Dwudziestolecie międzywojenne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/L/DwudzMieWoj |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dwudziestolecie międzywojenne |
Jednostka: | Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia) |
Grupy: |
Historia teatru i dramatu polskiego Przedmioty WOT/L rok II sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Student zdobywa podstawową wiedzę na temat wybranych aspektów historii teatru i dramatu polskiego i europejskiego w okresie dwudziestolecia międzywojennego, ze szczególnym uwzględnieniem działalności grup awangardowych. Poznaje polityczne, społeczne, ekonomiczne etc. uwarunkowania przemian kulturowych w pierwszych dekadach XX wieku i uczy się w ich kontekście analizować i interpretować wybrane utwory. Poznaje złożoność i problematyczność złożoność i problematyczność recepcji zjawiska awangardy i uczy się wskazywać jej wpływ we współczesnej kulturze i sztuce. |
Pełny opis: |
1. Kryzys modernizmu i narodziny nowego wieku 2. Awangarda w poszukiwaniu Czystej Formy 3. Epoki manifestów ciąg dalszy: futuryści, dadaiści, ekspresjoniści, konstruktywiści... 4. Utopia i Apokalipsa: sztuka w cieniu Wielkiej Wojny 5. Poszukiwanie granic widowiska: aktor i abstrakcja 6. Poszukiwanie granic widowiska: teatr dla mas 7. Nowe media w sztuce: radiofon i kinematograf 8, 9. Perspektywa polska: zadania teatru i dramatu w II Rzeczpospolitej 10. Witkacy: biografia jako spektakl 11. Wiktacy: kłopoty z Czystą Formą 12. Leon Schiller i jego dziedzictwo 13. Juliusz Osterwa i jego dziedzictwo 14. Teatr Artystów CRICOT: awangardowy czy eksperymentalny? |
Literatura: |
1. Kryzys modernizmu i narodziny nowego wieku Literatura obowiązkowa: – Roger Caillois, Wojna i sacrum, [w:] tenże, Żywioł i ład, red. Andrzej Osęka, przeł. Anna Tatarkiewicz, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1973; – Modris Eksteins, Święto wiosny. Wielka Wojna i narodziny nowego wieku, przeł. Krystyna Rabińska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1996 lub Zysk i S-ka, Poznań 2014 (fragmenty); – Święto wiosny, Igor Strawiński, Wacław Niżyński, Siergiej Diagilew – Les Ballets Russes, 1913; rekonstrukcja The Joffrey Ballet, 1987. Literatura uzupełniająca: – Jean-Michel Rabaté, 1913: The Cradle of Modernism, Blackwell Publishing 2007. 2. Awangarda w poszukiwaniu Czystej Formy Literatura obowiązkowa: – Guillaume Apollinaire, Kubiści. Rozważania estetyczne, przeł. Jan Józef Szczepański, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1959; – Samuel Beckett, Dante... Bruno. Vico.. Joyce, przeł. Antoni Libera, [w:] tegoż, Wierność przegranej, red. Antoni Libera, Znak, Kraków 1999; – Stanisław Ignacy Witkiewicz, Wstęp do teorii Czystej Formy w teatrze, [w:] tegoż, Czysta Forma w teatrze, red. Janusz Degler, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1977. Literatura uzupełniająca: – Walter Benjamin, Dzieło sztuki w epoce jego reprodukowalności technicznej, [w:] tegoż, Twórca jako wytwórca. Eseje i rozprawy, przeł. Robert Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa 2011. 3. Epoki manifestów ciąg dalszy: futuryści, dadaiści, ekspresjoniści, konstruktywiści... Literatura obowiązkowa: – Bruno Jasieński, Do narodu polskiego. Manifest w sprawie natychmiastowej futuryzacji życia; [w:] Antologia polskiego futuryzmu i nowej sztuki, red. Zbigniew Jarosiński, Helena Zaworska, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1978; – Richard Huelsenbeck, Manifest dadaistyczny, [w:] Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, red. Elżbieta Grabska, Hanna Morawska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1977; – Richard Huelsenbeck, Wizyta w kabarecie Dada, przeł. Wojciech Dudzik, [w:] Ekspresjonizm w teatrze niemieckim, red. Wojciech Dudzik, Małgorzata Leyko, Słowo Obraz Terytoria, Gdańsk 2009; – Filippo Tommaso Marinetti, Akt założycielski i manifest futuryzmu; Manifest dramatopisarzy futurystycznych, Teatr Rozmaitości, przeł. Tomasz Kireńczuk, [w:] Tomasz Kireńczuk, Od sztuki w działaniu do działania w sztuce. Filippo Tommaso Marinetti i teatr włoskich futurystów, Księgarnia Akademicka, Kraków 2008; – Filippo Tommaso Marinetti i inni, wybrane syntezy futurystyczne, przeł. Tomasz Kireńczuk, [w:] Tomasz Kireńczuk, dz.cyt. – Anatol