Polityka kulturalna 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/AOP/PK-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityka kulturalna 2 |
Jednostka: | Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia) |
Grupy: |
Grupa treści podstawowych WOT/M Przedmioty WOT/M rok I sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z pojęciem polityki kulturalnej, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji tej polityki w obszarze teatru. Studenci zdobędą wiedzę o systemach finansowania kultury na całym świecie i towarzyszących im modelach administracyjnych, a także uwarunkowaniach społeczno-polityczno-ideologicznych kształtujących te systemy. Studenci poznają sposób funkcjonowania teatrów w sektorze publicznym i prywatnym oraz zaznajomią się z problematyką wpływu wybranych systemów wspierania kultury na działalność artystyczną. |
Pełny opis: |
Zakres poszczególnych bloków tematycznych obejmujących 60 godzin (30 spotkań): 1. Co to jest polityka kulturalna? Cele, zakres, narzędzia, podmioty. 2. Polityka kulturalna – główne problemy i zagadnienia. 3. Teatr a państwo – modele mecenatu państwa i mechanizmów finansowania kultury w Europie. 4. Polityka kulturalna Stanów Zjednoczonych. 5. Polityka kulturalna w Polsce. 6. Zasada przedłużonego ramienia (arm’s length) 7. Relacje samorządów oraz instytucji artystycznych w Polsce i Europie. 8. Miejskie polityki kulturalne – Polska. 9. Miejskie polityki kulturalne – Europa. 10. Kultura w sektorze non-profit. 11. Kultura w sektorze prywatnym (I). Artyści a rynek pracy. 12. Kultura w sektorze prywatnym (II). Przemysły kultury i kreatywne. 13. Kultura w sektorze prywatnym (II). Prywatne finansowanie kultury. 14. Przesłanki publicznego finansowania kultury w dyskursie ekonomicznym (wprowadzenie do ekonomiki kultury). 15. Ekonomia a teatr. 16. Przesłanki publicznego finansowania kultury w dyskursie politycznym/ideologicznym. 17. Polityka kulturalna w demokracji, teoria wyboru publicznego. 18. Paternalizm państwa – autonomia sztuki. 19. Przesłanki publicznego finansowania kultury w dyskursie społecznym. 20. Uczestnictwo w kulturze – problem czy problematyzacja? 21. Pierre Bourdieu i społeczne uwarunkowania praktyk kulturowych. 22. Współczesne tendencje w polityce kulturalnej (I). Nowe Zarządzanie Publiczne. 23. Autonomizacja teatrów i innych typów instytucji kultury w Polsce i Europie. Projekty reform ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. 24. Współczesne tendencje w polityce kulturalnej (II). Instrumentalizacja kultury. 25. Kreatywność i klasa kreatywna a polityka kulturalna. 26. Współczesne tendencje w polityce kulturalnej (III). Mierzenie wartości kultury. 27. Problem „eksperckości” w polityce kulturalnej. 28. Polityka kulturalna Unii Europejskiej. 29. Polityka kulturalna na poziomie globalnym (UNESCO, OECD i in.) 30. Podsumowanie zajęć i przygotowanie do zaliczenia. Wykład konwersatoryjny – zajęcia zbiorowe oparte na słowie w formie prezentacji treści, prelekcji o charakterze autorskim z użyciem treści multimedialnych, połączone z dyskusją dydaktyczną z udziałem prowadzącego w roli moderatora, służące wspomaganiu studenta w formułowaniu argumentacji. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 Rozumieć pojęcie polityki kulturalnej oraz znać narzędzia i mechanizmy wykorzystywane przez państwo do realizacji zadań w dziedzinie kultury. EM 2 Wyjaśnić pojęcia interwencjonizmu, paternalizmu, perfekcjonizmu, autonomizacji, autonomii w odniesieniu do polityki kulturalnej. EM 3 Scharakteryzować przemiany dokonujące się w sektorze kultury, ze szczególnym uwzględnieniem teatrów, m.in. demokratyzacja polityki kulturalnej, deinstytucjonalizacji. Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 Analizować i porównywać mechanizmy finansowania teatrów w ujęciu międzynarodowym. EM 5 Analizować i porównywać mechanizmy polityki kulturalnej na różnych szczeblach: miejskim, regionalnym, krajowym i międzynarodowym. EM 6 Wykorzystywać źródła: artykuły prasowe, bazy danych, raporty, opracowania, dokumentacje w celu uzyskiwania aktualnych informacji na temat życia teatralnego i polityki kulturalnej w dziedzinie teatru. Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 Konstruować i wyrażać argumenty na temat decyzji zarządczych i politycznych osób mających wpływ na życie teatralne. EM 8 Inicjować dyskusje na zajęciach. Wiedza student po zakończeniu kursu: 1. Ma pogłębioną wiedzę o miejscu wiedzy o teatrze w systemie nauk humanistycznych i jej powiązaniach z innymi naukami, pozwalającą na integrowanie różnych dyscyplin naukowych [K_W01] [P7S_WG; P7S_WK]. 2. Ma rozszerzoną, zintegrowaną wiedzę na temat relacji i powiązań teatru z innymi rodzajami twórczości artystycznej, pozwalającą na formułowanie ujęć syntetycznych i interdyscyplinarnych[K_W08] 3. Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieła teatralnego wedle różnorodnych tradycji, teorii lub szkół badawczych.[K_W10] 4. Ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kultury, zwłaszcza instytucjach teatralnych, zna stwarzane przez nie możliwości własnej aktywności i rozwoju zawodowego [K_W14] Umiejętności student po zakończeniu kursu: 1.Posiada pogłębione umiejętności badawcze, pozwalające na samodzielne formułowanie i rozwiązywanie oryginalnych problemów, z uwzględnieniem krytycznej analizy stanu badań, również w perspektywie interdyscyplinarmej.[K_U03] 2. Posiada umiejętność syntetycznego i interdyscyplinarnego łączenia i wykorzystania wiedzy z innych nauk humanistycznych i społecznych.[K_U04] 3. Ma podstawowa umiejętności w zakresie zarządzania instytucjami kultury, a w szczególności instytucjami teatralnymi.[K_U13] Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu: 1. Ma pogłębioną świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia i rozwoju, inspiruje i uczestniczy w działaniach edukacyjnych.[K_K01] 2. Ma pogłębioną świadomość społecznego znaczenia teatru i szeroko pojmowanej kultury, inspiruje i uczestniczy w działaniach animatorskich.[K_K03] 3. Upowszechnia nowe dokonania teatralne oraz aktualny dorobek wiedzy o teatrze.[K_K06] EM 9 Wyrażać opinie dotyczące wpływu kwestii związanych z zarządzaniem teatrami na ich działalność artystyczną.[K_K03] |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywność na zajęciach (20% oceny) 2. Prezentacja indywidualna (80% oceny) |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WOT-bd
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Lewandowska, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Kamila Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WOT-w
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Lewandowska, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Kamila Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
Przejdź do planu
PN WOT-w
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Lewandowska, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Kamila Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Danych Brak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT wykład - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.