Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka kulturalna 1 (nauki polityczne)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/M/AOP/PK-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polityka kulturalna 1 (nauki polityczne)
Jednostka: Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia)
Grupy: Grupa treści podstawowych WOT/M
Przedmioty WOT/M rok I sem. 1
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z pojęciem polityki kulturalnej, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji tej polityki w obszarze teatru.

Studenci zdobędą wiedzę o systemach finansowania kultury na całym świecie i towarzyszących im modelach administracyjnych, a także uwarunkowaniach społeczno-polityczno-ideologicznych kształtujących te systemy.

Studenci poznają sposób funkcjonowania teatrów w sektorze publicznym i prywatnym oraz zaznajomią się z problematyką wpływu wybranych systemów wspierania kultury na działalność artystyczną.

Pełny opis:

Zakres poszczególnych bloków tematycznych obejmujących 60 godzin (30 spotkań):

1. Co to jest polityka kulturalna? Cele, zakres, narzędzia, podmioty.

2. Polityka kulturalna – główne problemy i zagadnienia.

3. Teatr a państwo – modele mecenatu państwa i mechanizmów

finansowania kultury w Europie.

4. Polityka kulturalna Stanów Zjednoczonych.

5. Polityka kulturalna w Polsce.

6. Zasada przedłużonego ramienia (arm’s length)

7. Relacje samorządów oraz instytucji artystycznych w Polsce i Europie.

8. Miejskie polityki kulturalne – Europa.

9. Kultura w sektorze non-profit.

10. Kultura w sektorze prywatnym (I). Przemysły kultury i kreatywne.

11. Kultura w sektorze prywatnym (II). Prywatne finansowanie kultury.

12. Ekonomiczne przesłanki publicznego finansowania kultury (wprowadzenie

do ekonomiki kultury).

13. Ekonomia a teatr.

14. Artyści i ekonomia.

15. Polityka kulturalna w demokracji, teoria wyboru publicznego.

16. Paternalizm państwa – autonomia sztuki.

17. Przykłady demokracji bezpośredniej w kulturze.

18. Sztuka w społeczeństwie – wstęp do socjologii sztuki.

19. Produkcja i recepcja sztuki w badaniach socjologicznych.

20. Pośrednicy – ewaluacja i wartościowanie sztuki w badaniach

socjologicznych (I)

21. Pośrednicy – ewaluacja i wartościowanie sztuki w badaniach

socjologicznych (II)

22. Uczestnictwo w kulturze - badania, problematyka

23. Współczesne tendencje w polityce kulturalnej (I). Nowe Zarządzanie

Publiczne

24. Współczesne tendencje w polityce kulturalnej (II). Instrumentalizacja

25. Współczesne tendencje w polityce kulturalnej (III). Mierzenie wartości kultury

26. Ewaluacja sztuki (I).

27. Ewaluacja sztuki (II).

28. Polityka kulturalna Unii Europejskiej.

29. Polityka kulturalna na poziomie globalnym (UNESCO, OECD i in.)

30. Podsumowanie zajęć i przygotowanie do zaliczenia.

Wykład konwersatoryjny – zajęcia zbiorowe oparte na słowie w formie prezentacji treści, prelekcji o charakterze autorskim z użyciem treści multimedialnych, połączone z dyskusją dydaktyczną z udziałem prowadzącego w roli moderatora, służące wspomaganiu studenta w formułowaniu argumentacji.

Efekty uczenia się:

Wiedza

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 1 Rozumieć pojęcie polityki kulturalnej oraz znać narzędzia i mechanizmy wykorzystywane przez państwo do realizacji zadań w dziedzinie kultury.

EM 2 Wyjaśnić pojęcia interwencjonizmu, paternalizmu, perfekcjonizmu, autonomizacji, autonomii w odniesieniu do polityki kulturalnej.

EM 3 Scharakteryzować przemiany dokonujące się w sektorze kultury, ze szczególnym uwzględnieniem teatrów, m.in. demokratyzacja polityki kulturalnej, deinstytucjonalizacji.

Umiejętności

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 4 Analizować i porównywać mechanizmy finansowania teatrów w ujęciu międzynarodowym.

EM 5 Analizować i porównywać mechanizmy polityki kulturalnej na różnych szczeblach: miejskim, regionalnym, krajowym i międzynarodowym.

EM 6 Wykorzystywać źródła: artykuły prasowe, bazy danych, raporty, opracowania, dokumentacje w celu uzyskiwania aktualnych informacji na temat życia teatralnego i polityki kulturalnej w dziedzinie teatru.

