Polityka kulturalna 1 (nauki polityczne)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/AOP/PK-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityka kulturalna 1 (nauki polityczne) |
Jednostka: | Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia) |
Grupy: |
Grupa treści podstawowych WOT/M Przedmioty WOT/M rok I sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z pojęciem polityki kulturalnej, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji tej polityki w obszarze teatru. Studenci zdobędą wiedzę o systemach finansowania kultury na całym świecie i towarzyszących im modelach administracyjnych, a także uwarunkowaniach społeczno-polityczno-ideologicznych kształtujących te systemy. Studenci poznają sposób funkcjonowania teatrów w sektorze publicznym i prywatnym oraz zaznajomią się z problematyką wpływu wybranych systemów wspierania kultury na działalność artystyczną. |
Pełny opis: |
Zakres poszczególnych bloków tematycznych obejmujących 60 godzin (30 spotkań): 1. Co to jest polityka kulturalna? Cele, zakres, narzędzia, podmioty. 2. Polityka kulturalna – główne problemy i zagadnienia. 3. Teatr a państwo – modele mecenatu państwa i mechanizmów finansowania kultury w Europie. 4. Polityka kulturalna Stanów Zjednoczonych. 5. Polityka kulturalna w Polsce. 6. Zasada przedłużonego ramienia (arm’s length) 7. Relacje samorządów oraz instytucji artystycznych w Polsce i Europie. 8. Miejskie polityki kulturalne – Europa. 9. Kultura w sektorze non-profit. 10. Kultura w sektorze prywatnym (I). Przemysły kultury i kreatywne. 11. Kultura w sektorze prywatnym (II). Prywatne finansowanie kultury. 12. Ekonomiczne przesłanki publicznego finansowania kultury (wprowadzenie do ekonomiki kultury). 13. Ekonomia a teatr. 14. Artyści i ekonomia. 15. Polityka kulturalna w demokracji, teoria wyboru publicznego. 16. Paternalizm państwa – autonomia sztuki. 17. Przykłady demokracji bezpośredniej w kulturze. 18. Sztuka w społeczeństwie – wstęp do socjologii sztuki. 19. Produkcja i recepcja sztuki w badaniach socjologicznych. 20. Pośrednicy – ewaluacja i wartościowanie sztuki w badaniach socjologicznych (I) 21. Pośrednicy – ewaluacja i wartościowanie sztuki w badaniach socjologicznych (II) 22. Uczestnictwo w kulturze - badania, problematyka 23. Współczesne tendencje w polityce kulturalnej (I). Nowe Zarządzanie Publiczne 24. Współczesne tendencje w polityce kulturalnej (II). Instrumentalizacja 25. Współczesne tendencje w polityce kulturalnej (III). Mierzenie wartości kultury 26. Ewaluacja sztuki (I). 27. Ewaluacja sztuki (II). 28. Polityka kulturalna Unii Europejskiej. 29. Polityka kulturalna na poziomie globalnym (UNESCO, OECD i in.) 30. Podsumowanie zajęć i przygotowanie do zaliczenia. Wykład konwersatoryjny – zajęcia zbiorowe oparte na słowie w formie prezentacji treści, prelekcji o charakterze autorskim z użyciem treści multimedialnych, połączone z dyskusją dydaktyczną z udziałem prowadzącego w roli moderatora, służące wspomaganiu studenta w formułowaniu argumentacji. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 Rozumieć pojęcie polityki kulturalnej oraz znać narzędzia i mechanizmy wykorzystywane przez państwo do realizacji zadań w dziedzinie kultury. EM 2 Wyjaśnić pojęcia interwencjonizmu, paternalizmu, perfekcjonizmu, autonomizacji, autonomii w odniesieniu do polityki kulturalnej. EM 3 Scharakteryzować przemiany dokonujące się w sektorze kultury, ze szczególnym uwzględnieniem teatrów, m.in. demokratyzacja polityki kulturalnej, deinstytucjonalizacji. Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 Analizować i porównywać mechanizmy finansowania teatrów w ujęciu międzynarodowym. EM 5 Analizować i porównywać mechanizmy polityki kulturalnej na różnych szczeblach: miejskim, regionalnym, krajowym i międzynarodowym. EM 6 Wykorzystywać źródła: artykuły prasowe, bazy danych, raporty, opracowania, dokumentacje w celu uzyskiwania aktualnych informacji na temat życia teatralnego i polityki kulturalnej w dziedzinie teatru. Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 Konstruować i wyrażać argumenty na temat decyzji zarządczych i politycznych osób mających wpływ na życie teatralne. EM 8 Inicjować dyskusje na zajęciach. Wiedza student po zakończeniu kursu: 1. Ma pogłębioną wiedzę o miejscu wiedzy o teatrze w systemie nauk humanistycznych i jej powiązaniach z innymi naukami, pozwalającą na integrowanie różnych dyscyplin naukowych [K_W01] [P7S_WG; P7S_WK]. 