Technika i wyrazistość mowy aktora
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/TiWMA-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technika i wyrazistość mowy aktora |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo rok III |
Grupy: |
Przedmioty A sem 6 rok III Przedmioty kierunkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Uscenicznienie wymowy poprzez: uwrażliwienie na dźwięki nieartykułowane i artykułowane, poprawa wad wymowy, usprawnienie oddechu, emisji głosu w mówieniu i artykulacji, poszerzenie świadomości językowej, poszerzenie wyobraźni językowej przez różnorodne środki ekspresji, łączenie mowy z innymi środkami ekspresji aktorskiej, zaznajomienie z polskimi normami wymowy scenicznej. |
Pełny opis: |
Semestr 5 i 6 22. Upodobnienia międzywyrazowe, rozziewy wewnątrz i między wyrazowe 23. Oddech i artykulacja w dużej ekspresji 24. Mowa sceniczna i mowa mikrofonowa różnice i podobieństwa 25. Oddech i artykulacja w mowie naturalizowanej 26. Eliminowanie najczęściej popełnianych błędów artykulacyjnych 27. Zastosowanie elementów techniki mowy w realizacji dużych monologów 28. Zagadnienia mowy naturalizowanej 1. wykład problemowy 2. wykład konwersatoryjny 3. praca z tekstem i dyskusja 4. analiza przypadków 5. rozwiązywanie zadań 6. rozwiązywanie zadań artystycznych 7. praca indywidualna 8. praca w grupach 9. prezentacja nagrań CD i DVD 10. aktywizacja („burza mózgów“, metoda „śniegowej kuli“) 11. ćwiczenia relaksacyjne w grupie 12. konsultacje indywidualne 13. rozmowa indywidualna 14. rozmowa w grupie 15. uwagi indywidualne w obecności grupy 16. praca z kamerą i mikrofonem 17. omówienie efektu |
Literatura: |
Literatura podstawowa Demel G.., Wady wymowy (profilaktyka i korekcja), Warszawa 1979. Michałowska D., Podstawy polskiej wymowy scenicznej (skrypt PWST), Kraków 1994. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, wyd 2, Gdańsk 2000 Walczak-Deleżyńska M., Aby język giętki ( wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej), Wrocław 2001. Mackiewicz Ł., 497 błędów, wyd. 2, Elbląg 2024. Gawęda K., Łazewski J. , Uczymy się poprawnej wymowy, wyd. 2, Białystok 2005. Literatura uzupełniająca Dłuska M., Fonetyka polska, Kraków 1981. Kotlarczyk M., Sztuka żywego słowa, Gaudium,Lublin 2010. Prawidła poprawnej wymowy polskiej, opracow. Z Klemensiewicz, wyd 8 poszerzone, Kraków 1995. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (W) - Posiada wiedzę w zakresie fonetyki polskiej i norm wymowy scenicznej techniki mówienia w obrębie stylów i metod gry aktorskiej, konwencji teatralnych oraz środków technicznych w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych K_W02, K_W06, Rozumie zależności pomiędzy teoretycznymi zasadami poprawności językowej, wersyfikacji i prozodii, a praktyczną realizacją sceniczną; posiada wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania aparatu mowy niezbędną do wykorzystania środków techniki mowy podczas działań z użyciem nowoczesnych technologii oraz specjalistycznego sprzętu (mikrofon, kamera filmowa), umożliwiającą pracę w ramach wszelkich form scenicznych i studyjnych w otwartych i zamkniętych przestrzeniach o różnorodnej akustyce i kubaturze.K_W07, K_W09, Umiejętności (U) - Używa pełni umiejętności warsztatowych w technikach mówienia artystycznego, takich jak: śpiewomowa, poziomy natężenia głosu, tempo mowy, ekspresja mowy w ruchu, łącząc je i kreując własne projekty twórcze jako indywidualność artystyczna. K_U01 Dostosowuje środki ekspresji i techniki mowy do różnorodnych warunków scenicznych i studyjnych , umiejętnie wykorzystując specjalistyczny sprzęt i nowoczesne technologie w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych. K_U03, K_U05 Doskonali poprzez samodzielną pracę umiejętności warsztatowe z zakresu techniki i wyrazistości mowy, w celu poszerzania zdolności twórczych i wyrażania własnych koncepcji artystycznych, stosując techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu. K_U07, K_U08 Kompetencje społeczne(K) - Rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy na temat norm językowych, umiejętności i sprawności warsztatowych w zakresie techniki mowy; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych. K_K01 Dokonuje oceny własnej wiedzy w zakresie norm językowych, prawideł mowy scenicznej oraz umiejętności warsztatowych, potrafi sformułować konstruktywne uwagi w tym zakresie wobec innych osób, a uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych, twórczych rozwiązań. K_K04 Inspiruje i inicjuje prace warsztatowe w zakresie poszerzania wiedzy oraz umiejętności warsztatowych w zakresie wyrazistości i techniki mowy; wykazuje dyscyplinę w planowaniu i organizowaniu prac zespołowych; wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów. K_K05 |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WA-cw
WA-cw
WA-cw
PT |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kaczmarska-Ferenc, Jerzy Łazewski, Agata Piotrowska-Mastalerz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WA-cw
WA-cw
PT |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kaczmarska-Ferenc, Jerzy Łazewski, Agata Piotrowska-Mastalerz | |
Prowadzący grup: | Jerzy Łazewski, Agata Piotrowska-Mastalerz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.