Kompetencje personalne i społeczne

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 7 Konstruować i wyrażać argumenty na temat decyzji zarządczych i politycznych osób mających wpływ na życie teatralne.

EM 8 Inicjować dyskusje na zajęciach.

Wiedza

student po zakończeniu kursu:

1. Ma pogłębioną wiedzę o miejscu wiedzy o teatrze w systemie nauk humanistycznych i jej powiązaniach z innymi naukami, pozwalającą na integrowanie różnych dyscyplin naukowych [K_W01] [P7S_WG; P7S_WK].

2. Ma rozszerzoną, zintegrowaną wiedzę na temat relacji i powiązań teatru z innymi rodzajami twórczości artystycznej, pozwalającą na formułowanie ujęć syntetycznych i interdyscyplinarnych[K_W08]

3. Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieła teatralnego wedle różnorodnych tradycji, teorii lub szkół badawczych.[K_W10]

4. Ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kultury, zwłaszcza instytucjach teatralnych, zna stwarzane przez nie możliwości własnej aktywności i rozwoju zawodowego [K_W14]

Umiejętności

student po zakończeniu kursu:

1.Posiada pogłębione umiejętności badawcze, pozwalające na samodzielne formułowanie i rozwiązywanie oryginalnych problemów, z uwzględnieniem krytycznej analizy stanu badań, również w perspektywie interdyscyplinarmej.[K_U03]

2. Posiada umiejętność syntetycznego i interdyscyplinarnego łączenia i wykorzystania wiedzy z innych nauk humanistycznych i społecznych.[K_U04]

3. Ma podstawowa umiejętności w zakresie zarządzania instytucjami kultury, a w szczególności instytucjami teatralnymi.[K_U13]

Kompetencje personalne i społeczne

student po zakończeniu kursu:

1. Ma pogłębioną świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia i rozwoju, inspiruje i uczestniczy w działaniach edukacyjnych.[K_K01]

2. Ma pogłębioną świadomość społecznego znaczenia teatru i szeroko pojmowanej kultury, inspiruje i uczestniczy w działaniach animatorskich.[K_K03]

3. Upowszechnia nowe dokonania teatralne oraz aktualny dorobek wiedzy o teatrze.[K_K06]

EM 9 Wyrażać opinie dotyczące wpływu kwestii związanych z zarządzaniem teatrami na ich działalność artystyczną.[K_K03]

Metody i kryteria oceniania:

1. Udział w zajęciach (dozwolone 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze).

2. Aktywny udział w dyskusjach w trakcie zajęć.

3. Rozmowa na zaliczenie obejmująca wiedzę pozyskaną w trakcie zajęć.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-01-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski
Prowadzący grup: Kamila Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT wykład - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-13 - 2017-05-27
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski
Prowadzący grup: Kamila Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT wykład - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-01-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski
Prowadzący grup: Kamila Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT wykład - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)

Okres: 2018-02-07 - 2018-05-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Lewandowska, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski
Prowadzący grup: Kamila Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT wykład - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Lewandowska, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski
Prowadzący grup: Kamila Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT wykład - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-06 - 2019-05-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Lewandowska, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski
Prowadzący grup: Kamila Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT wykład - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-27
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Lewandowska, Paweł Płoski
Prowadzący grup: Kamila Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WOT wykład - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-03-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Lewandowska, Paweł Płoski
Prowadzący grup: Kamila Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WOT wykład - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Lewandowska, Paweł Płoski
Prowadzący grup: Kamila Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WOT wykład - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Lewandowska, Paweł Płoski
Prowadzący grup: Kamila Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WOT wykład - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski, Agata Siwiak
Prowadzący grup: Agata Siwiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WOT wykład - zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie osób studiujących z tematyką polityki kulturalnej, ze szczególnym uwzględnieniem jej zastosowań w obszarze sztuk performatywnych, w tym:

- przekazanie wiedzy na temat mechanizmów polityki kulturalnej;

- wskazanie na powiązania polityki kulturalnej z innymi dziedzinami życia społecznego;

- analiza potencjalnych rozwiązań systemowych w obszarze polityki kulturalnej w perspektywie demokracji, etyki i pluralizmu kulturowego;

- przygotowanie do pracy w sektorze kultury.

Podstawą zaliczenia będzie zaproponowanie przez osoby studiujące zmian w obszarze wybranej polityki kulturalnej (praca zespołowa). Forma prezentacji pracy zostanie wypracowana metodą partycypacyjną.