2. Ma rozszerzoną, zintegrowaną wiedzę na temat relacji i powiązań teatru z innymi rodzajami twórczości artystycznej, pozwalającą na formułowanie ujęć syntetycznych i interdyscyplinarnych[K_W08] 3. Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieła teatralnego wedle różnorodnych tradycji, teorii lub szkół badawczych.[K_W10] 4. Ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kultury, zwłaszcza instytucjach teatralnych, zna stwarzane przez nie możliwości własnej aktywności i rozwoju zawodowego [K_W14] Umiejętności student po zakończeniu kursu: 1.Posiada pogłębione umiejętności badawcze, pozwalające na samodzielne formułowanie i rozwiązywanie oryginalnych problemów, z uwzględnieniem krytycznej analizy stanu badań, również w perspektywie interdyscyplinarmej.[K_U03] 2. Posiada umiejętność syntetycznego i interdyscyplinarnego łączenia i wykorzystania wiedzy z innych nauk humanistycznych i społecznych.[K_U04] 3. Ma podstawowa umiejętności w zakresie zarządzania instytucjami kultury, a w szczególności instytucjami teatralnymi.[K_U13] Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu: 1. Ma pogłębioną świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia i rozwoju, inspiruje i uczestniczy w działaniach edukacyjnych.[K_K01] 2. Ma pogłębioną świadomość społecznego znaczenia teatru i szeroko pojmowanej kultury, inspiruje i uczestniczy w działaniach animatorskich.[K_K03] 3. Upowszechnia nowe dokonania teatralne oraz aktualny dorobek wiedzy o teatrze.[K_K06] EM 9 Wyrażać opinie dotyczące wpływu kwestii związanych z zarządzaniem teatrami na ich działalność artystyczną.[K_K03] |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Udział w zajęciach (dozwolone 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze). 2. Aktywny udział w dyskusjach w trakcie zajęć. 3. Rozmowa na zaliczenie obejmująca wiedzę pozyskaną w trakcie zajęć. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-01-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Kamila Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT wykład - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-13 - 2017-05-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Kamila Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Kamila Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT wykład - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-07 - 2018-05-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WOT-w
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Lewandowska, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Kamila Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WOT-w
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Lewandowska, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Kamila Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT wykład - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WOT-w
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Lewandowska, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Kamila Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WOT-w
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Lewandowska, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Kamila Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT wykład - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WOT-w
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Lewandowska, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Kamila Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT wykład - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WOT-w
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Lewandowska, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Kamila Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT wykład - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WOT-w
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Lewandowska, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Kamila Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT wykład - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-w
WOT-w
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Agata Siwiak | |