Stern, Aleksander Wat Prymitywiści do narodów świata i do Polski, [w:] Antologia polskiego futuryzmu i nowej sztuki, dz.cyt.; – Stanisław Ignacy Witkiewicz, Manifest (Fest-Mani), [w:] tegoż, Dramaty, red. Konstanty Puzyna, t. 2, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1972. Literatura uzupełniająca: – Henri Béhar, Dada i surrealizm w teatrze, przeł. Piotr Szymanowski, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1975; – Kazimierz Braun, Wielka Reforma Teatru w Europie, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1984 (fragmenty); – Tytus Czyżewski, Wąż, Orfeusz i Eurydyka; Osioł i słońce w metamorfozie, [w:] tegoż, Wiersze i utwory teatralne, red. Janusz Kryszak, Słowo Obraz Terytoria, Gdańsk 2009; – Grzegorz Gazda, Słownik europejskich kierunków i grup literackich XX wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009; – Tomasz Kireńczuk, dz.cyt. 4. Utopia i Apokalipsa: sztuka w cieniu Wielkiej Wojny Literatura obowiązkowa: – Paul Kornfeld, Człowiek duchowy i człowiek psychologiczny, przeł. Wojciech Dudzik, [w:] Ekspresjonizm w teatrze niemieckim, red. Wojciech Dudzik, Małgorzata Leyko, Słowo Obraz Terytoria, Gdańsk 2009; – Lothar Schreyer, Nowy człowiek, przeł. Wojciech Dudzik, [w:] Ekspresjonizm w teatrze niemieckim, dz.cyt.; – Witold Wandurski, Śmierć na gruszy, [w:] tegoż, Wiersze i dramaty, red. Grzegorz Lasota, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1958. Literatura uzupełniająca: – Marcin Cieński, Apokalipsa, utopia i nowy człowiek, „Notatnik Teatralny” 1993 nr 6; – Anton Kaes, Shell Shock Cinema. Weimar Culture and the Wounds of War, Princeton University Press, Princeton–Oxford 2009; – Georg Kaiser, Gaz, Gaz II, „Literatura na Świecie” 1983 nr 10; – Konstanty Puzyna, Ekspresjonizm i Hasenclever, „Dialog” 1988 nr 8; – Dorota Sajewska, Nekroperformans. Kulturowa rekonstrukcja teatru Wielkiej Wojny, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2016; – Tristan Tzara, Serce na gaz, przeł. Jerzy Lisowski, „Dialog” 1973 nr 8. 5. Poszukiwanie granic widowiska: aktor i abstrakcja Literatura obowiązkowa: – Bruno Jasieński, Bal manekinów; – Oskar Schlemmer, Eksperymentalna scena Bauhausu, przeł. Małgorzata Leyko, Słowo Obraz Terytoria, Gdańsk 2010; – Andrzej Pronaszko, Zapiski scenografa. Wspomnienia. Artykuły. Listy, red. Jerzy Timoszewicz, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1976 (fragmenty); – Andrzej Pronaszko, Odrodzenie teatru, [w:] Myśl teatralna polskiej awangardy 1919–1939, red. Stanisław Marczak-Oborski, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1973; – Leon Schiller, Myśli o odrodzeniu teatru, [w:] Teatrologia w Polsce w latach 1918–1939, red. Eleonora Udalska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1979; – filmy: Gabinet doktora Caligari, reż. Robert Wiene, 1920; Nosferatu: symfonia grozy, reż. Friedrich Wilhelm Murnau, 1922; Metropolis, reż. Fritz Lang, 1927 (wybrane sceny). Literatura uzupełniająca: – Karel Čapek, R.U.R.; – Tadeusz Peiper, Szósta, szósta!. 6. Poszukiwanie granic widowiska: teatr dla mas Literatura obowiązkowa: – Teatr masowy. Teatr dla mas, red. Małgorzata Leyko, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011 (fragmenty). 7. Nowe media w sztuce: radiofon i kinematograf Literatura obowiązkowa: – Witold Hulewicz, Teatr i radio, [w:] Teatrologia w Polsce w latach 1918–1939, red. Eleonora Udalska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1979; – Karol Irzykowski, Dziesiąta Muza. Zagadnienia estetyczne kina, Filmowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1957 (fragm.); – Józef Jedlicz, Teatr i kino, [w:] Teatrologia w Polsce w latach 1918–1939, dz.cyt.; – Tadeusz Peiper: Radiofon, Radio w piśmie artystycznym, Wpływ radiofonu na muzykę, Radio adwokat, [w:] Tędy. Nowe usta, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1972. Literatura uzupełniająca: – Wojciech Świdziński, Co było grane? Film zagraniczny w Polsce w latach 1918–1929 na przykładzie Warszawy, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2016. 