2016)

Czarownica: Bajka ludowa z Nowej Anglii (Robert Eggers, 2015) albo To my (Jordan Peele, 2019).

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Osoba studiująca po zakończeniu kursu:

K_WOTL_W02 zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu dyscyplin nauk o sztuce ze szczególnym uwzględnieniem terminologii dotyczącej filmu współczesnego

K_WOTL_W06 zna i rozumie ścisłe powiązanie współczesnego teatru z filmem współczesnym oraz innymi mediami audiowizualnymi i ma niezbędną wiedzę na ich temat

UMIEJĘTNOŚCI

Osoba studiująca po zakończeniu kursu:

K_WOTL_U01 potrafi wykonywać zadania oraz rozwiązywać problemy badawcze.

K_WOTL_U02 potrafi brać udział w debacie i odpowiednio uzasadniać przyjmowane przez siebie stanowiska.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Osoba studiująca po zakończeniu kursu:

K_WOTL_K02 jest gotowa do krytycznej oceny własnej wiedzy, posługiwania się nią w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.

K_WOTL_K05 jest gotowa do podejmowania samodzielnych prac, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania argumentacji.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie egzaminu ustnego na temat kina współczesnego lub pracy pisemnej na wybrany temat dotyczący zagadnień z zajęć.

Przy ocenie uwzględniana jest także indywidualna aktywność.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-13 - 2023-06-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Wojciech Świdziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-12 - 2024-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Wojciech Świdziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9 (2025-04-18)