Twórcze pisanie 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/L/TwPis2-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Twórcze pisanie 2 |
Jednostka: | Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia) |
Grupy: |
Praktyka teatralna WOT/L Przedmioty WOT/L rok II sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: przekazanie wiedzy na temat różnych stylów współczesnej polszczyzny; przekazanie wiedzy na temat podstawowych zasad i form retorycznych; przybliżenie studentom warsztatu pisarskiego i oratorskiego; opanowanie przez studentów różnych technik pisarskich; przećwiczenie ze studentami różnych form pisarskich i formuł stylistycznych; |
Pełny opis: |
Zajęcia mają przede wszystkim charakter warsztatowy. Studenci zapoznają się z wiedzą na temat stylistyki oraz jej usytuowania w teorii żywej wypowiedzi (retoryki). Studenci ćwiczą rożne formy stylistyczne dyskutują nad przygotowanymi przez siebie tekstami na zadane tematy. Zajęcia stanowią przejście od podstawowych form pisarskich do pisarstwa artystycznego. Kończy je przygotowanie tekstu końcowego(esej,opowiadanie), który jest najważniejszym elementem oceny. TWÓRCZE PISANIE 1. STYL i STYLE 2. ĆWICZENIA STYLISTYCZNE 3. ĆWICZENIA STYLISTYCZNE 4. ĆWICZENIA STYLISTYCZNE 5. ĆWICZENIA STYLISTYCZNE 6. RETORYKA A LITERATURA 7. INWENCJA i ELOKUCJA (ŚRODKI STYLISTYCZNE) 8. NARRATOR 9. NARRATOR I NARRATORZY 10. OPIS i JEGO KONWENCJE 11. OPIS POSTACI 12. OPIS POSTACI 13. OPIS POSTACI 14. OPIS MIEJSCA 15. OPIS MIEJSCA 16. OPIS MIEJSCA 17. OPIS SYTUACJI 18. OPIS SYTUACJI 19. OPIS SYTUACJI 20. OPIS EMOCJI 21. DIALOG 22. DIALOG 23. FUNKCJA WSTĘPU 24. ZAMKNIĘCIE CZYLI PUENTA 25. W KRĘGU FORM 26. OPOWIADANIE 27. NOWELA 28. ESEJ 29. FELIETON 30. RECENZJA JAKO FORMA LITERACKA |
Literatura: |
Lista lektur Arystoteles, Retoryka E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów D. Butler, H. Kurkowska, H. Satkiewicz, Kultura języka polskiego H. Bonheim, Retoryka klasyczna – dziś, „Teksty” 1976, nr 4-5 A. Budzyńska- Daca, J. Kwosek, Erystyka czyli o sztuce prowadzenia sporów U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów Wyznania młodego pisarza M. Korolko, Sztuka retoryki H. Kurkowska, S. Skorupka, Stylistyka polska M. Kundera, Zasłona H. Lausberg, Retoryka literacka A. Markowski, Polszczyzna końca XX wieku Język polski. Poradnik Profesora Andrzeja Markowskiego M. Meyer, M. M. Carrilho, B. Timmermans, Historia retoryki od Greków do dziś Ch. Perelman, Logika prawnicza. Nowa retoryka W. Pisarek, Retoryka dziennikarska R. Quennau, Ćwiczenia stylistyczne Retoryka dawniej i dzisiaj, „Pamiętnik Literacki” 1977, z. 1-2 Retoryka, red. M. Barłowska, A. Budzyńska-Daca, P.Wilczek A. Schopenhauer, Erystyka |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Em. 1. Ma rozwiniętą świadomość językową – K_W19 P6S_WG Em.2. Zna mechanizmy błędów językowych, gramatycznych, interpunkcyjnych i stylistycznych – K_W19 P6S_WG Em.3. Ma świadomość twórczych możliwości języka w pracy literackiej, krytycznej i naukowej – K_W19 P6S_WG Umiejętności: Em.4. Umie wyszukiwać materiały do pracy literackiej, krytycznej lub naukowej – K_U02 P6S_UK Em.5. Potrafi przygotować różne rodzaje tekstów literackich pisemnych (esej, opowiadanie, nowela, tekst do programu teatralnego) – K_U09, K_U15 P6S_UW P6S_UK Em. 6. Potrafi uczestniczyć w dyskusji, umie wygłosić referat, odczyt – K_U07 P6S_UK Kompetencje społeczne: Em. 7. Uczestniczy – dzięki zdobytym umiejętnościom – w życiu teatralnym i literackim – K_K06 P6S_KO Em. 8. Jest przygotowany do pracy w instytucjach teatralnych i artystycznych – K_K04 P6S_KO P6S_KR Em. 9. Ma świadomość własnego poziomu literackiego i rozumie potrzebę dalszego doskonalenia swojego warsztatu – K_K01 P6S_KK |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia modułu jest : a. uczestniczenie w zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności) b. przygotowanie zadanych tekstów warsztatowych (co najmniej 2/3) c. napisanie pracy końcowej Poza tymi obligatoryjnymi elementami przy ocenie liczy się aktywność na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-cw
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Mrowcewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-cw
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Mrowcewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-cw
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Mrowcewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.