Pełny opis:

TREŚCI MODUŁU KSZTAŁCENIA

1. Przygotowanie kontraktu zajęć. Demokracja, etyka, polityczność.

2. Polityka kulturalna UNESCO.

3. Strategiczne ramy polityki kulturalnej UE.

4. Prawo do kultury: inkluzywność, partcypacja, różnorodność.

5. Polityka kulturalna w perspektywie ekologii społecznej i bioróżnorodności.

6. Ekoetyczne polityki kulturalne.

7. Miejskie strategie kulturalne na przykładzie programu m. st. Warszawy „Kultura blisko domu do roku 2025".

8. Ustawa o prowadzeniu i organizowaniu działalności kulturalnej. Analiza przypadków.

9. Strategie edukacji kulturalnej.

10. Praktyki postdemokratyczne, interwencjonizm, cenzura.

11. Polityka kulturalna a trzy sektory działalności społeczno-gospodarczej.

12. Mikroperspektywy i makroperspektywy, czyli jak polityki kulturalne przekładają się na praktyki w instytucjach i organizacjach kultury.

13. Przykładowe zagraniczne polityki kulturalne: obszar flamandzki, Stany Zjednoczone. Analiza porównawcza.

14. Realne utopie: projektowanie polityk kulturalnych.

EFEKTY UCZENIA (KSZTAŁCENIA)

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU osoba studiująca:

- zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu polityki kulturalnej;

- zna i potrafi porównać alternatywne modele polityki kulturalnej oraz sposoby ich wdrażania w Polsce i za granicą;

- zna i rozumie powiązania polityki kulturalnej z ekonomią, ekologią i etyką;

- jest świadoma przemian dokonujących się w sektorze kultury, ze szczególnym uwzględnieniem instytucji i organizacji działających na rzecz sztuk performatywnych;

- potrafi wykorzystywać źródła, artykuły prasowe, raporty i inne opracowania, w celu uzyskiwania aktualnych informacji na temat życia teatralnego i polityki kulturalnej ze szczególnym uwzględnieniem sztuk performatywnych;

- potrafi analizować i porównywać mechanizmy polityki kulturalnej na różnych szczeblach: miejskim, regionalnym, krajowym i międzynarodowym, mając na względzie konieczność ciągłego uaktualniania wiedzy w tym zakresie;

- potrafi zająć stanowisko w debacie na temat polityki kulturalnej i je uargumentować, a także jest gotowa wziąć udział w publicznej debacie na ten temat;

- jest gotowa wykorzystać wiedzę i umiejętności dotyczące polityki kulturalnej we własnej działalności zawodowej;

- potrafi zaproponować i uargumentować własne propozycje zmian w obszarze polityki kulturalnej na różnych szczeblach;

- jest gotowa aktywnie działać na rzecz etycznych ekosystemów polityk kulturalnych.

Literatura:

Rancière J.,, Estetyka jako polityka, w: Estetyka jako polityka, przeł. J. Kutyła, P Mościcki, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2007, s. 21-39.

Klaić D., Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją, przeł.: E. Kubikowska, Warszawa-Lublin: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne / Centrum Kultury w Lublinie, 2014.

Buszewicz M., Gałązka A., Keil M., Laszuk G., Plata T., Reske G., Smolar A., Szczawińska W., Wawer P. jr, Bioróżnorodność w teatrze, dwutygodnik.com 2020, nr 284, https://www.dwutygodnik.com/artykul/8992-o-bioroznorodnosc-w-teatrze.html

Kolektywy teatralne, artystyczne i badawcze, red. E. Guderian-Czaplińska, S. Godlewski 2018, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa.

Morawski P., Musimy zwolnić, dwutygodnik.com, https://www.dwutygodnik.com/artykul/8826-musimy-zwolnic.html, [03.10.2023].

Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19911140493/U/D19910493Lj.pdf, [03.10.2023].

Polityka kulturalne UNESCO, https://www.unesco.pl/kultura/roznorodnosc-kulturowa/polityka-kulturalna/, [03.10.2023].

Strategiczne ramy polityki kulturalnej UE, https://culture.ec.europa.eu/pl/policies/strategic-framework-for-the-eus-cultural-policy, [03.10.2023].

Program m.st. Warszawy Kultura blisko domu, https://um.warszawa.pl/documents/56602/0/Program+kultura+blisko+domu+do+roku+2025.pdf/d12fa1fd-8f82-976f-5adc-fb671388aa83?t=1654004918743, [03.10.2023].

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski, Agata Siwiak
Prowadzący grup: Agata Siwiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WOT wykład - zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)