8, 9. Perspektywa polska: zadania teatru i dramatu w II Rzeczpospolitej Literatura obowiązkowa: – Karol Irzykowski, Uwagi o tzw. upadku twórczości dramatycznej w Polsce; [w:] tegoż, Pisma, t. 4: Słoń wśród porcelany, red. Andrzej Lam, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1980; – Stanisław Ignacy Witkiewicz, Krytyka artykułu Karola Irzykowskiego pt. „Uwagi na temat tzw. upadku twórczości dramatycznej”, [w:] tegoż, Bez kompromisu: pisma krytyczne i publicystyczne, red. Janusz Degler, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1976; do wyboru trzy teksty dramatyczne: – Jarosław Iwaszkiewicz, Lato w Nohant; – Zofia Nałkowska, Dom kobiet; – Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Baba-dziwo; – Stanisława Przybyszewska, Sprawa Dantona; – Antoni Słonimski, Rodzina; – Stefan Żeromski, Uciekła mi przepióreczka. Literatura uzupełniająca: – Edward Krasiński, Teatr Polski Arnolda Szyfmana 1913–1939, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1991; – Stanisław Marczak-Oborski, Teatr w Polsce 1913–1939, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1994. 10. Witkacy: biografia jako spektakl Literatura obowiązkowa: ‒ Konstanty Puzyna, Witkacy, [w:] Stanisław Ignacy Witkiewicz, Dramaty, red. Konstanty Puzyna, t. 1, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1962, 1972; lub: Konstanty Puzyna, Czasem coś żywego. Teksty najważniejsze, red. Joanna Krakowska, Agora, Warszawa 2015; Literatura uzupełniająca: ‒ Anna Micińska, Witkacy. Stanisław Ignacy Witkiewicz: życie i twórczość, Interpress, Warszawa 1991. 11. Wiktacy: kłopoty z Czystą Formą Literatura obowiązkowa: – Konstanty Puzyna, Na przełęczach bezsensu, [w:] tegoż, Burzliwa pogoda, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1971; lub: Konstanty Puzyna, Czasem coś żywego. Teksty najważniejsze, red. Joanna Krakowska, Agora, Warszawa 2015; – Stanisław Ignacy Witkiewicz (do wyboru trzy teksty dramatyczne): Maciej Korbowa i Bellatrix, Panna Tutli-Putli, Oni, Kurka Wodna, Matka, Szewcy. Literatura uzupełniająca: – Janusz Degler, Witkacy w teatrze międzywojennym, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1973; – Sposób na Witkacego, red. Iga Kruk-Żurawska, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza – Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza, Warszawa 2015. 12. Leon Schiller i jego dziedzictwo 13. Juliusz Osterwa i jego dziedzictwo 14. Teatr Artystów CRICOT: awangardowy czy eksperymentalny? |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Po zakończeniu kursu student powinien: – [EM1] orientować się w wybranych aspektach historii teatru i dramatu polskiego i europejskiego w okresie dwudziestolecia międzywojennego [K_W04]; – [EM2] rozumieć ścisłe powiązanie teatru i dramatu z innymi dziedzinami sztuki w okresie dwudziestolecia międzywojennego [K_W10]; – [EM3] rozumieć społeczno-kulturowe uwarunkowania funkcjonowania teatru i dramatu w okresie dwudziestolecia międzywojennego [K_W11]. Umiejętności Po zakończeniu kursu student powinien: – [EM4] potrafić samodzielnie poszerzać i zdobywać wiedzę oraz rozwijać zawodowe umiejętności, korzystając z różnorodnych źródeł [K_U01]; – [EM5] potrafi sformułować problem, przeanalizować go za pomocą odpowiednio dobranych metod i narzędzi oraz opracować i zaprezentować wnioski [K_U03]; – [EM6] potrafić uczestniczyć w dyskusji, zaprezentować i uargumentować własne stanowisko, przedstawić wątpliwości i sugestie, prowadzić merytoryczną polemikę [K_U07]. Kompetencje personalne i społeczne Po zakończeniu kursu student powinien: – [EM7] mieć świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumieć potrzebę dalszej edukacji i ustawicznego samokształcenia [K_K01]; – [EM8] być przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach i instytucjach, realizujących lub organizujących projekty badawcze, działania teatralne lub kulturalne [K_K04]. |
Metody i kryteria oceniania: |
– dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach; – aktywne uczestnictwo w zajęciach; – dodatkowa praca pisemna w przypadku niespełnienia powyższych warunków; – egzamin ustny na koniec kursu. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WOT-w
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mateusz Żurawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WOT-w
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Żurawski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Żurawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT wykład - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.