Teatr i kultura niemiecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/L/O/TiKN-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teatr i kultura niemiecka |
Jednostka: | Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia) |
Grupy: |
Przedmioty WOT/L rok III sem. 6 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu 1. Przedstawić historyczne i współczesne procesy rozwoju teatru niemieckiego na tle kultury Niemiec. 2. Wyjaśnić uwarunkowania historyczne i polityczne kolejnych epok w kulturze niemieckiej. 3. Omówić główne niemieckie dzieła i pisma estetycznych z zakresu dramatu i teatru. 4. Scharakteryzować systemy organizacji teatru w poszczególnych epokach. 5. Ukazać oddziaływanie teatru niemieckiego na teatry innych kultur narodowych. |
Pełny opis: |
Zakres poszczególnych tematów: 1. Powstanie i rozwój zawodowego teatru niemieckiego. 2. Lessing i niemiecki teatr mieszczański. 3. Szekspir – narodowy poeta niemiecki? 4. Romantyzm – Burza i Napór – Klasycyzm – razem czy osobno? 5. Teatr jako instytucja moralna: program Goethego i Schillera. 6. Realizm w teatrze niemieckim XIX w.: Dingelstedt, Laube, Meiningen. 7. Max Reinhardt i nowe nurty w inscenizacji. 8. Ekspresjonizm i inne nurty awangardowe w teatrze niemieckim. 9. Polityka i teatr: Piscator i Brecht 10. Teatr jako propaganda w III Rzeszy i powojenne konsekwencje. 11. Teatr lat 60.-80. XX wieku w poszukiwaniu tożsamości (Stein, Zadek, Peymann). 12. Teatr w Niemczech po zjednoczeniu: „grabarz przeszłości” Müller i „artystyczny terroryzm” Castorfa. 13. „Twórczość jako nieustające badania” – Heiner Goebbels. 14. Teatr niemiecki w sezonie 2016/2017 (Castelucci, Richter, Ostermeier, Mayenburg i in.). 15. Teatr niemiecki a teatr polski po roku 1989. |
Literatura: |
1. Podstawowa: M. Berthold, Historia teatru, przeł. D. Żmij-Zielińska, Warszawa 1980. J. Bab, Teatr współczesny, przeł. E. Misiołek, Warszawa 1959. J. L. Styan, Współczesny dramat, przeł. M. Sugiera, Wrocław 1995. B. Drewniak, Teatr i film III Rzeszy. W systemie hitlerowskiej propagandy, wyd. 2, Gdańsk 2011. L. Schiller, Podróż teatralna Mickiewicza z Odyńcem, Warszawa 1973. G. E. Lessing, Dramaturgia hamburska. Wybór, przeł. i oprac. O. Dobijanka-Witczakowa, Kraków 1994. Goethe i Schiller o dramacie i teatrze, przeł. i oprac. O. Dobijanka-Witczakowa, Kraków 1994.. T. Kubikowski, Teatralne doświadczenie Wilhelma Meistra, Warszawa 2014 M. Reinhardt, O teatrze i aktorze, przeł. i oprac. M. Leyko, Gdańsk 2004. G. Fuchs, Scena przyszłości, przeł. i oprac. M. Leyko, Gdańsk 2004. Ekspresjonizm w teatrze niemieckim, przeł. i oprac. W. Dudzik, M. Leyko. Gdańsk 2009. O. Schlemmer, Eksperymentalna scena Bauhausu, przeł. i oprac. M. Leyko, Gdańsk 2010. B. Brecht, Wartość mosiądzu, przekład zespołowy, Warszawa 1975. E. Piscator, Teatr polityczny, przeł. R. Szydłowski, Warszawa 1983. H. Goebbels, Przeciw Gesamtkunstwerk, przeł. A. R. Burzyńska, S. Wojciechowski, Kraków 2015. Robin Detje, Castorf. Prowokacja dla zasady, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2013. Christoph Schlingensief: sztuka bez granic, przeł. A. Reichel, A. Hadrych, Kraków 2011. 2. Uzupełniająca: Teksty dramatów omawianych w czasie zajęć oraz artykuły w „Didaskaliach” i „Dialogu” |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 scharakteryzować poszczególne epoki w rozwoju kultury i teatru niemieckiego K_W04 EM 2 wymienić i omówić główne niemieckie dzieła i pisma estetyczne z zakresu dramatu i teatru K_W10 EM 3 wyjaśnić uwarunkowania historyczne i polityczne w poszczególnych epokach K_W11 Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 analizować i interpretować wybrane niemieckie dzieła dramatyczne i teatralne K_U06 EM 5 wyszukiwać i prezentować informacje szczegółowe na temat niemieckiego teatru. K_U03 Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 6 wyrażać sądy w sprawach interkulturowego znaczenia teatru niemieckiego K_K03 EM 7 identyfikować najważniejszych twórców i ośrodki współczesnego życia teatralnego w Niemczech K_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Wykonanie w trakcie realizacji przedmiotu zadań indywidualnych i zespołowych wyznaczonych na początku semestru (jedno wystąpienie indywidualne ok. 20 min. oraz udział w jednej prezentacji zespołowej w ciągu semestru – max. 35 min.). aktywność w dyskusji – 25%, prezentacje – 25%, egzamin – 50% |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-bd
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Leyko, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Leyko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-wk2
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład konwersatoryjny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Leyko, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Leyko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT wykład konwersatoryjny - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.