Prowadzący grup: | Agata Siwiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie osób studiujących z tematyką polityki kulturalnej, ze szczególnym uwzględnieniem jej zastosowań w obszarze sztuk performatywnych, w tym: - przekazanie wiedzy na temat mechanizmów polityki kulturalnej; - wskazanie na powiązania polityki kulturalnej z innymi dziedzinami życia społecznego; - analiza potencjalnych rozwiązań systemowych w obszarze polityki kulturalnej w perspektywie demokracji, etyki i pluralizmu kulturowego; - przygotowanie do pracy w sektorze kultury. Podstawą zaliczenia będzie zaproponowanie przez osoby studiujące zmian w obszarze wybranej polityki kulturalnej (praca zespołowa). Forma prezentacji pracy zostanie wypracowana metodą partycypacyjną. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI MODUŁU KSZTAŁCENIA 1. Przygotowanie kontraktu zajęć. Demokracja, etyka, polityczność. 2. Polityka kulturalna UNESCO. 3. Strategiczne ramy polityki kulturalnej UE. 4. Prawo do kultury: inkluzywność, partcypacja, różnorodność. 5. Polityka kulturalna w perspektywie ekologii społecznej i bioróżnorodności. 6. Ekoetyczne polityki kulturalne. 7. Miejskie strategie kulturalne na przykładzie programu m. st. Warszawy „Kultura blisko domu do roku 2025". 8. Ustawa o prowadzeniu i organizowaniu działalności kulturalnej. Analiza przypadków. 9. Strategie edukacji kulturalnej. 10. Praktyki postdemokratyczne, interwencjonizm, cenzura. 11. Polityka kulturalna a trzy sektory działalności społeczno-gospodarczej. 12. Mikroperspektywy i makroperspektywy, czyli jak polityki kulturalne przekładają się na praktyki w instytucjach i organizacjach kultury. 13. Przykładowe zagraniczne polityki kulturalne: obszar flamandzki, Stany Zjednoczone. Analiza porównawcza. 14. Realne utopie: projektowanie polityk kulturalnych. EFEKTY UCZENIA (KSZTAŁCENIA) Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU osoba studiująca: - zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu polityki kulturalnej; - zna i potrafi porównać alternatywne modele polityki kulturalnej oraz sposoby ich wdrażania w Polsce i za granicą; - zna i rozumie powiązania polityki kulturalnej z ekonomią, ekologią i etyką; - jest świadoma przemian dokonujących się w sektorze kultury, ze szczególnym uwzględnieniem instytucji i organizacji działających na rzecz sztuk performatywnych; - potrafi wykorzystywać źródła, artykuły prasowe, raporty i inne opracowania, w celu uzyskiwania aktualnych informacji na temat życia teatralnego i polityki kulturalnej ze szczególnym uwzględnieniem sztuk performatywnych; - potrafi analizować i porównywać mechanizmy polityki kulturalnej na różnych szczeblach: miejskim, regionalnym, krajowym i międzynarodowym, mając na względzie konieczność ciągłego uaktualniania wiedzy w tym zakresie; - potrafi zająć stanowisko w debacie na temat polityki kulturalnej i je uargumentować, a także jest gotowa wziąć udział w publicznej debacie na ten temat; - jest gotowa wykorzystać wiedzę i umiejętności dotyczące polityki kulturalnej we własnej działalności zawodowej; - potrafi zaproponować i uargumentować własne propozycje zmian w obszarze polityki kulturalnej na różnych szczeblach; - jest gotowa aktywnie działać na rzecz etycznych ekosystemów polityk kulturalnych. |
|
Literatura: |
Rancière J.,, Estetyka jako polityka, w: Estetyka jako polityka, przeł. J. Kutyła, P Mościcki, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2007, s. 21-39. Klaić D., Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją, przeł.: E. Kubikowska, Warszawa-Lublin: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne / Centrum Kultury w Lublinie, 2014. Buszewicz M., Gałązka A., Keil M., Laszuk G., Plata T., Reske G., Smolar A., Szczawińska W., Wawer P. jr, Bioróżnorodność w teatrze, dwutygodnik.com 2020, nr 284, https://www.dwutygodnik.com/artykul/8992-o-bioroznorodnosc-w-teatrze.html Kolektywy teatralne, artystyczne i badawcze, red. E. Guderian-Czaplińska, S. Godlewski 2018, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa. Morawski P., Musimy zwolnić, dwutygodnik.com, https://www.dwutygodnik.com/artykul/8826-musimy-zwolnic.html, [03.10.2023]. Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19911140493/U/D19910493Lj.pdf, [03.10.2023]. Polityka kulturalne UNESCO, https://www.unesco.pl/kultura/roznorodnosc-kulturowa/polityka-kulturalna/, [03.10.2023]. Strategiczne ramy polityki kulturalnej UE, https://culture.ec.europa.eu/pl/policies/strategic-framework-for-the-eus-cultural-policy, [03.10.2023]. Program m.st. Warszawy Kultura blisko domu, https://um.warszawa.pl/documents/56602/0/Program+kultura+blisko+domu+do+roku+2025.pdf/d12fa1fd-8f82-976f-5adc-fb671388aa83?t=1654004918743, [03.10.2023]. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Agata Siwiak | |
Prowadzący grup: | Agata Siwiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.